2019-12-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Hmm. Jag har varit singel hela livet och måste betala en hyra på 5200 kr/mån. Får ut 14-15 000 kr rent per månad. Måste tanka bilen för 1200 kr. Vi lever alla i olika världar uppenbarligen. Inte varje månad precis som jag kan spara undan 1000 kr. Skiter fullständigt i att jag kommer få lite och ingenting i pension. Tröttnar jag på livet som fattigpensionär finns det en snabb lösning på problemet. Jag oroar mig inte.

Vad jobbar du med?
Citera
2019-12-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast tror inte du fick 14-15 tusen i lön de första åren och då överlevde du ju, så har lönen stigit från 12 till 14 tusen så har du ju 2 tusen du kan spara var månad.

Dummaste jag läst. Hans lön har nog stigit i samma takt som inflationen.
Citera
2019-12-16, 11:01
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Nu är ju jag supersnygg och rik, gammal blir ju alla nån dag.. jag blir rik och snygg som gammal, du blir en fattiglapp som kommer leva i misär. Dessutom lever rika mycket längre och mår mycket bättre... du din fattiglapp kommer va slut som 60 åring medans jag kommer gå golfrundor som 90 åring med nån ung snygg brud vid min sida.
Ja du verkar se framemot att bli en äcklig gamling
Citera
2019-12-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Kul att höra att du var tvungen att begränsa ditt liv så pass mycket för att 20-25 år senare ha sparat ihop en miljon.
Livet är för kort för att leva begränsat. Jobba hårt så att du kan göra exakt det du vill istället för att jobba lite och spendera fritiden på att kolla realityserier.
Du har inte en jävla susning vad jag har försakat eller inte. Thailandsemestrar och nya bilar har aldrig lockat, ny bil är dessutom ekonomiskt svagsinne hur mycket pengar du än har.
Numera jobbar jag deltid, ägnar mig åt mina fritidsintressen och kan sluta jobba vilken dag jag vill (är nåt år över 50 ).
Citera
2019-12-18, 21:08
Medlem
En miljon kronor är inte en stor summa pengar, att vara svensk "miljonär" betyder i praktiken ingenting. En miljon dollar däremot, det är en avsevärd summa.
Citera
2019-12-18, 23:19
Medlem
Unizeros avatar
Lättare sagt än gjort.

När folk börjar närma sig 2-300k i besparingar så börjar folk drömma om att köpa den där nya bilen eller utlandsresan.

Få har tålamodet att låta pengarna ligga kvar på kontot. Det är ett under att folk ändå lyckas skrapa ihop till en kontantinsats. (pengar från föräldrar kanske?)
Citera
2019-12-19, 09:32
Medlem
Citat:
Avkastning? Du får i regel ingen avkastning av att lägga undan en summa pengar min vän. Har du en 8% avkastning då har du aktivt investerat pengarna i ex. Indexfonder, men det var inte det TS syftade på.
Självklart har man sparpengar på börsen.
Citera
2019-12-19, 09:36
Medlem
Citat:
Livet är för kort för att leva begränsat.
Tråkigt att du lider av en sjukdom som gör att du dör ung.
Vi andra vi lever till 90 och några av oss lever i sus och dus medan andra lever som råttor när de går i pension (om de ens har råd att gå i pension)... men blir så när man ”unnar sig”
Citera
2019-12-19, 09:38
Medlem
Citat:
Dummaste jag läst. Hans lön har nog stigit i samma takt som inflationen.
Nej det har den inte , normala är att man har ganska låg ingångslön som växer med åren, kommer ihåg när jag hade 350 tusen om året och idag har jag över 800 tusen..
Så det dummaste jag läst 🙄
Citera
2019-12-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Ja du verkar se framemot att bli en äcklig gamling
Ja räknar med att bli mycket gammal, blir så när man lever gott.
Jag lever i nuet och njuter av var dag så ”ser inte fram” mot något utan tiden går och plötsligt är man 90+, skillnaden mellan dig och mig är att jag kommer leva i sus och dus medan du kommer leva i misär.
Citera
2019-12-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Du har inte en jävla susning vad jag har försakat eller inte. Thailandsemestrar och nya bilar har aldrig lockat, ny bil är dessutom ekonomiskt svagsinne hur mycket pengar du än har.
Numera jobbar jag deltid, ägnar mig åt mina fritidsintressen och kan sluta jobba vilken dag jag vill (är nåt år över 50 ).

Av dina två senaste inlägg att döma så har ingenting förutom att snålt liv lockat dig. Kul! Du är 50, hoppas att du haft ett roligt liv att se tillbaka till, annars är det dags för förändring.
Citera
2019-12-19, 23:40
Medlem
Citat:
Nej det har den inte , normala är att man har ganska låg ingångslön som växer med åren, kommer ihåg när jag hade 350 tusen om året och idag har jag över 800 tusen..
Så det dummaste jag läst 🙄

Läs mellan raderna. Av hans tidigare inlägg att döma så har hans lön haft den tillväxten. Du har annars inte svårt att lägga undan 1000:- i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in