2019-12-10, 23:28
Bannlyst
Att ha 1Mkr på kontot dagen man går i pension skulle jag säga är extremt sällsynt.
Trots att det endast krävs en tusing per person och månad för att lyckas med detta. Eller 30 spänn om dan.
Är inte detta HELT ÅT HELVETE?
Citera
2019-12-10, 23:32
Medlem
Newfields avatar
Förstår inte varför det ska vara omöjligt? Både jag och min sambo har jobbat sen vi var 18. Nu 33 år. Vi har båda lön runt 35 före skatt.

Äger ett hus på 200kvm och två barn har vi. Samt sparat ihop över en miljon på kontot tillsammans redan.
Citera
2019-12-10, 23:37
Medlem
Knappast sällsynt att ha en miljon på kontot, i synnerhet inte vid pension. Gissningsvis är TS väldigt ung och en miljon låter som mycket pengar.
Citera
2019-12-10, 23:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Absolut inga problem, en miljon är inte mycke pengar idag. Går man upp till 5 miljoner så blir det jobbigare.
Citera
2019-12-10, 23:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Att ha 1Mkr på kontot dagen man går i pension skulle jag säga är extremt sällsynt.
Trots att det endast krävs en tusing per person och månad för att lyckas med detta. Eller 30 spänn om dan.

Det är inte extremt sällsynt, eller ens ovanligt, även om medelsvenssonpensionären säkert inte har en mille på kontot.
Citera
2019-12-11, 00:06
Medlem
Uncorruptables avatar
1 mille idag blir som 100.000kr är idag, om några år.

Trots det kommer många av folk inte ha ens 100.000kr på sina konton.
Citera
2019-12-11, 00:13
Bannlyst
Citat:

Har du inte sparat ihop 5 miljoner i pension när du är 65 (dagens penningvärde) så tillhör du bidragstagarkollektivet.

Vet inte i vilka miljöer du lever i men finns ingen över 40 som inte sparat ihop minst en miljon i pension. Vars får du ”extremt sällsynt” ifrån?
Citera
2019-12-11, 00:25
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
... Trots det kommer många av folk inte ha ens 100.000kr på sina konton.
Sorgligt, men sant. Folk borde ha mer vett att spara eget till sin pension, och inte förlita sig på pensionssystemet, m.a.o. staten.
Citera
2019-12-11, 05:02
Medlem
Citat:

Spenderar man inte sina pengar på extremt mycket onödiga saker så får man ihop mycket pengar.
Jag fick ihop närmare 300k på bara fem år på ett vanligt knegarjobb på lager för att jag inte spenderade hela min lön varje månad...det är inte svårt att spara ihop mycket pengar om man har ett fast jobb, det gäller bara att inte spendera alla pengar på massa skit

Så vad är det som är åt helvete?
Citera
2019-12-11, 05:50
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:

Det har varit ganska många goda år för oss som är 40+.
Hus/bostadsrätt har ökat bra i värde, låga räntor, börsen har gått bra och det har inte varit någon direkt lågkonjunktur på många år. Har man under dessa förutsättningar haft en hygglig lön (då menar jag medelinkomst) så är 1 Mkr inget speciellt konstigt.

Lev inte på gränsen och låna inte till det du konsumerar.
Att spara är att ha tålamod och vara långsiktig. Skittråkigt kanske men så är det.
Senast redigerad av cateatdog 2019-12-11 kl. 06:28.
Citera
2019-12-11, 06:26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
1 mille idag blir som 100.000kr är idag, om några år.

Trots det kommer många av folk inte ha ens 100.000kr på sina konton.
Fast är inte just detta en anledning till att inte lägga undan en massa pengar? Vad är vitsen om de ändå äts upp av inflationen? De senaste åren har vi i princip investerat allt överskott i att renovera och modernisera huset. Amorterar också flitigt. Känns som att huset är det enda man kan vara säker på att ha kvar.
Citera
2019-12-11, 06:36
Bannlyst
Orkar inte citera alla.
Men nej, det är INTE vanligt att ha en miljon cash på kontot vid 65. Varför förstöra en tråd med meningslös pseudoskryt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in