Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Jag tycker nog att Sverige hanterade det hela bra. Sverige hade en hård linje med förhör av besättning, inspektion av ubåten och med störsändning mot rysk radiotrafik. Det var ju ryssarna som inte vågade, de vågade i själva verket inte göra ett skit och det var de som fick stå med skammen efteråt.
Det är rentav möjligt att de senare (mini-) ubåtskränkningarna var någon form av hämnd för den förnedring som den ryska flottan fick utstå.
Alldeles sant. Sverige är, på gott och ont, helt enkelt för litet för att moppsa sej mot en så mäktig 'fiende'.
Det är inte helt otroligt att Am. påtryckningar hade nån slags inverkan också, vem vill ha en eskalerande konflikt i ett avlägset hörn av Europa där man har dåligt på fötterna militärt, och där sovjeterna kan bringa in enorma förstärkningar inom loppet av timmar?
Så på så sätt kan man ju säga att Tage Erlanders 'paraply' strategi fungerade.
Jo, det stämmer - Sverige köpte efteråt och i 'hemlighet' stora mängder lyssnings-utrustning (SOSUS) från jänkarna, utrustning som lades ut i 'hemlighet' på olika ställen i östersjön, bland annat vid Utö.
Det är också mer eller mindre bekräftat att Palme (regeringen) vid ett tillfälle
släppte en instängd ubåt genom min-spärrarna vid Hårsfjärden 1982. Jag har tjänstgjort med officerare som bemannade minstationerna där, och så fort det gigantiska ekot dök upp på skärmarna så fick samtliga minstationer order om eldförbud. Föremålet passerade ut.
Det är inte helt otroligt att Am. påtryckningar spelade in även här, speciellt om 'föremålet' kom från ett NATO-land (Väst-Tyskland?).
Det vore intressant att vara vid liv om en 60-70 år från nu, när sekretessen runt allt detta lyfts.