Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpticks
Låter som min hund i början. (Amstaff blandning) Jag var "hård" mot honom från början då jag hade bebis och småbarn.

Nu kanske jag har det lite lättare då jag bor i skogen och aldrig haft honom kopplad, förutom träning i det.

Noll tollerans mot bitningar, smett på nosen och hålla nere i långa omgångar. Detta är en stark hund så man får visa mer styrka tillbaka.

Hunden bet sönder precis allt i början, väggar, bord, byråer. Detta var en blandning mellan rastlöshet och att jag inte var helt punktlig när jag kom hem från jobbet. Han blev helt enkelt sur på mig.
Ben hjälpte inte jätte mycket eftersom han inte ville tugga på det om jag inte var hemma.

Min hund går som sagt fri i skogen med mig så han får springa hur mycket han vill. Han lyssnar på kommandon hur bra som helst. Visslingar, ord, olika toner.

En av de viktigaste sakerna jag lärde mig med hunden var skojbråk, jag sparkar lite lätt på sidorna av honom och han slår tillbaka. Tillslut ser det ut som vi dansar ungefär. Genom detta kändes det som att jag verkligen fick honom att lära sig att inte bitas. Varje gång han på käften runt benen sa jag fy och stannade upp. Eftersom det är typ den roligaste leken han vet så gick det ganska snabbt. Han jabbar lite med tassarna, fnyser och knuffas.

Han är uppväxt med 3 kullar av mina barn och aldrig bitit någon, den bästa familjehunden man kan tänka sig.
Ungarna sitter och pillar i hans matskål medan han äter, stoppar in händerna i munnen på honom osv.

Mitt tips till dig: visa dominans. Men oftast är det ditt fel att hunden är rastlös. Ut i skogen där han kan springa fritt. Kanske lär dig cykla med honom?
Tack för svar.
Tyvärr verkar inte dominans alls att fungera på honom. Det är 0 eller 100 som gäller, går man runt och ska dominerar hela tiden så får man räkna med utbrott hela dagen. Det är svårt att förklara men jag har varit så tydlig och konsekvent i ledarskapet som jag kan enda sen jag fick honom just eftersom jag märkte hur gränslös han är. Jag har förstått att det krävs pondus att föra en rottweiler och att man är orädd. Såklart har jag gett han en smack på nosen när han bitit mig och attackerat men det har ingen effekt alls. Det gör honom snarare mer triggad att gå på hårdare. Och jag har en gräns för hur mycket jag kan tackla på en valp oavsett om det är min monstervalp så jag vill inte ”göra illa” honom mer.

Han och sambon lekbrottas mycket men han förstår inte det där med att man inte får bitas samtidigt så det går aldrig så bra för det måste avbrytas var tionde sekund eftersom han bits. Har du andra förslag på lekar som hundar med tuff mentalitet kan tycka om och utvecklas av?
Citera
2019-12-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Ok, vad vet du om ägaren?
En gissning kan vara att hundarna därifrån använts som kamphundar eller vakthundar och att man således uppmuntrat aggressivitet.
Jag vet inte mycket alls, jag åkte långt för att hämta honom och har aldrig träffar föräldrarna. Uppfödaren var en tjej som verkade mån om valparna men nu i efterhand när hon vägrar ta tillbaka honom så förstår jag att hon inte är så mån om sina valpar alls.

Det är möjligt att hans föräldrar är lite vildare men tycker ändå att uppfödaren skrev tydligt i sin annons att hon inte sålde kamphundar och undanbad folk som var ute efter ”tuffa” hundar att höra av sig han är knappast avlad för kamp iaf.
Citera
2019-12-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag tycker inte att det där låter så farligt faktiskt. Valpen är trots allt bara 12 veckor och vet inte alls hur man ska bete sig än. Han är van vid att leka med sina syskon och de biter helt naturligt varandra i lek, men självklart ska du sätta gränser. Det tar dock tid och första tiden med min lilla kille var inte särkilt roligt... Han bet sönder min soffa trots en MASSA avledning, han hoppade efter kopplet ute och bet rätt hårt i händer och fötter. Idag är han 1.5 år och världens goaste lilla kille, allt det ''dåliga'' beteendet är borta men visst har vi fått jobba mycket.

