2019-12-03, 16:02
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
U137 var ju kärnvapenbestyckad och Centern är hårt mot kärnkraft.

Det här var ju bara en av många incidenter då vi backade. Hårsfjärden 1982 är väl det mest skrämmande exemplet. Försvaret hade bombat och troligen skadat en främmande ubåt i Stockholms innerskärgård. Den nytillträdda regeringen (s) tog som en av sina första uppgifter att stoppa ytterligare minor, trots att försvaret bara väntade på tillstånd: Man påstår sig till och med ha sonar-kontakt med båten. Man såg den alltså sitta på botten, men fick inte sätta in nådastöten.
Palme själv skall ha tagit beslutet.

Ett år senare angav svenska regeringen ubåtens identitet till Sovjetisk, men vårt försvar fick alltså inte bomba sönder den ens när den var djupt inne i svensk skärgård (utanför Årsta Havsbad), alldeles i närheten av vår största marinbas, Musköbasen.

Hahaha, ja det skulle kunna vara en förklaring.
Citera
2019-12-03, 16:14
Medlem
Citat:
U137 var ju kärnvapenbestyckad och Centern är hårt mot kärnkraft.

Det här var ju bara en av många incidenter då vi backade. Hårsfjärden 1982 är väl det mest skrämmande exemplet. Försvaret hade bombat och troligen skadat en främmande ubåt i Stockholms innerskärgård. Den nytillträdda regeringen (s) tog som en av sina första uppgifter att stoppa ytterligare minor, trots att försvaret bara väntade på tillstånd: Man påstår sig till och med ha sonar-kontakt med båten. Man såg den alltså sitta på botten, men fick inte sätta in nådastöten.
Palme själv skall ha tagit beslutet.

Ett år senare angav svenska regeringen ubåtens identitet till Sovjetisk, men vårt försvar fick alltså inte bomba sönder den ens när den var djupt inne i svensk skärgård (utanför Årsta Havsbad), alldeles i närheten av vår största marinbas, Musköbasen.

En del hävdar till o h med att vi sänkte den.

Ang U137 så var själva ubåten inget att ha. Kärnvapen ja men nu var man ju så emot det.
Citera
2019-12-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekshest
Jaha! Ja men då så. Case closed.

Jag har ingen aning om vad som faktiskt hände (och antagligen inte du heller). Men teorierna om att det inte skulle vara en sovjetisk ubåt är ju inte fullkomligt osannolika.

Är det inte som med Palme-mordet? Alla har sin egen teori och man är ganska säker på att man har rätt, fast i något annat hörn sitter någon som är lika säker på något helt annat.

Även om arkiven en dag skulle öppnas så vet man inte längre vad som är sant eller falsk. Hitler bor i Argentina och leder fanatiska nazister därifrån. Area 54 döljer utomjordingar. LochNess-monstret är en jätte-ål, Aliens har en bas på sydpolen, ja det är många saker som folk är säkra på, men ingen tycks veta.
Citera
2019-12-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekshest
Ang. Hårsfjädern så finns teorier om att det var en amerikansk (eller iaf nato-anslutet lands) ubåt vi höll på att bomba sönder. Det skulle ju iaf förklara varför den fick åka vidare. Tyvärr skulle det isåfall innebära att Sverige fick verka svaga, Ryssar syndabock och USA kom undan som vanligt.

Ja men Sverige var ju " neutrala". Hade man sänkt den hade man setts som Ryss vänliga. O tvärt om om det gällde en sovietisk ubåt
Citera
2019-12-03, 16:35
Medlem
Citat:
Är det inte som med Palme-mordet? Alla har sin egen teori och man är ganska säker på att man har rätt, fast i något annat hörn sitter någon som är lika säker på något helt annat.

Även om arkiven en dag skulle öppnas så vet man inte längre vad som är sant eller falsk. Hitler bor i Argentina och leder fanatiska nazister därifrån. Area 54 döljer utomjordingar. LochNess-monstret är en jätte-ål, Aliens har en bas på sydpolen, ja det är många saker som folk är säkra på, men ingen tycks veta.

Jo, absolut. Enda sättet att veta säkert är att faktiskt vara på plats. Men inte ens då tror folk på en
Citera
2019-12-03, 19:13
Medlem
Citat:
På våren 1983 pekade den svenska regeringen ut Sovjetunionen som ansvarig för ubåtskränkningarna i Hårsfjärden.
Men på med foliehatten. Allt är möjligt. Palme ljög för att dölja att det var UFOn.

