2023-08-02, 12:55
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jobb och Utvecklingsgarantin kan i princip förlängas hur länge som helst så länge du följer det AF säger och begär. Visst kan man konstra, men då ska man ha på fötterna med läkarintyg och verifierade diagnoser. Till slut kommer AF anse att de "uttömt sina resurser" att hjälpa dig och du skrivs ut ur jobb och utvecklingsgarantin, men inte från arbetsförmedlingen. Dock förlorar du ditt Aktivitetsstöd.

Det där med att perioder löper ut, när det nalkas - sisådär en månad innan, så är det läge att börja jaga sin handläggare om förlängning om JOB för att inte förlora sitt aktivitetsstöd.
Är det skillnad på om man har någon typ av funktionsnedsättning och har en diagnos. Fått för mig att det är svårare att skriva ur personer med en kod ur programmet vet inte om denna information är korrekt.
Citera
2023-08-02, 16:55
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Är det skillnad på om man har någon typ av funktionsnedsättning och har en diagnos. Fått för mig att det är svårare att skriva ur personer med en kod ur programmet vet inte om denna information är korrekt.
Som jag förstått det så kan det vara en fördel att ha en diagnos. Det kan kanske öppna möjligheter att delta i andra ersättningsgivande program också. Jag är absolut inte någon expert på detta men till slut kommer sannolikt AF skriva ut dig med motiveringen att de uttömt sina resurser och inte kan hjälpa dig mer.

Då är nästa steg att söka varaktig sjukersättning eller vad det nu heter. Tyvärr håller Försäkringskassan alltid med Arbetsförmedlingen och det är här många hamnar mellan stolarna.
Citera
2023-08-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
Samma här !

Har varit på så kallade Stöd och matchning i flera omgångar efter varandra !
Nu vill AF att jag ska gå på något som heter "Introduktion till arbete"

Först ska man på något möte men de verkar inte ha särskilt bråttom att skicka någon kallelse !

Vissa handläggare säger att man måste ha en aktivitet om man är inskriven i Jobb- och utvecklingsgarantin.

Trots detta har jag flera gånger släppts fri och fått vara hemma i flera månader och upp till ett år tills det en dag plötsligt dimper ner ett brev från AF med titeln "Dags för möte"

AF har kompetens helt i paritet med nuvarande regim, det vill säga noll !

Vad innebär detta , introduktion till arbete?
Låt mig gissa, det innebär att du ska jobba gratis för något företags svin?
Citera
2023-08-10, 00:10
Medlem
Citat:
Jobb och Utvecklingsgarantin kan i princip förlängas hur länge som helst så länge du följer det AF säger och begär. Visst kan man konstra, men då ska man ha på fötterna med läkarintyg och verifierade diagnoser. Till slut kommer AF anse att de "uttömt sina resurser" att hjälpa dig och du skrivs ut ur jobb och utvecklingsgarantin, men inte från arbetsförmedlingen. Dock förlorar du ditt Aktivitetsstöd.

Det där med att perioder löper ut, när det nalkas - sisådär en månad innan, så är det läge att börja jaga sin handläggare om förlängning om JOB för att inte förlora sitt aktivitetsstöd.

Jag skall följa det du skriver och fortsätta att vara på god hand med Af.
jag har kontakter där som är välvilligt inställda, därför att jag öppet redovisar att jag studerat i ett år med aktivitetsstöd samt att då olika leverantörer av RM krånglar så går jag till Af. coh säger till, vvilket d uppkattar, om de t är en period då och då, inte så att man blir ett problem i sig, men att man förvarar sitt revir...leverantrerna av RM är ofta bara ute efter pengar och det riktiga grundarbetet för mig; att hitta finansiering till studier etc, det vet det inte ett dyft om...tyvärr får man inte sköta dett "solo", utan jag får väl finna mig att ha en RM-levntantör. men kom ihåg

varje 3e år kan du beviljas studier i 12 månader med aktivitetstöd, oavsett nivå, bara det är studier och med viss relevans, det är ju helt individuellt, 2021 läste jag 75 poäng på universitet, en väldigt bra för mitt CV! Jag beviljades aktivitetstöd för detta för VT 21 och kan därför söka igen för VT 2024...