Överanalysera inte allt som jag gjorde när min kille var valp, de morras, bits och river ner grejer utan att det betyder ett dugg när de blivit äldre. Sätt gränser och var konsekvent, men att nypa tag i nackskinnet och skrika hjälper inte alls (även om man blir så jävla frustrerad ibland). Mitt tips är att du snarast börjar på en valpkurs, det är faktiskt inte dumt alls.
TACK för ett uppmuntrande svar! Det är tack vare att jag läst om folk som dig som också haft hopplösa valpar som blivit bra som vuxna som jag ändå känner mig motiverad att fortsätta träna han timme ut och timme in varje dag. Valpkurs är bokad, vi har bara ett alternativ här och första starten är i februari men vi är inbokade iaf.

Jag försöker tänka som dig och uppmuntra sambon med att han bara är 12 veckor och en valp fortfarande och att han inte måste bli livsfarlig som vuxen och fortsätta med sina utbrott. Man vet inte vad som är rimligt och inte när man är upp i det dygnet runt.
Citera
2019-12-03, 14:23
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tgvjkughji
Tack för svar.
Tyvärr verkar inte dominans alls att fungera på honom. Det är 0 eller 100 som gäller, går man runt och ska dominerar hela tiden så får man räkna med utbrott hela dagen. Det är svårt att förklara men jag har varit så tydlig och konsekvent i ledarskapet som jag kan enda sen jag fick honom just eftersom jag märkte hur gränslös han är. Jag har förstått att det krävs pondus att föra en rottweiler och att man är orädd. Såklart har jag gett han en smack på nosen när han bitit mig och attackerat men det har ingen effekt alls. Det gör honom snarare mer triggad att gå på hårdare. Och jag har en gräns för hur mycket jag kan tackla på en valp oavsett om det är min monstervalp så jag vill inte ”göra illa” honom mer.

Han och sambon lekbrottas mycket men han förstår inte det där med att man inte får bitas samtidigt så det går aldrig så bra för det måste avbrytas var tionde sekund eftersom han bits. Har du andra förslag på lekar som hundar med tuff mentalitet kan tycka om och utvecklas av?

Att ständigt försöka dominera sin hund skapar så mycket osäkerheter mellan hund och ägare.

När en hund blir pressad så kommer den försöka ta sig igenom situationen med antingen fight eller flight-metoden. Inget av dom är egentligen fel, utan olika personlighetsdrag. Edit: eller ja, det finns ju såklart flera. Men rent krasst sett

Du beskriver att din hund blir mer triggad när du är hård mot honom. Han väljer alltså att ta sig ur situationen med fight.

Varje gång det sker så brister tilliten i relationen mer och mer, vilket gör också att det ständigt eskalerar. Allting kommer tillslut vara en enda stor kamp där hunden inte litar på dig, och du litar inte på hunden.

Försök att bryt den trenden och börja bygg upp tilliten igen. Undvik de situationer som han brusar upp sig i och fokusera på lugnet.
Reflektera över hur och när han hamnar vid dessa utbrott och se till att han öht inte kommer dit.

Man får också tänka på att det är en liten valp, den vet ännu ingenting om världen. Den har nyss kommit till ett nytt hem och bort från tryggheten av sin mamma och kullsyskon.
Att då ganska omgående börjar trycka ner och domdera med en massa nya regler som inte valpen vet hur den ska förhålla sig till kommer inte sluta bra. Det skulle ju också kunna vara en förklaring till varför han sover dåligt.

Viktigt också att inte överträna en liten valp. Nog för att det är en bruksras, men en liten valp behöver mycket sömn och blir lätt överstressad av för mycket stimuli. Det kan i sin tur ge överslag där han får sina utbrott.