Jag skulle påstå att ubåten i Hårsfjärden 1982 idag bekräftats vara just ifrån ett NATO-land, gissningsvis västtyskland. Den tekniska bevisning som kommit allmänheten pekar nämligen ut nato och utesluter sovjet. Varför man ville mörklägga och vem som visste vad - eller gjorde vad - går däremot nog inte att svara på.
Citera
2019-12-03, 19:29
Medlem
konan-babarens avatar
Troligtvis var det så att alla instruktioner i ubåten var skrivna på ryska, med kyrilliska bokstäver.

Jag menar, hur skulle svenskarna veta vilken knapp som gick till vad? Inte läge att chansa va?

”Oj då. -Jörgen, jag råkade avfyra en kärnvapenmissil här...”
Citera
2019-12-03, 19:52
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Troligtvis var det så att alla instruktioner i ubåten var skrivna på ryska, med kyrilliska bokstäver.

Jag menar, hur skulle svenskarna veta vilken knapp som gick till vad? Inte läge att chansa va?

Ungefär så.
Ett vapensystem från en utländsk makt, med helt annan design- och säkerhetskultur? Det hade säkert varit enklare, säkrare och billigare att bygga egna kärnvapen än att ta över någon annans skrot och försöka demontera det för att passa svenska förutsättningar.
Citera
2019-12-03, 23:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren

Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Ungefär så.
Ett vapensystem från en utländsk makt, med helt annan design- och säkerhetskultur? Det hade säkert varit enklare, säkrare och billigare att bygga egna kärnvapen än att ta över någon annans skrot och försöka demontera det för att passa svenska förutsättningar.
För att MUST, eller vad det hette då, mitt under det kalla kriget saknade så klart personal som kunde ryska.
Citera
2019-12-03, 23:23
Medlem
TinFoilHats avatar
Jag har för mig att det har påståtts att ryssarna satt och svettades med ågrendeluxe över hur man skulle få hem/tillbaka ubåten och man övervägde alla alternativ från diplomati till krigsinsats........ å så bara vips så ger Sverige tillbaka ubåten utan att dom ens bett om den.

Det skrattas nog än idag om det i ryssland när det pratas om incidenten.
Citera
2019-12-04, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Är det för centerpartister är värdelösa om statsminister? Här hade vi möjlighet att komma över en ubåt den häftigaste teknologin, och så släpper Quislingen Fälldin båten tillbaka till lede fi. Är det är rätt att göra så här? Man stormade inte ens ubåten och avrättade besättningen, utan man släppte den tillbaka.

Här är en artikel ifrån SVD ifrån dagen som det hände.

https://minfil.com/JeR6g6D3n5/u137_pdf

Du svarar själv på frågan. Svenska politiker var då som nu fega kräk. Det enda de vågar är att öka invandringen, höja skatterna och införa fler förbud och restriktioner. Sedan snackar de en massa grötmyndigt om andra länder, men när de kommer till kritan slickar de ändå Nazityskland, Sovjet och USA i röven.

I Jan-Olof Olssons böcker om första världskriget står det att "fege svenske" var ett begrepp redan vid förra sekelskiftet.
Citera
2019-12-04, 12:31
Medlem
HRTs avatar
När Kungar styrde vårt land hade man ambitioner och krigs lust.
När vi fick Statsminister och partier var bror duktig principen att klia mig på ryggen så kliar jag dig.
Korruption egna intressen före folket och att gå från att bära huvudet högt till att få gele i ryggen och undvika konflikt och oroligheter och diplomatiska kriser gynnar inte de rika.
Undantaget krigsindustrin, men en gång i tiden var nationer runt Östersjön och medel Europa rädda för Svensken.
Jag jobbade i Kabul med en Tjeckoslovak han berättade på fullt allvar att när han växte upp skrämnde man barn med att akta dig så inte Svensken kommer. Det fanns tom gator i hans stad som var på Svenska. Den tiden är förbi nu är det genus och feminism som genomsyrar vårt land
Här behövs en JÄTTE tampong o köra upp i Regeringskansliet och Anabola steroider för o vända denna utveckling som kommer resultera i slutet för detta land
Nåja jag hade en fin barndom men min pension kommer vara ett helvete är jag övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in