2019-12-11, 17:14
Medlem
Jag och min fru (50 år båda) kommer inte ha en miljon på kontot när vi går i pension! Båda har bra jobb, frun dessutom välsignad av svärfar med ett företag där några miljoner kommer trilla över henne den dag hon och hennes syskon väljer att sälja(så hon kanske har någon miljon vid pension) . Är jag fortfarande gift med henne då kanske jag får ta del, men inget jag räknar med. MEN vi har 3 barn, varav 2 har en autoimmun sjukdom, går ganska skapligt för dem nu, riktigt bra tom.. En av dem har haft godartade tumörer, men sämre kan komma. Min bästa barndomsvän har tumör i huvudet. Så vi har valt en annan väg: Vi lever här och nu! Och jävlar vad kul vi har det! Bra boende, 3 stycken 2-hjulingar i mitt garage, roliga bilar (inte svindyra, men roliga), husbil av nyare modell och det kanske bästa av allt: vi umgås numera bara med folk vi trivs med! Tackar gladeligen nej till tråkiga grannfester, födelsedagskalas och "måsten". Jag ska inte glorifiera, vi är också till viss del i "hamsterhjulet", pengar ska in varje månad. Men tycker det är så tragiskt att se hur många sparar och amorterar till ingen som helst j-la nytta! De flesta i vår generation är miljonärer om det valt ett vettigt boende, men varför ska man då fortfarande amortera som en tok när man är 50+? Äger du ditt boende som är värt 3 milj. och du har lån på en. Sluta amortera och bjud frun på en resa eller vad fasen du nu är sugen på. Eller alla Flashbackare ska dö rikast?
Citera
2019-12-11, 17:41
Medlem
Shoess avatar
Har tidigare arbetat i finansiell sektor med helt vanliga svenssons som klientel. Miljonen för individer, och speciellt gifta sådana är ingenting ovanligt för folk som närmar sig pension.

Man kan dock tillägga att det inte alltid ligger som likvida medel på konton. Det förekommer mycket värdepapper, fastigheter etc. Men 1 000 000 i nettovärde för en medelsvensson idag efter 50 är ingenting konstigt. Behandlas som alla andra kunder, inte ens kvalificerad för private banking.
Citera
2019-12-11, 18:00
En hel del av de som nu närmar sig pension och har den där millen. De köper utlandsboende i Spanien (t ex). För att sedan avyttra boendet här vid pension. Ev ha en liten lgh här för besök släkten. Påfallande många i den åldern har inställningen leva loppan å inte direkt tanken”Barnen ska ärva.”
Citera
2019-12-11, 18:01
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Fast är inte just detta en anledning till att inte lägga undan en massa pengar? Vad är vitsen om de ändå äts upp av inflationen? De senaste åren har vi i princip investerat allt överskott i att renovera och modernisera huset. Amorterar också flitigt. Känns som att huset är det enda man kan vara säker på att ha kvar.
Värdet av lånet på huset följer ju med inflationen (vilket du säkert vet). Varför amorterar ni flitigt om ni tror att inflationen kommer vara så hög kommande år?
Citera
2019-12-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Det BORDE inte vara något konstigt. Men det är det (en av tio):
https://www.di.se/live/vart-tionde-h...jon-pa-banken/
Siffran är väl förstås högre bland äldre men å andra sidan anser jag att försäljning sv bostad ska stå lite utanför här - jag är intresserad av fenomenet knega ihop en miljon och varför inte fler lyckas med det.
men vem fan har en miljon i likvida medel!? hahaha
tydligen har 9% av sveriges hushåll det

1.26% av sveriges befolkning är också dollarmiljonärer. räknat i tillgångar exklusive fastigheter.
Senast redigerad av chipskungen 2019-12-11 kl. 18:17.
Citera
2019-12-11, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
En miljon svenska kronor är inte mycket alls. Det är bara 100k$ exempelvis, och ingen höjer ögonbrynen på den summan. 10 dubbla det och då börjar vi närma oss mycket respektabla siffror.

Idiot. Meningslöst att skriva mer än så till en idiot.
Citera
2019-12-11, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Att spara tusen kronor per person och månad är nog inte särskilt svårt för de flesta om man vill. Däremot är det väldigt svårt för många att låta bli att röra pengarna man sparat ihop. När de väl fått ihop några tusenlappar så börjar de unna sig allt möjligt onödigt.

Problemet ligger hos individerna. De kan inte hantera pengar. Gå ut en lönehelg i valfri stad. Det är knökat med folk som ska bränna sin lön. Helt plötsligt är det pengar på kontot och då ska de användas till i regel helt onödiga prylar. Majoriteten av dem klarar sig egentligen med de prylar och kläder som de har, men de ska ändå köpa nytt. Det är oerhört få saker man egentligen behöver köpa och ofta kan man dra ner på det man betalar för: bredband, mobil, TV, musik, gymkort, transport och mängder av annat går att få ner kostnaderna på. Bara där går det nog att spara tusen kronor per person.
Om jag tittar på mig själv: 200 kr bredband, 80 kr mobil, 89 kr TV, 0 kr musik, 0 kr gymkort (jag tränar ändå varje dag), 0 kr transport.

Sluta bränn pengarna på skit!