Och som tidigare nämnt, valpkurs är verkligen toppen!
Senast redigerad av MissMD 2019-12-03 kl. 14:33.
Citera
2019-12-03, 14:25
Medlem
Jag hadde en staffe som var exakt lika dan.

Sjukt energisk och kunde flyga på mig om jag korrigerade något dåligt beteende.

Jag brukade lyfta honom i nackskinnet tills hans utbrott givit med sig.

Krävdes en massa arbete, men tillslut blev han bra, faktiskt den bästa hund jag haft. Och jag har haft hund i 35 år.
Citera
2019-12-03, 14:59
Medlem
PettaX7s avatar
Besök veterinären. Om det är något fel på hunden kan du reklamera den. Beroende på hur lång tid det gått så får du tillbaka upp till 80 procent av köpesumman. Jag har gjort det med en hund jag köpte. Den var svårt sjuk visade det sig när jag haft den endast några dagar. Jag fick 80 procent tillbaka. Du kan kanske räkna från den dag du anmälde problemet till uppfödaren.
Citera
2019-12-03, 15:06
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Jag vet inte mycket alls, jag åkte långt för att hämta honom och har aldrig träffar föräldrarna. Uppfödaren var en tjej som verkade mån om valparna men nu i efterhand när hon vägrar ta tillbaka honom så förstår jag att hon inte är så mån om sina valpar alls.

Det är möjligt att hans föräldrar är lite vildare men tycker ändå att uppfödaren skrev tydligt i sin annons att hon inte sålde kamphundar och undanbad folk som var ute efter ”tuffa” hundar att höra av sig han är knappast avlad för kamp iaf.

Tyckte inte det kändes särskilt seriöst. Föder man upp rottweiler borde man ha så pass stor kunskap att man vet att rottweiler inte är en kamphundsras.

Inte heller är det särskilt seriöst att inte låta köparen träffa åtminstone tiken till valparna.
Har han någon stamtavla?
Citera
2019-12-03, 15:11
Tydligen en knepig ras, vi hade en Dobermann för länge sedan, den hade absolut inga tendenser till att bita någon enda gång, vild men snäll.
https://www.hillspet.se/dog-care/dog-breeds/rottweiler
Vad sägs om att kastrera vovven innan det blir för sent?
Det finns kemisk sådan man kan prova.
Senast redigerad av pe11e 2019-12-03 kl. 15:39. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-03, 16:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
rottweilerägare här

Helt normalt beteende. Den utmanar dig o har redan vunnit, grattis till en ras som är svår, jobbig, viljestark, muskelstark,envis o kan bli farlig men ger allt igen tusenfalt om man orkar o klarar av den vill säga.

Äger 2 st sedan valp just nu, har haft fler innan, En stor hane o en tik. Hanen var precis som din första veckan, det bröts av mig raskt o jag visade vem som är herre i huset, lagråd o domare.

Hur? Dominans, ej tillåta, ryta. Var en ledare. I en flock så tro mig mig säger ledaren till när lek inte är ok, en gång! Inget jävla mjäkande med godis, yoga, kramar, babyröst.

Fullfölj i alla lägen med en såpass här stark vaktras, alltid! Sitt, LIGG, MAT, RAST, LEK. Militäriskt anser jag rasen gillar sin ledare bäst. Givetvis varvat med tonvis av beröm, kärlek o gos! Tilläggas bör att alternativ till bitande MÅSTE ges, tänderna kliar enormt, så bra bitpinnar, märket kong håller.

Ge fan i o tillåta loopar där hunden visar sin vilja för mkt, den är en ras som äter vilja. Då får den för sig du är en svag liten flockmedlem o skall lyda den. gärna med munnen.

Mkt aktiviteter, hjärngympa, spåra, leka osv.

