2019-12-20, 15:10
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja räknar med att bli mycket gammal, blir så när man lever gott.
Jag lever i nuet och njuter av var dag så ”ser inte fram” mot något utan tiden går och plötsligt är man 90+, skillnaden mellan dig och mig är att jag kommer leva i sus och dus medan du kommer leva i misär.
Haha kul att man lyckas reta upp en grå gubbe
Citera
2019-12-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Haha kul att man lyckas reta upp en grå gubbe
Nej mig retar du inte upp... älskar att sitta här och läsa om alla misslyckade individer som minsann ”skall fånga dagen” för de kanske aldrig blir 50 😂
Citera
2019-12-20, 15:53
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Har du inte sparat ihop 5 miljoner i pension när du är 65 (dagens penningvärde) så tillhör du bidragstagarkollektivet.

Vet inte i vilka miljöer du lever i men finns ingen över 40 som inte sparat ihop minst en miljon i pension. Vars får du ”extremt sällsynt” ifrån?

Är du blåst i huvudet?
Citera
2019-12-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Av dina två senaste inlägg att döma så har ingenting förutom att snålt liv lockat dig. Kul! Du är 50, hoppas att du haft ett roligt liv att se tillbaka till, annars är det dags för förändring.
se tillbaka till???
Du verkar ha missförstått allt, man lever i nuet med ett öga på framtiden, vad som skedde igår betyder inget för det har redan skett och inget du kan ändra på.
Faktum är att hjärnan ser inte skillnad på verklighet och fantasi, så är bara att sitta och drömma tillbaks på alla fantastiska resor du gjort (som du inte gjort) så tror hjärnan att du gjort de.

Men du sitter kanske och tittar i gamla fotoalbum och tänker på allt du gjort i ditt liv som en jävla pensionerad gammal kärring 😂
Citera
2019-12-20, 16:01
Medlem
En mille är inte en sån big deal,

Jag sparar 4k i månaden och investerar i aktier på avanza, jag har bara läst lite bloggar och böcker om sparande och har gnetat ihop 150k på 2-3 år. en mille känns helt möjligt att nå utan några större uppoffringar, då har jag och frugan också ett hus som vi amorterar på, jag är 40 nu och ingen jättelön i sammanhanget men jag väljer att spara före att konsumera, visst, jag kan inte unna mig allt jag vill ha direkt och konsumerar mindre men det känns bara skönt, Det är som med träning, det måste bli en god vana, sen är det bara att köra på.
Citera
2019-12-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Dö rik med barn tycker jag väl är ett ganska bra måtto - i synnerhet när många målar upp framtida mardrömsscenarion.

Rik på upplevelser, ge barnen pengar medans de behöver de!
Citera
2019-12-21, 09:21
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
Äga ett hus, det intressanta är väl värdet och inte kvm

Citat:
Det är en grej att ha ett hus på 200kvm ute i vischan och en grej att ha det i Stockholms län.

Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Är ni skuldfria på huset alltså? Annars lite märkligt att lista det som en tillgång

Citat:
Ursprungligen postat av XGR
...och banklån på 2,5miljoner SEK ?

Skämt åsido, det är väl här "problemet" är för de flesta. Att bostadsköp är så dyrt - eller åtminstone binder kapital. Har man dessutom barn så krävs det i många fall att föräldrarna tar ytterliggare lån för att barnen skall köpa bostad - åtminstone i storstäderna.

Jag räknar huset absolut som en tillgång. Återstående lån ligger på cirka 1,8 miljoner. Senaste värderingen som är gjord i början på detta år så är det värderat till 4,3 miljoner.

Men såklart, kan hända mycket med en kåk eller bostadsmarknaden. Känner mig dock väldigt säker på det sistnämnda. Det ska till en väldig rusning i räntan för att det skulle uppstå ett problem.
Citera
2019-12-27, 02:33
Medlem
Citat:
Vad jobbar du med?
Taxichaufför.
Citera
2019-12-27, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast tror inte du fick 14-15 tusen i lön de första åren och då överlevde du ju, så har lönen stigit från 12 till 14 tusen så har du ju 2 tusen du kan spara var månad.
..zzzz..zz...
Citera
2019-12-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
..zzzz..zz...
Ja de flesta är för lata för att spara, men deras sorg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto