• 1
  • 2
2019-12-12, 16:31
Medlem
Hej!
Flera av vänner undrar vad som händer efter jobb och utvecklingsgaranti, stöd och matchning du är i inskriven i och du får aktivitetsstöd.Exempelvis folk har erfarit att deras period gått ut exempelvis ta datum, 20 september, men ingen hört av sig till de innan det gått ut. De trodde de ska gå varning, brev, samtal med handläggare.
Ingeting, helt tyst. Ingeting. Sedan går några dagar och de kommer på att tiden gått ut och blir skraja. De är fortfarande arbetslösa ju. Ska de höra av sig igen? Blir det ny beviljad tid eller måste de gå till socialen pga av pengarna?
Förlorar då folk dagar i aktivitetsstödet då?
Blir det nya beviljade dagar? Vilka rättigheter kan personer åberopa?
Känns som om reglerna är diffusa på den punkten.

Tack iförväg.
Citera
2019-12-12, 17:04
Moderator
Tystnads avatar
Detta är väl inte tidsbegränsat??
kollar man på AF hemsida om detta så verkar det ju som det kan pågå tills du får nytt jobb tex.
Orkar inte skriva av allt, men ser ingen tidsgräns.
missköter man sig blir man utslängd men inte så konstigt.
Varför skulle dom höra av sig? Svetsaren vill ju aveckla AF mer eller mindre och stänga en massa AF kontor, många har slutat i förtid där, så där är nog kaos.
Så du får nog själv hålla kontakt med dom
Citera
2019-12-12, 17:22
Medlem
nicodeas avatar
Det är väldigt viktigt att man hör av sig till AF innan tiden har gått ut så att man får en förlängning av jobb och utvecklingsgarantin.Du förlorar aktivitetsersättnigen lr akassan om du har en sådan,plus att din SGI (sjukpenningsgrundande inkomst ) sätts till 0 kr.
Det kan i dagsläget vara svårt att få tag på sin handläggare men ring kundtjänst och se om dom kan hjälpa dig, annars gå ner till lokala kontor o kräv att få prata med en handläggare och gå inte därifrån förrens dom har förlängt,Bara att härja loss o ha dig, Är tyvärr så man måste göra nu för tiden för att få hjälp..man måste va jobbig som fan.
Citera
2019-12-12, 17:23
Jag brukar få ett brev om att beslut tagits om en ny period med jämna mellanrum, utan att jag behöver höra av mig. Kan tänka mig att det evt inte fungerar friktionsfritt just nu pga kaoset på AF
Citera
2019-12-12, 17:24
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Det är väldigt viktigt att man hör av sig till AF innan tiden har gått ut så att man får en förlängning av jobb och utvecklingsgarantin.

Happ, där ser man, har aldrig lyft ett finger för att det ska ske tidigare.
Citera
2019-12-12, 18:04
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Jag brukar få ett brev om att beslut tagits om en ny period med jämna mellanrum, utan att jag behöver höra av mig. Kan tänka mig att det ev inte fungerar friktionsfritt just nu pga kaoset på AF
Så brukar det vara, nu har AF en massa att göra och då blir väl en del beslut släpande och inget ovanligt med det.
Bara man skickar in sina rapporter varje månad till AF och till FK så har man ju gjort sin bit, att ringa upp AF ger oftast bara onödigt strul...
Citera
2019-12-12, 18:20
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:

Samma här !

Har varit på så kallade Stöd och matchning i flera omgångar efter varandra !
Nu vill AF att jag ska gå på något som heter "Introduktion till arbete"

Först ska man på något möte men de verkar inte ha särskilt bråttom att skicka någon kallelse !

Vissa handläggare säger att man måste ha en aktivitet om man är inskriven i Jobb- och utvecklingsgarantin.

Trots detta har jag flera gånger släppts fri och fått vara hemma i flera månader och upp till ett år tills det en dag plötsligt dimper ner ett brev från AF med titeln "Dags för möte"

AF har kompetens helt i paritet med nuvarande regim, det vill säga noll !
Senast redigerad av PatrickB8man 2019-12-12 kl. 18:24.
Citera
2019-12-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
Trots detta har jag flera gånger släppts fri och fått vara hemma i flera månader och upp till ett år tills det en dag plötsligt dimper ner ett brev från AF med titeln "Dags för möte"
!

Är du svensk? I såna fall förstår jag varför det tar tid. Dom är upptagna med att lära nysvenskar hur man skriver rapporter och söker bidrag.
Citera
2019-12-12, 20:12
Medlem
Citat:

Exakt. Folk har fått brev eller mail eller varning pga av att personen glömmer.
Citera
2019-12-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så brukar det vara, nu har AF en massa att göra och då blir väl en del beslut släpande och inget ovanligt med det.
Bara man skickar in sina rapporter varje månad till AF och till FK så har man ju gjort sin bit, att ringa upp AF ger oftast bara onödigt strul...

Ja..de skickar sina rapporter i tid och får mail att de ska söka vissa jobb.
Men aktiviteten stöd och matchning tog slut och de handledare hört av sig innan eller folk fått brev av handläggare....men nu inte till flera vänner hört av sig alls...så flera fick panik.
Citera
2019-12-12, 20:17
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spregler
Är du svensk? I såna fall förstår jag varför det tar tid. Dom är upptagna med att lära nysvenskar hur man skriver rapporter och söker bidrag.

Ju mindre jag hör från AF desto bättre !

Utnyttjar du inte systemet, utnyttjar systemet dig
Citera
2019-12-12, 20:25
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Exakt. Folk har fått brev eller mail eller varning pga av att personen glömmer.
Det är bättre att ringa en gång för mycket än inte alls när det gäller kontakter med alla typer av myndigheter. Det handlar om att man alltid ska ligga steget före - då slipper man paniken över vad som eventuellt kan gå fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in