Aldrig låta cykla, gå eller springa längre sträckor innan 2 år ålder, tänk på stor o tung hund med erkänt svaga leder o höfter, var rädd om din guldklimp. Efter all våta torka noga så undviker du hotspots, dom har lätt för o få det.
Senast redigerad av Bluebeast72 2019-12-03 kl. 16:15.
Citera
2019-12-03, 16:13
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Tog typ 2 år innan jag hade ply på honom ordentligt.
Han är snart 4 och fortfarande lite vanlig ibland.

Jag har spenderat ganska mycket tid med honom själv på golvet och tränat honom i "loss" och bara försöka förstå honom. När ögonen lyser eller liksom skimrar så är alltid leken slut.

I värsta fall får du klippa ballarna på honom, men tycker det ska gå utan.

Glöm bara inte att dessa hundar är världens kelgrisar och behöver mycket kärlek.
Citera
2019-12-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
För det första måste du ha nolltolerans mot bitandet. Inte bara när han biter hårt. Det där är som du märkt ett eskalerande beteende. Sen misstänker jag att han är understimulerad. Har du inte haft rottweiler innan kan du säkert bli förvånad över hur enormt mycket det kan krävas. Inom raser finns också en naturlig variation såklart. Din rottweiler kanske, även för en rottweiler, behöver exceptionellt mycket stimulans. Prova på en helg att ta ut hunden i skogen och leka med mera flera timmar och se resultatet.

Med den här typen av hundar är det såklart viktigt med gränser men att fysiskt korrigera hunden gör du bara om det uppstår en farlig situation. Varje gång du gör det blir hunden mer osäker och just ett sådant beteende som raseriutbrott blir mer sannolikt.

Försök skapa sådana förutsättningar så det blir lätt för hunden att göra rätt istället. Lättare sagt än gjort såklart.

Kan också vara så att du i ditt kroppsspråk och övriga beteende helt enkelt utstrålar den osäkerhet du känner för hunden och att detta gör hunden otrygg. Beteendet är fullt förenligt med detta i alla fall.

Jag tycker du ska försöka få kontroll lite till och annars faktiskt avliva hunden. Det är ditt ansvar som hundägare att se till att hunden har det bra och kan man inte se till det är det ens ansvar att låta hunden somna in och slippa bli såld till kamp eller personer med andra tvivelaktiga motiv.

Det där var ett mycket bra svar från Kaffemedaffe.

Det jag tänkte på är att väl att valpar kan vara för lekfulla. Och inte får utlopp för sin energi. Men jag tänkte även på att denna valp kommer ju från en flock, trots att den är så ung, så kan den ju redan ha antagit en position - och har ett flockbeteende, flockmentalitet som den har plockats bort från. Och då uppstår kanske ett tomrum.
Du verkar också ha sett din valp som endast en "leksak" för dig och dina behov. Det är ju en levande varelse, som också ska 'ses'. Och utveckla ömsesidig respekt.
Jag kände en gång en familjehund som envisades med att nafsa i hälarna på folk. Men så sa hans matte till mig att jag måste först hälsa på 'Ludde'. Så gjorde jag det varje gång, och nafsandet var borta.
Citera
2019-12-03, 17:10
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
TACK för ett uppmuntrande svar! Det är tack vare att jag läst om folk som dig som också haft hopplösa valpar som blivit bra som vuxna som jag ändå känner mig motiverad att fortsätta träna han timme ut och timme in varje dag. Valpkurs är bokad, vi har bara ett alternativ här och första starten är i februari men vi är inbokade iaf.

Jag försöker tänka som dig och uppmuntra sambon med att han bara är 12 veckor och en valp fortfarande och att han inte måste bli livsfarlig som vuxen och fortsätta med sina utbrott. Man vet inte vad som är rimligt och inte när man är upp i det dygnet runt.
Haha ja, tro mig - jag googlade mycket även jag och läste om samma problem i tråd efter tråd på diverse forum. Hur mycket man än förbereder sig för valpens hemkomst så går det inte att föreställa sig hur det faktiskt kommer att bli. Bit ihop några månader till så ska du se att ni snart fått lite pli på killen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in