2019-12-04, 16:25
Medlem
Att dom medvetet var i svenskt vatten kan vi nog anta. Men att gå i land på det sättet dom gjorde var nog inte planerat. Speciellt med taktiska kärnvapen ombord. Vi pratar inte om ballistiska missiler utan mer kärnvapen man planterar i en hamn utifall krig skulle bryta ut.
Citera
2019-12-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det fanns brister (inga små) i den svenska militära beredskapen men efter första dygnet så var ryssen totalrökt för då hade Sverige förstärkt i området och kunde slå tillbaka allt som ryssarna kunde få till platsen.

I övrigt agerade Sverige precis enligt de militära och de utrikespolitiska doktriner som gällde då - ryssarna fick en ordentlig näsbränna och fick sedan tillbaka sin skitubåt, inkl den kassa besättningen, samt sin jäkla atombomb.

Jag kan inte se att Sverige fegade ur eller gjorde något annat fel. Behålla ubåten? Nej, vad f-n skulle vi med den till?
Jag har inte heller påstått att Sverige var fega. Men att beredskapen inte var så god. Kanonerna för kustartilleriet hann ju egentligen inte bli klara. Men att man låste på målet för att visa att kanonbesättning fanns på plats. Även fast allt inte var klart. Sedan att man tog några som fanns i närheten som varit på övning var väl mer tur än skicklighet.

Även den som har skrivit om incidenten i Karlskrona skärgård där man sökte efter en ubåt. Där förband fått uppgift att bevaka visade bara hur dåligt planerat och organiserat det var. Jag tror inte att den som skrivit tror att granskarna ser på andra ögon.
Senast redigerad av slurppen 2019-12-04 kl. 17:29.
Citera
2019-12-04, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Tror du verkligen att ryssarna var så pantade att de medvetet gav sig in i en trång och grund och hårdbevakad skärgård med en föråldrad 76 m lång skorv? Det måste helt enkelt ha varit ett misstag. GPS, Glonass m. m. fanns inte 1981.

Det fanns radiofyrar 1981.. Det fanns GPS liknade system redan på 1960 talet.

Varför går man annars på grund därför så långt in? Antagligen var kapten berusad.

Man ryssarna har haft iland förband på Muskö och på Mällsten..
Citera
2019-12-04, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att båten navigerat fel är det absolut mest troliga. Att ställa U137 med vilje på stenarna känns ju helt otippat. Däremot är ju frågan om hur man hamnat på stenarna, vilken väg man gått och ifall den lätt lama ursäkten om "tekniskt fel" på gyrokompassen är relevant, eftersom "raka spåret upp på Torumskär" är en mycket osannolik följd av ett kompassfel.

GPS var en senare uppfinning. Det man troligen hade var DECCA och möjligen "knyckte" man föregångaren till GPS, "Navstar" - men ifall det fanns sådan utrustning allmänt tillgänglig för gamla ryska ubåtar vet jag inte.

U137 hade troligen kärnvapen ombord, troligen därför som Quislingen Fälldin fegade ur.
Citera
2019-12-04, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det fanns radiofyrar 1981.. Det fanns GPS liknade system redan på 1960 talet.

Varför går man annars på grund därför så långt in? Antagligen var kapten berusad.

Man ryssarna har haft iland förband på Muskö och på Mällsten..
Du vet väl hur gps funkar? Jo gps stationerna sänder ut en en signal som innehåller tiden den sänder på alltså mindre än en ms och via det med 2 eller fler signaler kan man räkna ut vart man är baserat på fördröjningen. Detta funkar inte så jäkla bra när man är under vatten och med radiomaster som då skapar en låg vinkel. Det betyder att signalerna bryter vattnet vid olika tillfällen och frekvenser färdas olika hastighet i vatten och luft.

GLONASS det ryska gps systemet hade även sin första uppskjutning 1982 så ingen gps för dom.
Citera
2019-12-04, 18:30
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Är det för centerpartister är värdelösa om statsminister? Här hade vi möjlighet att komma över en ubåt den häftigaste teknologin, och så släpper Quislingen Fälldin båten tillbaka till lede fi. Är det är rätt att göra så här? Man stormade inte ens ubåten och avrättade besättningen, utan man släppte den tillbaka.

Här är en artikel ifrån SVD ifrån dagen som det hände.

https://minfil.com/JeR6g6D3n5/u137_pdf

Jag vet inte hur pass utbildad du är, men Sovjet var ingen bananrepublik som skulle tolerera något sådant. De hade krossat oss på några dagar och inget annat land hade vågat komma till undsättning. Sluta kolla på filmer typ jakten på röd oktober etc......
Citera
2019-12-04, 18:46
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
För att MUST, eller vad det hette då, mitt under det kalla kriget saknade så klart personal som kunde ryska.

Tror jag inte, beredskapen var nog god på den punkten. Jag hade själv en släkting som assisterade försvaret med sina språkkunskaper.

Det som sannolikt hade ställt till det för General Ljung hade varit att användarmanualen för de kärnvapenbestyckade SS-N-3c-torpederna inte längre hade varit tillgänglig. Den hade säkerligen behövts för att återställa systemet till fungerande skick efter att ryssarna saboterat vapen-, och säkerligen alla andra av båtens system, vid en bordning.
Citera
2019-12-04, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det finns ett ännu värre exempel som du och jag aldrig fick veta. Man fångade en rysk ubåt i norra Sverige som försvaret visade upp för pressen (dom var trötta på att Palme ljög offentligt om deras inkompetens samtidigt som han i hemlighet gav order om att släppa ut en ubåt). Chefredaktörerna höll tyst om detta för svenska folket. Du kommer att hitta historien om du googlar. Vill minnas att det offentliggjordes 2011.

Här är artikeln jag sökte. Inte riktigt som jag mindes men det var länge sedan: https://www.nsd.se/nyheter/allt-kom-...n-6125647.aspx

Det är helt otroligt vilka landsförrädare som har makten i Sverige. Det var ju tur att åtminstone Palme fick sitt rättmätiga straff
Citera
2019-12-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Jag har för mig att det har påståtts att ryssarna satt och svettades med ågrendeluxe över hur man skulle få hem/tillbaka ubåten och man övervägde alla alternativ från diplomati till krigsinsats........ å så bara vips så ger Sverige tillbaka ubåten utan att dom ens bett om den.

Det skrattas nog än idag om det i ryssland när det pratas om incidenten.

Vart har du fått att dom inte bad om att få tillbaka den??????
Citera
2019-12-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Du vet väl hur gps funkar? Jo gps stationerna sänder ut en en signal som innehåller tiden den sänder på alltså mindre än en ms och via det med 2 eller fler signaler kan man räkna ut vart man är baserat på fördröjningen. Detta funkar inte så jäkla bra när man är under vatten och med radiomaster som då skapar en låg vinkel. Det betyder att signalerna bryter vattnet vid olika tillfällen och frekvenser färdas olika hastighet i vatten och luft.

GLONASS det ryska gps systemet hade även sin första uppskjutning 1982 så ingen gps för dom.

Fanns fyrar under vatten som dom navigerade efter det vet du säkert själv. Så jo nog var det medvetet att ta sig in där. Med att gå på grund var ju inte meningen.
Citera
2019-12-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
De hade väl skickat ett telegram ”minsta motstånd och Tsar Bomba landar i Stockholm om en kvart”.

Nu drömmer du
Citera
2019-12-04, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Jag vet inte hur pass utbildad du är, men Sovjet var ingen bananrepublik som skulle tolerera något sådant. De hade krossat oss på några dagar och inget annat land hade vågat komma till undsättning. Sluta kolla på filmer typ jakten på röd oktober etc......

1981 hade Ronald Regarn kommit till makten, så vi hade fått hjälp av USA. Inte kanske när horaungen Jimmy Carter var president, men Ronald hade givetvis hjälpt oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in