2019-12-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Har glömt den exakta källan men enligt någon högt uppsatt i ubåtsbesättningen som lättade på sitt hjärta så hade de order om att spränga hela rasket i luften om svenskarna gav sig på att storma ubåten. Ved inte om det innefattade en nukleär smäll men hur som helst hade det blivit en smutsig bomb som briserat och givetvis en massa döda människor samt annat elände.

Har för mig att ryssen hade starka marinstridskrafter vid gränsen o det lär ha handlat om 5000 marinkårssoldater samt tungt bestyckade fartyg vilka inte var att leka med. Nog smart att man släppte iväg den där ubåten 137 (som fått sin Nato-betäckning "Whisky-klass" i anledning av att de ubåtarna hade som primäruppgift att skjuta kärnvapentorpeder in i marinbaserna i främst Skottland).

Vad gäller Hårsfjärden så är det väl mer eller mindre allmänt känt att order kom från Regeringen att släppa ut ubåten. Den aktuella sidan i ÖB:s krigsdagbok är dock försvunnen, märkligt nog. Kanske var det ryssarna som busade med oss. Kanske inte: En ubåt som strax efter incidenten löpte in till sin bas i UK hade kraftiga skador på "seglet" (eller "tornet" i folkmun) enligt vissa observationer.

Ryssarna var helt oförberedda vi hade presis alla fördelar dom hade inte haft en chans i helvetet och komma åt ubåten. Vi hade sänkt varenda fartyg dom skickade. Dom hade fått lov och starta ett fullskaligt krig mot sverige och dom hade ända förlorat ubåten. Dom gjorde en kalkyl och kom fram till att dom inte hade något att vinna.
Citera
2019-12-04, 22:58
Medlem
Gick inte en av våra ubåtar upp emelkan 4 av deras fartyg som väntade vid gränsen. Det säger en del om situationen vi bestämmde.
Citera
2019-12-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Gick inte en av våra ubåtar upp emelkan 4 av deras fartyg som väntade vid gränsen. Det säger en del om situationen vi bestämmde.

Nej en av våra ubåtar gick i ytläge och styrde bort en av deras bogserbåtar. Men att våran ubåt gick i ytläge säger en del om hur säkra vi var ryssarna hade inte haft en chans och det viste dom om.
Citera
2019-12-04, 23:12
Medlem
Sleeptalkers avatar
Olofström?!

Klingar det något bekant era arga dåtida brandmän ... ?!
Citera
2019-12-04, 23:24
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Det är också mer eller mindre bekräftat att Palme (regeringen) vid ett tillfälle släppte en instängd ubåt genom min-spärrarna vid Hårsfjärden 1982. Jag har tjänstgjort med officerare som bemannade minstationerna där, och så fort det gigantiska ekot dök upp på skärmarna så fick samtliga minstationer order om eldförbud. Föremålet passerade ut..
Jallai har skrivit om den händelsen och han om någon borde ha insyn (obs lång text).

https://www.jallai.se/2013/02/harsfj...andsforraderi/

För övrigt om jag kommer ihåg rätt så skrev Jallai något om en navy seal som hade nämnt att dom flyttade på en rysk navigationsboj bara för att jävlas vilket fick U-137 att gå på grund. Men det kan förstås vara fiction. Jallais böcker är ju en blandning av dokumentär och fiction.

Annars skriver han mycket intressant om den tiden. Bara att googla för den som vill.
Senast redigerad av Rouen 2019-12-04 kl. 23:28.
Citera
2019-12-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Navigera fel med GPS och radiofyrar? Är en omöjlighet.

GPS?

GPS, ombord på en ubåt 1981, en ubåt som inte sett några vidare uppgraderingar sen den sjösattes 1956...

Glonass som är den ryska motsvarigheten till GPS fick upp sin första satellit 1982.
Jänkarna fick upp sin första experimentsatellit för GPS systemet 1978, systemet kom i drift i maj 1994.

Jag bara måste fråga, men är du född på 90-talet?
Citera
2019-12-04, 23:45
Medlem
sverige kan vara glada att inte ryssen kom där på 80-talet, våran arme(stommen i försvaret) var
lite åsa-nisse över det hela, cykelkompanier, inga skyddsvästar, inget mekaniserat infanteri direkt,
inget splitterskydd överhuvud taget , stridvagnar ,centorion o den utan torn skulle möta tusentals
t72,er o sen väldigt få helikoptrar över huvudtaget.
Ryssen hade väldigt bra mekaniserade förband bra tanks o bra flyg o båtar/ubåtar
Tror nog att svenska staten skröt lite för mycket över sina förband, vi skulle ha 100-tals helikoptrar
med robotar som skulle slå pansar osv , såg då under min utbildning endast 1 helikopter (85/86) o några 100/1000 tals svenska attackhelkoptrar fanns inga direkt,
Citera
2019-12-04, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Och hur bra funkar dom när man bara har kontakt med en av dom? Eller ingen för man har ja du vet en ö i vägen.

Det får du fråga dom som sysslar med det. Varken du eller jag vet.
Citera
2019-12-04, 23:55
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Navigera fel med GPS och radiofyrar? Är en omöjlighet.

Det var tröghetsnavigering, doppler, gamla sjökort och stoppur. I dagsljus kunde man kanske sticka upp periskopet.
Senast redigerad av Ken Dryden 2019-12-05 kl. 00:00.
Citera
2019-12-05, 00:04
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Det var tröghetsnavigering, doppler, gamla sjökort och stoppar. I dagsljus kunde man kanske sticka upp periskopet.

Då tror jag att du menar kaptenen på U-137 var oförsiktig eller inkompetent eller så var det något tekniskt fel på ubåten när hon gick på grund. Det har aldrig blivit klarlagt vad jag vet.
Senast redigerad av Rouen 2019-12-05 kl. 00:25.
Citera
2019-12-05, 00:26
Medlem
Det här vet jag, Sovjet skickade en ansenlig mängd fartyg och planerade ett väpnat fritagande av U137 om Sverige inte ville släppa ubåten.

I sista stund drog någon överste igång målradar för kustbatterierna, som var obemannade, och Sovjet trodde att alla kustbatterier i området var inriktade mot dom och genomförde inte operation "krig men inte riktigt krig".

Det diplomatiska trycket var enormt, Fälldin gav order "håll gränsen" och militären beredda på krig.

Realpolitiken blev till sist att man släppte ut U137 efter diverse förhör med besättningen.

Det sades på den tiden att hade rollerna varit ombytta hade mängden eld i målet i en svensk ubåt på sovjetiskt grund bara berott på den som kom dit först.
Citera
2019-12-05, 01:02
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
GPS?
Jag bara måste fråga, men är du född på 90-talet?

Vad har GPS med född på 90-talet att göra? fattrinte koplingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in