2020-02-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Jag hävdar fortfarande att det är rimligt att de inte kommer att döma honom för våldtäkt i och med att de släppt honom ifrån häktet och att Rättegångsbalken säger att man SKA vara häktad om minimistraffet är två år -vilket det är för våldtäkt.

Exakt, det är så frisläppandet ska tolkas och därmed inget konstigt även om en och annan i tråden inte är med på noterna där.
Undrar varför inte MS valde att åtala för grov våldtäkt på en gång? I gärningsbeskrivningen framhålls det speciellt utsatta läget anmälaren befann sig i hälsomässigt, att kränkningen därmed var särskilt allvarlig. Kanske kan man även hävda att drogerna som tillfördes anmälaren enbart var medhavd av J så är väl flera kriterier uppfyllda? Det är i och för sig ett stort spann för rätten att tolka.
Fup:en är intressant här för att få vidimerat mer exakt hur anmälarens advokat och åklagaren tänkte. Anmälarens juridiska ombud är/var föredragande inför rätten på denna punkt.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-02-17 kl. 19:02. Anledning: korrigering av ordval
Citera
2020-02-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
[/b]
Han blev obligatoriskt häktad. Men nu har det varit rättegång och han blev släppt, vad jag förstår omedelbart. Vad som kom fram under förhandlingen vet vi inte än. Blir ju spännande att läsa den domen.

Ja det är det jag menade att efter om man släpps direkt efter rättegången så talar det ett tydligt språk om det annars är häktning som gäller.
Citera
2020-02-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Exakt, det är så frisläppandet ska tolkas och därmed inget konstigt även om en och annan i tråden inte är med på noterna där.
Undrar varför inte MS valde att åtala för grov våldtäkt på en gång? I gärningsbeskrivningen framhålls det speciellt utsatta läget anmälaren befann sig i hälsomässigt, att kränkningen därmed var särskilt allvarlig. Kanske kan man även hävda att drogerna som tillfördes anmälaren enbart var medhavd av J så är väl flera kriterier uppfyllda? Det är i och för sig ett stort spann för rätten att tolka.
Fup:en är intressant här för att få vidimerat mer exakt hur anmälarens advokat och åklagaren tänkte. Anmälarens juridiska ombud är/var föredragande inför rätten på denna punkt.

Du menar väl domen är intressant? Där står det ju det mest intressanta. FUP kommer ju förvisso förklara de faktiska förutsättningarna men resonemang framkommer ju i domen mer tydligt.

Det går hur som helt inte att tolka på annat sätt att han inte kommer dömas för våldtäkt. Det hade ju inte räckt till grov våldtäkt då heller.
Citera
2020-02-17, 19:55
Medlem
Citat:
Och din kompis måste väl tycka att det är precis samma för de andra poliserna som var på plats? eftersom de i förhör uppgav att det lika gärna kunde varit någon av dem som tryckt av skottet.

Jag menar bara att det i så fall borde finnas mer ruttna ägg i korgen som bör nämnas i sammanhanget.

Hört talas om kåranda? Man sätter inte en kollega i skiten. Ponera att det är som vissa antyder - att JJs skott i Sarbaz bildäck rikoschetterade mellan polisman 2 (dvs han som skjuter det dödande skottet) fötter och att han "svarar" med verkanseld då han tror att det är Sarbaz som skjuter. Tror du han kommer att förklara det dödande skottet på det sättet? Och du har helt rätt - det finns fler ruttna ägg än JJ.
Citera
2020-02-17, 23:46
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runforyourlive
Hört talas om kåranda? Man sätter inte en kollega i skiten. Ponera att det är som vissa antyder - att JJs skott i Sarbaz bildäck rikoschetterade mellan polisman 2 (dvs han som skjuter det dödande skottet) fötter och att han "svarar" med verkanseld då han tror att det är Sarbaz som skjuter. Tror du han kommer att förklara det dödande skottet på det sättet? Och du har helt rätt - det finns fler ruttna ägg än JJ.

Oooops! ! Kårandan ja den är minst lika obehaglig som viss läsning anses vara !
Intressant med klassresan du nämde om! Verkar som vår sk "Meat-head snut" stack ut rejält redan då.
Hans stil passar väl in på OV. Minns du om han gjorde värnplikt? minns du ngt avvikande sexbeteende då?

Borde inte enbart faktumet att han kör i tjänsten narkotika påverkad stjäl fr polisens beslag prepparerar offrets könsorgan med amifetamin och injecerar hennes och hans egen kropp samt planlägger med sin sk. sexväska i egenskap av Övervakare till den samma och använder polisens data resurser i privata syften. Uppnå de 2 års fängelse
om så själva våldtäkten undantas i beräkningen som vissa ligger till grund för att han sattes på fri fot.
Isf. Vilka signaler ger det till övriga poliser?
Citera
2020-02-18, 08:12
Medlem
[quote=Runforyourlive|70309636]Vilka år? Sköllersta, Pålsboda eller Hallsberg? Om det är Hallsberg så kan jag avslöja att vi är klasskamrater. Kommer du i sådana fall ihåg vad som hände när Meathead tog körkort och hur han snackade efter det? Enligt mig var han en gris redan då. Vore kul med svar från dig!

Kan du delge oss följare i tråden, vad Jörgen sa efter att ha tagit körkort?

Eller så får du gärna skicka pm.
Citera
2020-02-18, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runforyourlive
Vilka år? Sköllersta, Pålsboda eller Hallsberg? Om det är Hallsberg så kan jag avslöja att vi är klasskamrater. Kommer du i sådana fall ihåg vad som hände när Meathead tog körkort och hur han snackade efter det? Enligt mig var han en gris redan då. Vore kul med svar från dig!

