2024-08-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Jag är en kille på dryga 30 som varit igång och tränat rätt seriöst sista 2 åren. Om det finns en term så kan min kropp i grunden benämnas som smalfet. Det är dock bortjobbat och tror de flesta skulle beskriva mig som hyfsat vältränad, första absen syns men kvar lite fett kring buk och vill lägga på mig lite mer muskler överlag.

Bulka och jag lägger på mig mer fett, deffa och mina muskler försvinner, ni förstår. Det jag främst fram till nu gjort är styrketräning (alla kroppsdelar).

För att ta min träning ett snäpp uppåt och bli riktigt vältränad funderar jag nu på att öka kardioträning, träna ännu mer styrka samtidigt som jag ser till få i mig den protein jag behöver + carbs. Tror ni det kan vara det bästa sättet för mig att få den fysik jag önskar?

Är ärligt talat rätt trött på både bulk och deff. Jag fattar grunderna med kaloriintag, men hoppas min fråga är tydlig på något sätt ändå.

Snyggt jobbat! När du deffar så blir du smalare och det du upplever är kanske att du behöver vänja dig vid ditt nya utseende. Vad tror du om den tanken? Lite samma känsla som när man är hos frisören. Man kan få känslan att man inte är bekväm.
Du skulle kunna deffa utan att träna och du skulle knappt förlora några muskler då heller. Så du behöver inte vara rädd att det är muskler som blir mindre när du går ner i vikt.
Jag skulle nog råda dig att uppsöka en PT på gymmet. Trots ryktet så är de duktiga och han absolut ta ditt "utseende" till nästa nivå. Det handlar inte om per träning utan om rått träning och att göra rätt över lång tid om du vill bygga upp muskelmassan. Så du behöver kanske lite hjälp med att få grepp om hur lång tid det skulle ta att bli större och hur du behöver träna.
Senast redigerad av JohnWicks 2024-08-29 kl. 09:55.
Citera
2024-08-30, 20:31
Medlem
Hur lyfter ni när ni ligger på kcal-underskott?
(Dvs deff/banta/viktminskning)

Lite lättare men flera reps?

Tungt och få reps?

Eller samma som vid muskelbyggar-fasen?
(Bulk)

Mitt mål är att få bort magen men behålla det mesta av musklerna.
Citera
2024-08-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Hur lyfter ni när ni ligger på kcal-underskott?
(Dvs deff/banta/viktminskning)

Lite lättare men flera reps?

Tungt och få reps?

Eller samma som vid muskelbyggar-fasen?
(Bulk)

Mitt mål är att få bort magen men behålla det mesta av musklerna.

Min erfarenhet är att det räcker att träna. Alla pass är bra. Ju högre underskott jag har , ju mindre orkar jag träna och fokusera på passen.

Ju mindre underskott, ju mer orkar jag träna och det går att träna som vanligt om underskottet är litet som tex 200kcal.
Detta med - 200kcal är att föredra då livet är som vanligt och man inte märker av det. Man kommer i form och sen behöver man bara öka kosten litegrann för att hamna på ett litet överskott. Det är ganska svårt att klara det men man kan lära sig detta om man går in för det.
Citera
2024-09-17, 17:45
Bannlyst
Promenera i 6 km i timmen

När jag gjorde detta igår så visar löpbandet 400 förbrända kcal, så 2 timmar blir då alltså 800 kcal.

Nu sätter jag inte allt för mycket fokus på vad skärmen visar, men är det bra takt att promenera i? Jag kör som 6,5 km i timmen för just promenad. Har hört att powerwalk är 7-8 km i timmen, men då känner jag att jag vill lätt börja jogga.

Mitt enda mål med träningen just nu är fettförbränning, vill blir av med allt fett så fort som möjligt. Har börjat tänka lite på det här med några timmars promenad i stället.

Är det takt 6 km i timmen? Har incline/lutning på 3.
Senast redigerad av Musulman 2024-09-17 kl. 18:31.
Citera
2024-09-17, 17:49
Medlem
Farbaute666s avatar
Fråga: du går alltså på löpband, inte ute i naturen eller längs en slinga?`

Jag går på smärtklinik nu, för att hantera kronisk smärta. Det vi pratade om där var mer om att "gå med mening", d.vs. jag ska ta mig från punkt A till punkt B för ett ärende, inte att jag ska promenera och ha det skönt en sträcka.