Jag tror många inte känner till detta; inga studiemedel, bata fortsätta med aktivitetstöd och rätt att ha extrainkomster på kvällar och helger iaf from 17 enligt min nuvarande RM leverantör samt lö/sö

Betydligt bättre än A-kassa, och mycket bättre än CSN.

Kolla gärna efter olika stipendier, själv laggar jag här, har sökt en gång till en lokal men rik stiftelse där jag borde kunna få, fick tidigare då jag var "vanlig student", men måste gå igenom och ja, det är ett hästjobb, sen vet jag inte hur det räknas som inkomst eller ja...
Citera
2023-08-10, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
jag har kontakter där som är välvilligt inställda, därför att jag öppet redovisar att jag studerat i ett år med aktivitetsstöd samt att då olika leverantörer av RM krånglar så går jag till Af. coh säger till, vvilket d uppkattar, om de t är en period då och då, inte så att man blir ett problem i sig, men att man förvarar sitt revir...leverantrerna av RM är ofta bara ute efter pengar och det riktiga grundarbetet för mig; att hitta finansiering till studier etc, det vet det inte ett dyft om...tyvärr får man inte sköta dett "solo", utan jag får väl finna mig att ha en RM-levntantör. men kom ihåg

varje 3e år kan du beviljas studier i 12 månader med aktivitetstöd, oavsett nivå, bara det är studier och med viss relevans, det är ju helt individuellt, 2021 läste jag 75 poäng på universitet, en väldigt bra för mitt CV! Jag beviljades aktivitetstöd för detta för VT 21 och kan därför söka igen för VT 2024...

Jag tror många inte känner till detta; inga studiemedel, bata fortsätta med aktivitetstöd och rätt att ha extrainkomster på kvällar och helger iaf from 17 enligt min nuvarande RM leverantör samt lö/sö

Kolla gärna efter olika stipendier, själv laggar jag här, har sökt en gång till en lokal men rik stiftelse där jag borde kunna få, fick tidigare då jag var "vanlig student", men måste gå igenom och ja, det är ett hästjobb, sen vet jag inte hur det räknas som inkomst eller ja...

Vad står RM för?
Citera
2023-08-10, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Vad står RM för?

Rusta & Matcha
Citera
2023-08-11, 17:33
Medlem
godboys avatar
Citat:

Jag är inte helt säker på att inkomst, vilken tid på dygnet det än är, inte kommer räknas av från ditt aktivitetsstöd. FÖRR var det så, att om du jobbade på en kväll eller helg att det inte räknades av, men jag tror faktiskt att det gör det idag.

Saxat från FK:s hemsida: https://www.forsakringskassan.se/pri...ingens-program

Inkomster som påverkar ersättningen från Försäkringskassan
Om du arbetar och får lön
Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas. För att du ska få rätt ersättning är det därför viktigt att du skriver i ansökan hur mycket du har tjänat och hur länge du har arbetat. Det gäller även om du har arbetat kväll eller natt efter ditt program.

Om ditt program är på heltid minskas ersättningen med lika mycket som du fått i lön. Om lönen är högre än din ersättning så får du ingen ersättning för den dagen.
Om programmet är på deltid minskas ersättningen om din arbetstid tillsammans med programmet blir mer än en heltid.
OB‑tillägg och provision räknas också som arbete med lön.

Så kolla gärna upp vad som gäller med FK. De så kallade "leverantörerna" har ofta ingen som helst koll.
Citera
2023-08-11, 17:40
Medlem
Citat:
Jag är inte helt säker på att inkomst, vilken tid på dygnet det än är, inte kommer räknas av från ditt aktivitetsstöd. FÖRR var det så, att om du jobbade på en kväll eller helg att det inte räknades av, men jag tror faktiskt att det gör det idag.

