• 1
  • 2
2006-03-15, 23:05
Medlem
Llanowars avatar
det är helt sjukt ju.. fair att folk ska få tycka vad dom vill.. det kan man ju inte göra så mycket åt.. blir lite 1984 annars.. men för i helvete..
folk (läs dumjävlar) som skriver inlägg som stödjer främlingsfientliga och fascistiska åsikter borde inte få möjlighet att göra detta..

det är bra att olika åsikter vädras och bollas mot varandra men när det gäller den typen av åsikter borde de itne få komma på pränt.. det borde kvävas i sin linda innan det tänds nån liten revolutionär tanke i en liten nynazist som vill göra nått spektakulärt..

det enda sådana inlägg och infoblad och skit gör är att väcka anstöt hos många (majoriteten skulle jag tro) och dessutom ges det möjlighet att folk tar "lärdom" (läs "insuper dumhet") och försöker efterlikna det..

alla människor ska få rätt att yttra sig så länge det inte är dumhet som sprids.. folk blir illa berörda av "deras" propaganda och bör därför inte tillåtas.. visst, mitt inlägg kanske kränker "knogsläparna" men det är hemskt ointressant här..

kontentan och budskapet med detta är; "bort med skiten"..

feedback?? kanske borde vara under filosofi men känns inte riktigt rätt.. dessutom lite pissed off efter att ha läst om John hron och därför hemskt ofokuserad..
Citera
2006-03-15, 23:10
Medlem
johnny_viciouss avatar
lagen om hest mot folkgrupp då? det är väl en begränsning av yttrandefriheten som fyller det syfte du vill? om du vill avskaffa yttrandefriheten tror jag annars att du har hamnat på aningen fel forum.

edit: haha, jag såg nyss vilken stad du kommer ifrån...gamalt nassetillhåll har jag hört.
Citera
2006-03-15, 23:17
Medlem
Shuyins avatar
Men du kan ju inte begränsa en annans människas yttrandefrihet bara för att du inte tycker att det är okej, hur skulle det vara om jag sa åt dig att du får gå till jobbet varje dag? Bara för att ta ett exempel.

Så länge det inte är sådana här inlägg "Ohh!! Jag hatar alla negerjävlar!", utan konstruktiva och sakliga inlägg så tycker jag att det är okej. Även fast jag kanske inte delar skribentens åsikt.

Man har ju också sett hur det gått för stater och länder som i princip avskaffat yttrandefriheten, krig, misär, fattigdom, osv.
Citera
2006-03-15, 23:20
Medlem
BagareBengts avatar
Jag tycker att vi avskaffar dig, du är en idiot.
Sen så avskaffar vi de idioter och hemska människor som fått in dig på dessa sjuka tankar.

Ett "1984-samhälle" är ju precis vad du vill ha, och de som påverkat dig att vilja det har lyckats för bra.

så länge det inte är dumhet som sprids
Vem har tolkningsrätten för vad dumhet är? Du? SAP? Ja, vem?
Citera
2006-03-15, 23:26
Moderator
Ruskigbusss avatar
Absolut. Helt rätt. Vi börjar med att avskaffa yttrandefriheten för de små marginella grupperna som ingen lyssnar på ändå. Sen, när vi fått acceptans för detta, så utökar vi lite - steg för steg - och slutligen så har vi den perfekta demokratin - där alla tycker exakt lika. Lite som i Kina, Nordkorea och Saudiarabien.

Lysande förslag.

För det är ju inte så att det finns mängder av argument emot nazister som man kan använda i stället, eller att folk har en hjärna som de kan använda för att tänka själva. Sånt kan man inte lita på, de kan ju komma fram till andra slutsatser än de som vi själva har.

I ovanstående text kan det ha smugit sej in lite ironi.
Citera
2006-03-15, 23:43
Medlem
TSs avatar
Yttrandefriheten bör alltså "standariseras" utifrån de normer som gäller idag?
Var i så fall glad att "idag" inte är 30-talets smygnazistvänliga Sverige eller 60/70-talets anti-kommunist Sverige.

Jag vet inte om ni just har sett en dokumentärfilm i skolan om förintelsen eller vad som är upprinnelsen till din nyfunna klarhet men, i all logik så bör alla människor få tänka som dom vill och ge uttryck för sina tankar som dom vill, och ingen annan människa har rätt att diktera för andra vilka åsikter som är rätt och fel.
Citera
2006-03-16, 00:45
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
det är helt sjukt ju.. fair att folk ska få tycka vad dom vill.. det kan man ju inte göra så mycket åt.. blir lite 1984 annars.. men för i helvete..
folk (läs dumjävlar) som skriver inlägg som stödjer främlingsfientliga och fascistiska åsikter borde inte få möjlighet att göra detta..

det är bra att olika åsikter vädras och bollas mot varandra men när det gäller den typen av åsikter borde de itne få komma på pränt.. det borde kvävas i sin linda innan det tänds nån liten revolutionär tanke i en liten nynazist som vill göra nått spektakulärt..

det enda sådana inlägg och infoblad och skit gör är att väcka anstöt hos många (majoriteten skulle jag tro) och dessutom ges det möjlighet att folk tar "lärdom" (läs "insuper dumhet") och försöker efterlikna det..

alla människor ska få rätt att yttra sig så länge det inte är dumhet som sprids.. folk blir illa berörda av "deras" propaganda och bör därför inte tillåtas.. visst, mitt inlägg kanske kränker "knogsläparna" men det är hemskt ointressant här..

kontentan och budskapet med detta är; "bort med skiten"..

