2019-12-04, 19:37
Medlem
Bert Karlsson köpte den väl sen och ställde ut den på skara sommarland har jag förmig
Citera
2019-12-04, 20:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKsluddret
Bert Karlsson köpte den väl sen och ställde ut den på skara sommarland har jag förmig
Stämmer bra det. Att vara inne i den var lite extra roligt för mig då jag är född i Karlskrona bara något halvår innan incidenten.
Citera
2019-12-04, 21:28
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
1981 hade Ronald Regarn kommit till makten, så vi hade fått hjälp av USA. Inte kanske när horaungen Jimmy Carter var president, men Ronald hade givetvis hjälpt oss.

Det vet du ingenting om, Brezhev var betydligt mer hårdnackad än Gorbatjov. Så fortsätt att tro.....
Citera
2019-12-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Fanns fyrar under vatten som dom navigerade efter det vet du säkert själv. Så jo nog var det medvetet att ta sig in där. Med att gå på grund var ju inte meningen.
Och hur bra funkar dom när man bara har kontakt med en av dom? Eller ingen för man har ja du vet en ö i vägen.
Citera
2019-12-04, 21:44
Medlem
När det kommer till att vi gav tillbaka ubåten har nog dels med usa att göra. Sen fick man nog en ganska bra deal också med ryssarna. Det kan ha varit allt från att amerikanerna fick göra nått vilket leder till att vi kunde köpa nått från dom billigt till ge fan i våra övningar kom inte och stör oss.
Citera
2019-12-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tycker nog att Sverige hanterade det hela bra. Sverige hade en hård linje med förhör av besättning, inspektion av ubåten och med störsändning mot rysk radiotrafik. Det var ju ryssarna som inte vågade, de vågade i själva verket inte göra ett skit och det var de som fick stå med skammen efteråt.

Det är rentav möjligt att de senare (mini-) ubåtskränkningarna var någon form av hämnd för den förnedring som den ryska flottan fick utstå.

Alldeles sant. Sverige är, på gott och ont, helt enkelt för litet för att moppsa sej mot en så mäktig 'fiende'.

Det är inte helt otroligt att Am. påtryckningar hade nån slags inverkan också, vem vill ha en eskalerande konflikt i ett avlägset hörn av Europa där man har dåligt på fötterna militärt, och där sovjeterna kan bringa in enorma förstärkningar inom loppet av timmar?

Så på så sätt kan man ju säga att Tage Erlanders 'paraply' strategi fungerade.

Jo, det stämmer - Sverige köpte efteråt och i 'hemlighet' stora mängder lyssnings-utrustning (SOSUS) från jänkarna, utrustning som lades ut i 'hemlighet' på olika ställen i östersjön, bland annat vid Utö.

Det är också mer eller mindre bekräftat att Palme (regeringen) vid ett tillfälle släppte en instängd ubåt genom min-spärrarna vid Hårsfjärden 1982. Jag har tjänstgjort med officerare som bemannade minstationerna där, och så fort det gigantiska ekot dök upp på skärmarna så fick samtliga minstationer order om eldförbud. Föremålet passerade ut.

Det är inte helt otroligt att Am. påtryckningar spelade in även här, speciellt om 'föremålet' kom från ett NATO-land (Väst-Tyskland?).

Det vore intressant att vara vid liv om en 60-70 år från nu, när sekretessen runt allt detta lyfts.
Citera
2019-12-04, 22:00
Medlem
Citat:
Nu drömmer du

Tsar bomba var kanske lite i överkant, men tror du på allvar och att Fälldin hade vågat syna ett sovjetiskt kärnvapenhot om ett sådant hade uttalats?
Citera
2019-12-04, 22:12
Medlem
Man skulle naturligtvis tömt u-båten på folk och undersökt den ordentligt. Vad tror ni hade hänt om det var tvärtom?
Citera
2019-12-04, 22:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PKsluddret

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Stämmer bra det. Att vara inne i den var lite extra roligt för mig då jag är född i Karlskrona bara något halvår innan incidenten.

Jag var i tonåren när statsminister Fälldin uttalade de bevingade orden "håll gränsen!!"
Gillade också när vår gode Bert köpte u-båten i fråga och ställde ut den som någon cirkusattraktion..
"En jävla cirkus var det!", och sen köpte cirkusdirektören båten och hade på Skara sommarland..

