2019-12-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
När Kungar styrde vårt land hade man ambitioner och krigs lust.
När vi fick Statsminister och partier var bror duktig principen att klia mig på ryggen så kliar jag dig.
Korruption egna intressen före folket och att gå från att bära huvudet högt till att få gele i ryggen och undvika konflikt och oroligheter och diplomatiska kriser gynnar inte de rika.
Undantaget krigsindustrin, men en gång i tiden var nationer runt Östersjön och medel Europa rädda för Svensken.
Jag jobbade i Kabul med en Tjeckoslovak han berättade på fullt allvar att när han växte upp skrämnde man barn med att akta dig så inte Svensken kommer. Det fanns tom gator i hans stad som var på Svenska. Den tiden är förbi nu är det genus och feminism som genomsyrar vårt land
Här behövs en JÄTTE tampong o köra upp i Regeringskansliet och Anabola steroider för o vända denna utveckling som kommer resultera i slutet för detta land
Nåja jag hade en fin barndom men min pension kommer vara ett helvete är jag övertygad om.

Den "svenska" armén som Tjeckoslovakiska barn skrämdes med var 90 procent värvade tyska soldater under tiden innan karolinerna.
Citera
2019-12-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
1981 hade Ronald Regarn kommit till makten, så vi hade fått hjälp av USA. Inte kanske när horaungen Jimmy Carter var president, men Ronald hade givetvis hjälpt oss.

Reagan hade undrat varför i helvete vi provocerade Sovjet till att starta krig mot oss för och sen hade han startat Refroger och fört trupper till NATO-länderna, men i övrigt låtit oss klarat oss själva och sagt detta i media då det faktiskt var vi som startade kriget
Citera
2019-12-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Sabla jävla idiot! Det var DU som ville vända på steken, DU som enfaldigt frågade om Sovjet hade hanterat saken annorlunda. Hur fan understår du dig att fråga om jag skulle ha svårt att fatta?
Fy fan vad du är korkad. Du adresserar mig och säger "du och djilly"? Din historiebild är inte sant någonstans och du förmår inte ge några som helst alternativ. Du kan således inte svara på frågan om vad som var "fegt" i vårt lugna, professionella och lyckade handlande. Och hur tror du att du skulle känna till saker som avhemligas om 40 år?

Självklart kan man utgå från att det diskuterades hur man skulle undvika att provocera Moskva. För varför i helvete skulle man provocera Moskva? Vad skulle det tjäna till? Varför skulle någon provocera någon i en dylik situation. Du kan ju för fan inte tänka. Du resonerar som något jävla skolbarn som inte kan skilja på fantasi och verklighet.

Ditt resonemang är vakuöst och leder ingenstans. Du kan nämligen inte redogöra för den logiska konsekvensen av dina egna idiotier. Hur ska du leda i bevis att Sverige agerade fegt? Att bara så påstå är att hävda en slutsats innan man har belägg. Du är ett av de mest trådförstörande elementen på detta forum.

Vad är det med "håll gränsen" du inte förstår?
Nej. Det hade näpperligen varit att provocera moskva, att släpa denna ubåt långt in i G.fjärden - för att sedan syna den in i minsta nitskarv. Moskva hade hållit färgen då - väl medvetna om att de skulle ha gjort exakt lika, givet att kn Hamilton under en svensk ubåtsreconnaissance hade råkat fastna i ryska nät, ex.vis invid Kaliningrad.
Såå....något krig hade det näppeligen blivit, maa någon 30 år gammal ubåt.
Citera
2019-12-24, 02:28
Medlem
Var näppeligen någon feghet från Svensk sida. Försvarsmakten hade fått tillstånd att skjuta och hålla gränsen. Eventuella fritagningsförsök från sovjetisk sida hade slåtts ner . Och det här visste sovjeterna.Dom hade inte bara oss att slåss emot , fanns ju även en uppbackning från NATOS sida .
Citera
2019-12-24, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Reagan hade undrat varför i helvete vi provocerade Sovjet till att starta krig mot oss för och sen hade han startat Refroger och fört trupper till NATO-länderna, men i övrigt låtit oss klarat oss själva och sagt detta i media då det faktiskt var vi som startade kriget

Inte Ronald. Det var han fick cp fläcken Gorbatjov att riva berlinmuren.
Citera
2019-12-24, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
För att vår statsminister inte ville att våra städer skulle se ut som Dresden 45. En stor del av sovjetiska östersjöflottan låg vid gränsen och jag tror nog det var hög beredskap på flygbaserna i Sovjet.