Du är alltså emot yttrandefrihet. Gott så. Lägg dock ner försöken att släta över detta faktum, man kan tro att du skäms för dina åsikter när du hela tiden lägger in brasklappar som en ömfotad pultron.

Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
dessutom lite pissed off efter att ha läst om John hron och därför hemskt ofokuserad..

Så du är beredd att avskaffa yttrandefriheten på grund av att du läst en bok? Jag skulle inte på några villkor vilja se Fredagen den 13:de tillsammans med dig.
Citera
2006-03-16, 20:57
Medlem
Llanowars avatar
boys, boys, boys.. för faan.. jag försöker inte dölja det faktum att när folk presenterar en snedvriden tankebana på ett forum där det lätt kan nås av unga och mottagliga individer som kan ta till sig den skit som skrivs.. det är det jag menar..

jag menar också att just de saker som innehåller fascism och andra främlingsfientliga åsikter ska förbjudas..

jag förespråkar inget 1984 samhälle din jävla mupp.. jag förespråkar ett samhälle som inte tillåter sådan åsikter att spridas och jag är ganska övertygad om att ingen som är rätt funtad håller med om att nazism och dylikt är särskilt vettigt..

vart ser du nått som antyder att jag vill ha ett sådant samhälle??

nej det är sant.. om dom är konstruktiva och inte uppviglande kan dom tillåtas men i regel så är det ytterst få inlägg av den typen som är nyanserade..

mina inlägg är nog inte heller så nyanserade men de innbär ingen fara för gemene man.. dessutom är jag den förste att påpeka detsamma så att man får angripa dom med en nypa salt.. det är det jag säger när jag kontradikterar mig själv.. jag försöker inte stryka småligister medhårs som nån försökte påvisa..

ok.. det är sant.. det är nog en begränsning jag vill ha inte ett totalt avskaffande.. och ni som i ert banala försök att skapa debatt, för att ni själva är antingen för fega eller helt enkelt bara dumma i huvudet, kan ju lägga ner.. jag försöker inte få alla att tänka lika.. det handlar endast om att inte lättpåverkade individer ska läsa den skiten som sprids..

unga människor som söker sin identitet är bräckliga och behöver inte ta del av sådana åsikter.. som "danne" sa så blev han insugen i nynazismen pga att han var en arg och förvirrad ung man och om han inte fått möjligheten att bli påverkad av den typen av människor så kanske han aldrig hamnat där han gjorde.. och vem vet?? kanske aldrig hade begått det bestialiska mord som begicks..

för att sammanfatta.. jag vill inte inskränka folks frihet.. jag vill förhindra att folk som har svårt för att stå emot yttre stimulans som kan verka lockande och "tufft" (av outgrundliga anledningar) påverkas av skiten och tar den till sig..
Citera
2006-03-16, 21:00
Medlem
Llanowars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Så du är beredd att avskaffa yttrandefriheten på grund av att du läst en bok? Jag skulle inte på några villkor vilja se Fredagen den 13:de tillsammans med dig.

jag har inte läst en bok.. jag har läst om själva händelsen.. det påverkade mig starkt att se en 14 åring bli misshandlad och sedan dränkt för att unga människor utan identitetskänsla inte hade nått att göra.. dom hade retat sig på honom..

det är bara "Boondock Saints" som har påverkat mig.. men jag har inte dödat än för det..
Citera
2006-03-16, 21:12
Medlem
Haengquis avatar
Yttrandefrihet är otroligt överskattat. Varför ska folk som stödjer kommunism och totalitära ideologier få uttrycka sig i vårt demokratiska samhälle? Frihet är det bästa som finns så länge inte kommunister drar nytta av den.
Citera
2006-03-16, 21:12
Medlem
kurrecs avatar
Märkligt du vill förbjuda totalitära åsikter med, enligt mig, totalitära metoder.

Jag vill inte klassa mig själv som någon extrem rasist även om jag hyser klart rasistiska åsikter, ännu mindre vill jag klassa mig som nazist.

Hursom så jag har jag väldigt lite till övers för kommunister och multikultiivrare, men skillnaden mellan dig och mig är att även om jag avskyr deras åsikter så är jag beredd att stå upp för dessa individer trots att det handlar om deras vilja att yttra de åsikter som jag så innerligt avskyr.
Citera
2006-03-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haengqui
Varför ska folk som stödjer kommunism och totalitära ideologier få uttrycka sig i vårt demokratiska samhälle?

För att vi lever i ett domokratiskt samhällle kanske? öhhhh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in