Har du blivit tipsad om vimla och sen lurat på tjejen det? Så har jag gjort för att komma ned till 80.
Gillar ditt inlägg i övrigt!
Citera
2019-12-11, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Jag och min fru (50 år båda) kommer inte ha en miljon på kontot när vi går i pension! Båda har bra jobb, frun dessutom välsignad av svärfar med ett företag där några miljoner kommer trilla över henne den dag hon och hennes syskon väljer att sälja(så hon kanske har någon miljon vid pension) . Är jag fortfarande gift med henne då kanske jag får ta del, men inget jag räknar med. MEN vi har 3 barn, varav 2 har en autoimmun sjukdom, går ganska skapligt för dem nu, riktigt bra tom.. En av dem har haft godartade tumörer, men sämre kan komma. Min bästa barndomsvän har tumör i huvudet. Så vi har valt en annan väg: Vi lever här och nu! Och jävlar vad kul vi har det! Bra boende, 3 stycken 2-hjulingar i mitt garage, roliga bilar (inte svindyra, men roliga), husbil av nyare modell och det kanske bästa av allt: vi umgås numera bara med folk vi trivs med! Tackar gladeligen nej till tråkiga grannfester, födelsedagskalas och "måsten". Jag ska inte glorifiera, vi är också till viss del i "hamsterhjulet", pengar ska in varje månad. Men tycker det är så tragiskt att se hur många sparar och amorterar till ingen som helst j-la nytta! De flesta i vår generation är miljonärer om det valt ett vettigt boende, men varför ska man då fortfarande amortera som en tok när man är 50+? Äger du ditt boende som är värt 3 milj. och du har lån på en. Sluta amortera och bjud frun på en resa eller vad fasen du nu är sugen på. Eller alla Flashbackare ska dö rikast?

Dö rik med barn tycker jag väl är ett ganska bra måtto - i synnerhet när många målar upp framtida mardrömsscenarion.
Citera
2019-12-11, 18:58
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
1 mille idag blir som 100.000kr är idag, om några år.

Trots det kommer många av folk inte ha ens 100.000kr på sina konton.

Jaha? Vi pratar väl ändå inte om att sätta 1 miljon på ett sparkonto idag och låta det stå där fram till pension. Kapitalet ska naturligtvis placeras så att du får en avkastning över tid motsvarande minst inflationen.

Det framtida kapitalet i dagens penningvärde kommer då förhoppningsvis vara långt högre än vad du totalt sett betalt in om du placerat pengarna klokt. Att sätta 1000 kronor på ett sparkonto hela vägen fram till pension är möjligtvis något som idioter gör. Nu pratar vi om att spara.

Jag har 40 år kvar till pension, ponera att jag har 0 i startkapital och månadssparar 1000 kronor. Vi antar en avkastning över tid på 6% årligen (lågt räknat för övrigt) och en inflation över tid på 2% årligen. Den inflationsjusterade ackumulerade avkastningen fram till pension kommer fortfarande att i princip ha dubblat inbetalt kapital med ett slutvärde på ca 930 tkr mot 480 tkr inbetalt. Justerat för inflation.

Nu sparar man givetvis mer än 1000 kr/månad och försöker uppnå en avkastning över 6% årligen, vilket snabbt förändrar kalkylen till det bättre givet samma inflationstakt.
Senast redigerad av tuffkatt 2019-12-11 kl. 19:08.
Citera
2019-12-11, 19:00
Medlem
Ska du spara på vanligt bankkonto så lägg helst inte undan mer än tusen kronor i månaden.
Historien säger nämligen att köpkraften för din miljon är utraderad vid pensionsålder som tidigare nämnt.
Spara istället i reella tillgångar av något slag, och då menar jag inte en ny telefon utan något som bibehåller sitt värde eller ännu hellre ökar.

Trådstarten är egentligen ett gott exempel på vad den generelle svensken kan om sin privatekonomi, där miljonen är en omöjlig summa att uppnå.
Citera
2019-12-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Låter väldigt ekonomiskt osmart att ha långsiktigt sparande på bankkonto med i princip ingen ränta. Eller ha SBAB ”sparkonto” med rimlig ränta?
Sant, man ska naturligtvis inte spara på vanligt bankkonto.
Citera
2019-12-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Jaha? Vi pratar väl ändå inte om att sätta 1 miljon på ett sparkonto idag och låta det stå där fram till pension. Kapitalet ska naturligtvis placeras så att du får en avkastning över tid motsvarande minst inflationen.

Det framtida kapitalet i dagens penningvärde kommer då förhoppningsvis vara långt högre än vad du totalt sett betalt in om du placerat pengarna klokt. Att sätta 1000 kronor på ett sparkonto hela vägen fram till pension är möjligtvis något som idioter gör. Nu pratar vi om att spara.

Jag har 40 år kvar till pension, ponera att jag har 0 i startkapital och månadssparar 1000 kronor. Vi antar en avkastning över tid på 6% årligen (lågt räknat för övrigt) och en inflation över tid på 2% årligen. Den inflationsjusterade ackumulerade avkastningen fram till pension kommer fortfarande att i princip ha dubblat inbetalt kapital med ett slutvärde på ca 930 tkr mot 480 tkr inbetalt. Justerat för inflation.

Nu sparar man givetvis mer än 1000 kr/månad och försöker uppnå en avkastning över 6% årligen, vilket snabbt förändrar kalkylen till det bättre givet samma inflationstakt.

Du har förstås rätt, men min erfarenhet är att många människor inte enkelt inte kan ta till sig denna information. Att spara långsiktigt är inte en förmåga man har. Vadå en miljon om 40 år? Jag vill ju ha det nu, glömt det, detta är skit. Inflation kommer ändå ta allt etc (det är här alla bortförklaringar kommer som visar att man inte förstår). Istället lever man lön till lön livet ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in