Världen ser inte ut som i en Clancyroman

Fälldin var troligen KGB Agent och jobbade åt CCCP. Det ligger i Centerpartiet DNA att vara quslingar, här hade vi chansen före en payback för Catarina affären, så var den korkade bonden för feg.
Citera
2019-12-24, 16:13
Medlem
Citat:
Inte Ronald. Det var han fick cp fläcken Gorbatjov att riva berlinmuren.
Nej, det var inte så det hände. "Tear down this wall" hade ingen effekt och muren låg i DDR som var någorlunda autonoma jämte Sovjet (i Warszawapakten, men inte i Sovjet). Dina historiekunskaper lämnar en del övrigt att önska. Muren revs p.g.a. lyckosamma missförstånd inom det östtyska styret.
Citat:
Fälldin var troligen KGB Agent och jobbade åt CCCP. Det ligger i Centerpartiet DNA att vara quslingar, här hade vi chansen före en payback för Catarina affären, så var den korkade bonden för feg.
Har du skuggan av belägg för detta? Nej, det har du inte. Var den "korkade bonden" för feg för att kommendera att gränsen skulle hållas? Nej, det var han inte. Handlar internationell politik om "payback"? Nej, det gör det inte.

Det är du som är korkad. Du har väl sett för mycket på film och läst för lite om verkligheten. Du tror väl att internationell politik går ut på att vara häftig, visa stake, kaxa sig och hålla på som en skolgårdspojke. Well, det är du och Nordkorea. Inga andra stater, inte ens Sovjet.

God jul och var lite mer försiktig med julsnapsen i fortsättningen...
Citera
2019-12-24, 16:21
Medlem
Citat:

Du menar kanske Catalina affären - Catalina är ett flygplan
https://en.wikipedia.org/wiki/Consolidated_PBY_Catalina

Som letade efter den nedskjuta DC3an.

Beklämmande att idioter som du får textutrymme.
Citera
2019-12-24, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Du menar kanske Catalina affären - Catalina är ett flygplan
https://en.wikipedia.org/wiki/Consolidated_PBY_Catalina

Som letade efter den nedskjuta DC3an.

Beklämmande att idioter som du får textutrymme.

Tp48.. om herr femfemma är beläst, så vet vad du vad som hände dc3 och det tp48 som blev nerskjutet av ryssarna
Citera
2019-12-24, 17:24
Medlem
Returpappers avatar
Fäldin och generalerna var väldigt rädda för att de kärnvapenladdade torpederna som fanns ombord skulle "råka" smälla av om den politiske kommissarien blev desperat.

Klart de vara rädda för Sovjet rent generellt men jag tro att det senare satt riktig skräck i dom.
Citera
2019-12-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fäldin och generalerna var väldigt rädda för att de kärnvapenladdade torpederna som fanns ombord skulle "råka" smälla av om den politiske kommissarien blev desperat.

Klart de vara rädda för Sovjet rent generellt men jag tro att det senare satt riktig skräck i dom.
När vår PM Tobbe höll presskonferns och berättade om FOAs nya mätfynd intill den felnavigerade ubåten så darrade hans röst påtagligt. Antingen så var detta pga fruktan för BOMBEN. Eller så var det i pur upphetsning, över att det äntligen lyckats med det som bl.a. Hans von H. länge hade önskat - att fånga in en rysk sub enhet.
Citera
2019-12-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nej. Det hade näpperligen varit att provocera moskva, att släpa denna ubåt långt in i G.fjärden - för att sedan syna den in i minsta nitskarv. Moskva hade hållit färgen då - väl medvetna om att de skulle ha gjort exakt lika, givet att kn Hamilton under en svensk ubåtsreconnaissance hade råkat fastna i ryska nät, ex.vis invid Kaliningrad.
Såå....något krig hade det näppeligen blivit, maa någon 30 år gammal ubåt.

Nej något krig hade det inte blivit för en gammal rostig sovietisk ubåt. Ryssarna backade totalt just för att dom var fega
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in