2019-11-24, 23:58
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Från och med i dag kommer Utrikesdepartementet att i stället för Vitryssland använda benämningen Belarus i vår officiella kommunikation. Detta innebär att Utrikesdepartementet från och med nu förordar användningen av Belarus i det svenska språket. Det görs som ett erkännande för det belarusiska civilsamhället och folket som länge velat framhäva sitt lands nationella identitet och suveränitet. Språkligt innebär det att vi överger en benämning som kan associeras med Ryssland, eftersom ändelsen -rus inte syftar på Ryssland. Samma korrigering har tidigare gjorts i exempelvis engelskan och franskan.

Under detta besök kommer jag att träffa vissa av dessa organisationer, inklusive företrädare för hbtq-rättigheter och oberoende journalister.

...och vi gör gärna mer för att främja jämställdhet inom ramen för vår feministiska utrikespolitik.

Belarus är ett framstående land vad det gäller uppfyllnad av globala hållbara utvecklingsmål (Agenda 2030) och det finns ett starkt intresse i landet att minska sitt beroende av import av fossila bränslen.
https://www.dn.se/debatt/ud-byter-i-dag-benamning-fran-vitryssland-till-belarus/

Handlar det om att lägga grunden för en [valfri färg]-revolution och upprepa kaoset från Kiev 2014? Handlar det om att exportera homopropaganda och feminism, eller handlar det om fortsatt NATO-expansion österut?

Läser man kommentarer under artikeln hånas Ann Lindes (utrikesminister) okunskap med hänvisning till ändelsen -rus, som enligt henne inte förknippas med Ryssland.

Citat:
Namnet Belarus betyder egentligen västra Ryssland och är från tartariskan. Bela betyder väst på tartariska.

Därefter glömdes detta bort och bela förväxlades med slaviskans biela som betydet vit dvs vitryssland.
Senast redigerad av CommieHunter1 2019-11-25 kl. 00:02.
Citera
2019-11-25, 00:11
Medlem
Sooks avatar
Men vad betyder då Rus om inte ryssland?
Citera
2019-11-25, 00:11
Medlem
Det kanske helt enkelt handlar om att de på UD visar lite resultat så att högbeskattade svenne ska fortsätta tro att han får något för pengarna.
Citera
2019-11-25, 00:13
Medlem
Mackan52s avatar
Alltså hur kan så här obildade människor få jobb!? Eller är de politiker just för att de inte kan få riktiga jobb? Och vad fan har feminism och jämställd het med det rena faktumet att de helt enkelt har haft grammatiskt fel i alla dessa år? Ska man nu lägga på en totalt bristande historiekunskap på detta också?

Undrar om de här jonen ens hade hittat landet på kartan om man konfronterade dem.
Citera
2019-11-25, 00:15
Medlem
Är inte belo/bela (vit) och rus Ryssland på ryska, översatt = Vitryssland
Citera
2019-11-25, 00:17
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Det kanske helt enkelt handlar om att de på UD visar lite resultat så att högbeskattade svenne ska fortsätta tro att han får något för pengarna.

Vi fick en hel bokstavskorrigering, då kan UD ta semester till nästa år.

På allvar, de talar ju alltid om hur bra och fint allt är med EU som sköter de besvärliga utrikesfrågorna (vilket på ett sätt kanske inte är helt fel så vi slipper bli "dagens skratt" i RT vecka efter vecka), vi kan väl lägga ner hela UD och sparka utrikesministern så sparar vi några kronor
Citera
2019-11-25, 00:27
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicememesbro

https://www.worldatlas.com/articles/what-is-the-origin-of-the-name-belarus.html

Korrekt men termen förvirrade rödgardisterna under revolutionen så de bytte namn på regionen.

Det blir dock lite tokigt på engelska ifall man talar om "White russia" (det fungerar på svenska eftersom orden går ihop). Vitryssland är ju vad namnet "betyder" men det är inte landets "namn".
Citera
2019-11-25, 00:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Du läste inte hela trådstarten va? Jag håller dock med om att Rus onekligen betyder Ryssland.
Citera
2019-11-25, 00:34
Bannlyst
Jaha, och? UD kallar väl landet vad fan de vill, det påverkar inte min vardag.
Citera
2019-11-25, 00:36
Medlem
Citat:
Nej, Ryssland heter Rossija på ryska. Självklart finns det en historisk och etymologisk koppling till rus, men det är inte samma sak. Däremot kan man såklart säga att "rus" i Belarus och "ros" i Rossija har samma ursprung.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kievrus
Citera
2019-11-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Ingen annans heller. UD är dumma i huvudet när de tror att namnbytet skall "stärka civilsamhället", bla bla. I Vitryssland har Vitryssland hetat Belarus sedan 1991. Det är en icke-fråga.

http://president.gov.by/en/
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-11-25 kl. 00:42.
Citera
2019-11-25, 00:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Men vad ska drinken white russian kallas framöver. Ska jag beställ en Belarus nästa gång jag går på krogen. Detta påverkar min vardag i allra högsta grad!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in