Men tyckte i allt och allo att "ubåtskrisen" sköttes väldigt bra från svenskt håll. Faktiskt riktigt proffsigt, även om "vi" inte kunde lösa problemet just då, så löste den gode Bert detta och ställde upp båten på Sommarland!

Jag undrar om dagens krigsmakt med dagens politiker kan lösa det på samma (rätt) snygga sätt, eller om dagens kapitulerar omedelbart med order från Moskva/NATO?

(Är fortfarande deppad över att Krigsmakten döptes om till Försvarsmakten, men det är en annan fråga kanske).
Citera
2019-12-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Förmodligen för att Ryssland hade hämtat tillbaka den med våld annars.

This. Vill minnas att deras flotta var på väg i god fart.

Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Taktiska kärnvapen? Bara faktum att vi hade dom i vår beväpning skulle ha skrämt skiter ur Ryssland. För även om vi skulle ha destruerat dom skulle vi ha kompletta ritning till en atombomb som funkade. När man väl vet exact hur är det inte särskilt svårt att bygga. Vis kulle lätt kunnat byggt några till kärnor och sen förvarat dom.

Ja, för vi saknar atomvapen för att vi inte kan bygga dem...
Citera
2019-12-04, 22:31
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
En del hävdar till o h med att vi sänkte den.

Ang U137 så var själva ubåten inget att ha. Kärnvapen ja men nu var man ju så emot det.

Har glömt den exakta källan men enligt någon högt uppsatt i ubåtsbesättningen som lättade på sitt hjärta så hade de order om att spränga hela rasket i luften om svenskarna gav sig på att storma ubåten. Ved inte om det innefattade en nukleär smäll men hur som helst hade det blivit en smutsig bomb som briserat och givetvis en massa döda människor samt annat elände.

Har för mig att ryssen hade starka marinstridskrafter vid gränsen o det lär ha handlat om 5000 marinkårssoldater samt tungt bestyckade fartyg vilka inte var att leka med. Nog smart att man släppte iväg den där ubåten 137 (som fått sin Nato-betäckning "Whisky-klass" i anledning av att de ubåtarna hade som primäruppgift att skjuta kärnvapentorpeder in i marinbaserna i främst Skottland).

Vad gäller Hårsfjärden så är det väl mer eller mindre allmänt känt att order kom från Regeringen att släppa ut ubåten. Den aktuella sidan i ÖB:s krigsdagbok är dock försvunnen, märkligt nog. Kanske var det ryssarna som busade med oss. Kanske inte: En ubåt som strax efter incidenten löpte in till sin bas i UK hade kraftiga skador på "seglet" (eller "tornet" i folkmun) enligt vissa observationer.
Citera
2019-12-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Har glömt den exakta källan men enligt någon högt uppsatt i ubåtsbesättningen som lättade på sitt hjärta så hade de order om att spränga hela rasket i luften om svenskarna gav sig på att storma ubåten. Ved inte om det innefattade en nukleär smäll men hur som helst hade det blivit en smutsig bomb som briserat och givetvis en massa döda människor samt annat elände.

Har för mig att ryssen hade starka marinstridskrafter vid gränsen o det lär ha handlat om 5000 marinkårssoldater samt tungt bestyckade fartyg vilka inte var att leka med. Nog smart att man släppte iväg den där ubåten 137 (som fått sin Nato-betäckning "Whisky-klass" i anledning av att de ubåtarna hade som primäruppgift att skjuta kärnvapentorpeder in i marinbaserna i främst Skottland).

Vad gäller Hårsfjärden så är det väl mer eller mindre allmänt känt att order kom från Regeringen att släppa ut ubåten. Den aktuella sidan i ÖB:s krigsdagbok är dock försvunnen, märkligt nog. Kanske var det ryssarna som busade med oss. Kanske inte: En ubåt som strax efter incidenten löpte in till sin bas i UK hade kraftiga skador på "seglet" (eller "tornet" i folkmun) enligt vissa observationer.

Var ubåten kom ifrån är väl både debatterat och lite irrelevant - den blev utsläppt.

Strålskyddsinstitutet och ansvariga myndigheter sket nog i brallorna när de scannade skrovet, och insåg att det var nåt radioaktivt på insidan.

Men att Sverige skulle behöva lägga vantarna på några föråldrade taktiska kärnvapen, är bara naivt.

Sverige har länge haft kunskapen hur att bygga ett effektivt kärnvapen - och har det fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in