Vad det gäller Sarbaz - nej, man hade inte behövt göra så som man gjorde, en mindre hetsig polis hade förmodligen planerat på ett annat sätt, en patrull (civil) vid arbetsplatsen och en patrull på hemadressen. Då hade man lugnt och sansat kunnat tagit honom när han parkerat men det var inte coolt nog för Meathead.

Jag är oerhört besviken på att han är släppt, en friande dom för våldtäkten är väl att vänta, tyvärr. Örebro TR friade visserligen Em*l Öhl*nd också för våldtäktsförsöket på en liten flicka 2018 som sedan Göta HR dömde honom för till 3 års fängelse så vi får väl hoppas på en överklagan.

OK... 🤔 Då är vi uppenbarligen klasskompisar! 😊

Och nej, jag kommer själv inte ihåg seriekrocken som JJ orsakade i Rudbeckstunneln några timmar efter uppkörningen (om det var den du menade?&#128521 - men jag har hört rykten om det i efterhand.

Jag minns mest att han var bufflig och gå-påig och tog (och fick) mycket plats pga en blandning av sin attityd och andras försiktighet/försynthet/ödmjukhet.

Jag fick höra för några år sen att han blivit polis. Sen såg jag ”Skotten på Nygatan” och undrade om det var en parodi först; hur kan de släppa fram en sån där ”Johan Falk-wannabe” i TV? Sen satte jag kvällskaffet i vrångstrupen, då jag insåg vem det var.

Sen dess har jag känt mig lite otryggare av vetskapen om att Meathead springer omkring på gatorna med skarpladdat vapen vid höften. ”Skjut först, fråga sen” gäller inte honom - han ställer inga frågor alls, vad jag kan minnas.
Citera
2020-02-18, 08:54
Medlem
Citat:

Nej, det är du som inte vill stå för att du skrev att det var väntat att han skulle bli släppt.

Om du läser min statistik i tidigare inlägg, så ser du att det inte alls "var väntat" att han skulle bli släppt.

Därtill anger du avsaknad av vittnen som ett avgörande skäl för att han inte skulle kunna bli dömd för våldtäkt.
Om du hade någorlunda koll, så borde du veta att just våldtäktsfall i regel är i avsaknad av direkta vittnen (däremot brukar det krylla av hörsägen-varianten på dito, dvs folk som fått höra i efterhand hur uppriven MÄ är).

Sådan bevisning kan mycket väl räcka, det beror helt på vilken dagsform TR och HovR har.

Sedan har du flertal gånger skrivit att du anser att han borde få lagens strängaste straff om han blir dömd, vilket är lite komiskt, minst sagt.

För då skulle alltså Daniel och Sarbaz baneman få livstid även för en våldtäkt. (det är den direkta betydelsen av din fras "lagens strängaste straff" men det är ju inte så noga....)

Sedan att du troligen menar maxstraffet för våldtäkt, det må så vara.
Citera
2020-02-18, 12:52
Medlem
https://www.na.se/artikel/rattegange...nstigt-med-det

Rättegången mot polisbefälet har avslutats. På fredagen släpptes mannen ur häktet. Än är det oklart om han kommer att fällas för några av brotten eller inte.
– Tingsrätten har inte avkunnat någon dom i skuldfrågan, de har bara tagit ställning om häktningen, säger Maria Sterup, chefsåklagare på Särskilda åklagarkammaren.

/../

Han åtalades för en rad brott, förutom våldtäkt också ringa narkotikabrott, rattfylleri, tjänstefel, dataintrång och brott mot tystnadsplikten.

Dessutom är beslut fattat att han kommer skiljas från sin anställning. Killen är med andra ord nu arbetslös. Ordningsvakt kan han aldrig bli, men väktare eller annan mindre kvalificerad befattning funkar nog.
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-18 kl. 12:57.
Citera
2020-02-18, 22:26
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Nej, det är du som inte vill stå för att du skrev att det var väntat att han skulle bli släppt.

Om du läser min statistik i tidigare inlägg, så ser du att det inte alls "var väntat" att han skulle bli släppt.

Därtill anger du avsaknad av vittnen som ett avgörande skäl för att han inte skulle kunna bli dömd för våldtäkt.
Om du hade någorlunda koll, så borde du veta att just våldtäktsfall i regel är i avsaknad av direkta vittnen (däremot brukar det krylla av hörsägen-varianten på dito, dvs folk som fått höra i efterhand hur uppriven MÄ är).

Sådan bevisning kan mycket väl räcka, det beror helt på vilken dagsform TR och HovR har.

Sedan har du flertal gånger skrivit att du anser att han borde få lagens strängaste straff om han blir dömd, vilket är lite komiskt, minst sagt.

För då skulle alltså Daniel och Sarbaz baneman få livstid även för en våldtäkt. (det är den direkta betydelsen av din fras "lagens strängaste straff" men det är ju inte så noga....)

Sedan att du troligen menar maxstraffet för våldtäkt, det må så vara.

Hade en vanlig juridisk person ansett sig ha rätt till nödvärn i samma scenarion är nog desssväre risk för långa fängelsestaff och trooligen sk 7.3:a. Undrar om sexväskan kan kallas som förvarsvapen för tjänstemän med sm*ll D*ck
Citera
2020-02-18, 22:39
Medlem
Citat:

Han kommer frias.
Citera
2020-02-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Han kommer frias.
Finns risk för det. Vi vet inte vad hon sagt. Om ord står mot ord så friar man hellre än fäller. Däremot är det klart att han är avskild från sin tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in