6,5 km i timmen för just promenad låter väl rimligt. Man brukar ju prata om att man bör kunna springa en mil på 60 minuter så det tempot låter ju bra.
Citera
2024-09-17, 17:55
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666

Jag går på smärtklinik nu, för att hantera kronisk smärta. Det vi pratade om där var mer om att "gå med mening", d.vs. jag ska ta mig från punkt A till punkt B för ett ärende, inte att jag ska promenera och ha det skönt en sträcka.

6,5 km i timmen för just promenad låter väl rimligt. Man brukar ju prata om att man bör kunna springa en mil på 60 minuter så det tempot låter ju bra.

Instämmer. Promenera på ett löpband blir ju mer deprimerande än att sitta still. Promenera ute däremot är dunder, mitt i stan eller i skogen gör detsamma för mig. Kan se njutningen i bådadera beroende på humör.
Citera
2024-09-17, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666

Fattar inte så mycket. 6.5 km blir ju inte en mil på 60 minuter, så varför är det bra, du contradict dig själv.

Jag går inte för att ha det skönt, utan för att bränna kalorier.

Jag vill först veta hur mycket jag bränner, kan en smartwatch visa kaloriförbränning och hastigheten man springer och går i? En för cirka 200 kronor.
Citera
2024-09-17, 18:39
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musulman
Fattar inte så mycket. 6.5 km blir ju inte en mil på 60 minuter, så varför är det bra, du contradict dig själv.
Hur menar du? Det enda jag säger är ju att en takt där du går 6,5 km på en timme är normalt och bra. Det är väl ingen jäkla debatt vi för?

En smartwatch kan visa allt det där, men jag vet inte priset för tillfället. Men om du går på rullband vet inte hur det funkar, kalorier kan den nog räkna ut.
Citera
2024-09-17, 18:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Raskt tempo brukar anges som 1 km på 10 minuter. Gå en mil tar alltså 1,40 timma. Även om nog de flesta kommer ha runt 2 timmar sett om man går i naturen med olika höjdskillnader och man håller inte samma hastighet hela sträckan.

Löptempo är 1 km på 6 minuter vilket då ger löptid för 1 mil på en timma.

Powerwalk kommer väl mellan dessa hastigheter även om man ju sett folk som powerwalkar som går förbi joggare
Citera
2024-09-17, 19:07
Avslutad
När man marscherade i militären hade man fem kilometer i timmen som rimligt mål, inklusive en kortare paus varje timme. Detta med full stridspackning. Sex kilometer i timmen är alltså fullt rimligt, en lugn promenad.
Citera
2024-09-17, 19:22
Medlem
StorKokoss avatar
Det beror ju på vad du väger också, väger du mycket krävs mer energi att gå i en given fart än om du väger lite. Det är en stor faktor.
Citera
2024-09-17, 19:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musulman
När jag gjorde detta igår så visar löpbandet 400 förbrända kcal, så 2 timmar blir då alltså 800 kcal.

Nu sätter jag inte allt för mycket fokus på vad skärmen visar, men är det bra takt att promenera i? Jag kör som 6,5 km i timmen för just promenad. Har hört att powerwalk är 7-8 km i timmen, men då känner jag att jag vill lätt börja jogga.

Mitt enda mål med träningen just nu är fettförbränning, vill blir av med allt fett så fort som möjligt. Har börjat tänka lite på det här med några timmars promenad i stället.

Är det takt 6 km i timmen? Har incline/lutning på 3.
Min PT sa att förbränning av kalorier för en man som väger 100 kg som går i 6 km/h i 7,5 km ligger på ca 700 kcal +/- 50 på en stig som är lite vanligt kuperad bara med normalhårt underlag.
Ökar man takten 10% stiger förbränningen ca 7-10% dvs 6,6 km/h ger 770 kcal.
------------
Men det går inte att räkna ut för det är massa olika variabler sa hon, men som riktlinjer för mig när jag gick ner 40 kg funkade det i alla fall.
Min strategi var att i stället för att öka farten till 7 km/h i 6 km/h men gå sex dagar i veckan istället för fem och öka på med 1 km varje gång så att det inte blev så ansträngande mellan bäcken och övre låren - muskler å leder.
--------------
I naturen, inte på gym
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in