Saxat från FK:s hemsida: https://www.forsakringskassan.se/pri...ingens-program

Inkomster som påverkar ersättningen från Försäkringskassan
Om du arbetar och får lön
Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas. För att du ska få rätt ersättning är det därför viktigt att du skriver i ansökan hur mycket du har tjänat och hur länge du har arbetat. Det gäller även om du har arbetat kväll eller natt efter ditt program.

Om ditt program är på heltid minskas ersättningen med lika mycket som du fått i lön. Om lönen är högre än din ersättning så får du ingen ersättning för den dagen.
Om programmet är på deltid minskas ersättningen om din arbetstid tillsammans med programmet blir mer än en heltid.
OB‑tillägg och provision räknas också som arbete med lön.

Så kolla gärna upp vad som gäller med FK. De så kallade "leverantörerna" har ofta ingen som helst koll.

Ja, om man jobbar och får lön på en mån-fred så ryker akrivitetsstödet för den dagen: regeln om "ok att jobba efter kl. 17" är borta, hela dygnet räknas. Alltså fram till midnatt, när nästa dygn tar vid.
Citera
2023-08-11, 17:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinalCuntDown
Ja, om man jobbar och får lön på en mån-fred så ryker akrivitetsstödet för den dagen: regeln om "ok att jobba efter kl. 17" är borta, hela dygnet räknas. Alltså fram till midnatt, när nästa dygn tar vid.
Vill minnas att denna förändring kom av att det var många som "gick på aktivitetsstöd" men som jobbade natt, som taxichaufför, i industri mm som utnyttjade systemet.
Citera
2023-08-11, 17:47
Medlem
Citat:

Nej, reglerna har ändrats: om man har aktivitetsstöd och jobbar samma dag en Måndag-Fredag, så ryker aktivitetsstödet för den dagen/det dygnet.

Däremot är det fritt fram att jobba Lör-Sön utan att aktivitetsstödet påverkas. Men så fort t.ex. ett arbetspass på en söndag löper på efter midnatt (och alltså in på måndagen rent dygnsmässigt) så kommer akrivitetsstödet för måndagen att ryka p.g.a. att det räknas som att du arbetar på måndagen - även om det så skulle vara 5 minuter efter midnatt ditt pass slutar...
Citera
2023-08-11, 17:51
Medlem
Citat:
Vill minnas att denna förändring kom av att det var många som "gick på aktivitetsstöd" men som jobbade natt, som taxichaufför, i industri mm som utnyttjade systemet.

Mycket möjligt! Vet många som sitter på arbetsträning och lyfter aktivitetsstöd om dagarna, och sen går till jobbet direkt efter... Och givetvis inte rapporterar detta, och tror att de kan gå under radarn för FK... Fast om jag ska vara rättvis så är det en klick som faktiskt inte vet om reglerna, som därför fuskar utan att veta om det...
Citera
2023-08-11, 17:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinalCuntDown
Mycket möjligt! Vet många som sitter på arbetsträning och lyfter aktivitetsstöd om dagarna, och sen går till jobbet direkt efter... Och givetvis inte rapporterar detta, och tror att de kan gå under radarn för FK... Fast om jag ska vara rättvis så är det en klick som faktiskt inte vet om reglerna, som därför fuskar utan att veta om det...
Det där med att inte "veta om" reglerna köper jag inte. Det måste vara var och ens ansvar att ta reda på vad som gäller. Det går utmärkt att ringa FK om man så behöver. Dessutom frågar ju FK om du jobbat extra under den tid du söker bidrag för. Jag vet inte exakt hur det ser ut, men min vän som går på aktivitetsstöd säger så i alla fall och jag har ingen anledning att misstro honom.

Hur så samkör väl AF med Skatteverket, om inte annat på årlig basas, precis som CSN gör, så det lär ju bli surt efter om man fuskar. Om man är avlönad svart så kommer det ju inte upptäckas, men om man lyfter det vitt så lär det upptäckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in