2006-03-16, 21:37
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag förstår att trådskaparen vill vara provokativ, men om man verkligen skulle förbjuda folk att säga dumheter skulle det bli verkligt tyst från många av våra ledande politiker. De kommer faktist undan med uttalanden och åsikter som ingen normal människa skulle komma undan med i fikarum.
Citera
2006-03-16, 21:51
Medlem
Bastardos avatar
Det är ju det enda demokratiska! Alla som jag känner verkar vara för yttrandefrihet, så länge det inte är någonting "obekvämt" som sägs och tyvärr så tror jag att majoriteten i detta land tycker så.
Citera
2006-03-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
jag har inte läst en bok.. jag har läst om själva händelsen.. det påverkade mig starkt att se en 14 åring bli misshandlad och sedan dränkt för att unga människor utan identitetskänsla inte hade nått att göra.. dom hade retat sig på honom..

Och vilken sorts samhälle och statsskick är det som fostrar denna typen av våldsverkare utan identitetskänsla som "inte har något att göra" och därför super, knarkar, begår brott, skär sig i handlederna och blir anhängare av allsköns destruktiva subkulturer?
Citera
2006-03-16, 21:54
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Det är ju det enda demokratiska! Alla som jag känner verkar vara för yttrandefrihet, så länge det inte är någonting "obekvämt" som sägs och tyvärr så tror jag att majoriteten i detta land tycker så.

Men då handlar det ju inte om yttrandefrihet utan någon sorts 'yttrandefrihet under ansvar' eller en sorts standardiserad yttrandefrihet vilket tar bort hela poängen med yttrandefriheten och därigenom illegitimerar hela demokratin.

Nötter.
Citera
2006-03-16, 21:56
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Men då handlar det ju inte om yttrandefrihet utan någon sorts 'yttrandefrihet under ansvar' eller en sorts standardiserad yttrandefrihet vilket tar bort hela poängen med yttrandefriheten och därigenom illegitimerar hela demokratin.

Nötter.

Jo, jag vet, men försök förklara det för den stora massan. Råder det inte "yttrandefrihet under ansvar" redan nu, förresten?
Citera
2006-03-16, 21:57
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Jo, jag vet, men försök förklara det för den stora massan. Råder det inte "yttrandefrihet under ansvar" redan nu, förresten?

Jo, i Sverige är det ju just det det gör för tillfället, vilket gör Sverige till en banandemokrati utan egentlig legitimitet.
Citera
2006-03-16, 22:52
Medlem
Onds avatar
Ett land har den regim det förtjänar, totalitärt eller demokratiskt. Detta stör mig inte. Någonting jag däremot har svårt för är den dubbelmoral som genomsyrar begreppet "yttrandefrihet". Tanken och ordet måste vara fritt för att ett samhälle ska kunna utvecklas, även om ingen "lyssnar på dem" så har varje individ rätt att uttrycka åsikter, för att ett land (som Sverige t.ex.) ska kunna klassas som demokratiskt.

Således tycker jag att trådskaparen motsäger sig själv, t.ex. med skräckexemplet 1984. Det finns inga mellanvägar, antingen är ett land demokratiskt och låter alla komma till tals, eller så råder en mer eller mindre öppen censur och därmed totalitära nyanser.
Citera
2006-03-17, 01:28
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
det är helt sjukt ju.. fair att folk ska få tycka vad dom vill.. det kan man ju inte göra så mycket åt.. blir lite 1984 annars.. men för i helvete..
folk (läs dumjävlar) som skriver inlägg som stödjer främlingsfientliga och fascistiska åsikter borde inte få möjlighet att göra detta..

det är bra att olika åsikter vädras och bollas mot varandra men när det gäller den typen av åsikter borde de itne få komma på pränt.. det borde kvävas i sin linda innan det tänds nån liten revolutionär tanke i en liten nynazist som vill göra nått spektakulärt..

det enda sådana inlägg och infoblad och skit gör är att väcka anstöt hos många (majoriteten skulle jag tro) och dessutom ges det möjlighet att folk tar "lärdom" (läs "insuper dumhet") och försöker efterlikna det..

alla människor ska få rätt att yttra sig så länge det inte är dumhet som sprids.. folk blir illa berörda av "deras" propaganda och bör därför inte tillåtas.. visst, mitt inlägg kanske kränker "knogsläparna" men det är hemskt ointressant här..

kontentan och budskapet med detta är; "bort med skiten"..

feedback?? kanske borde vara under filosofi men känns inte riktigt rätt.. dessutom lite pissed off efter att ha läst om John hron och därför hemskt ofokuserad..

Sammanfattning: Tyck vad du vill, så länge du tycker som mig

Var tycker du förresten man ska dra gränsen för vad som får yttras och inte?

Jag tror det funkar bättre om man möter extremisterna i en sansad debatt istället för att bara försöka tysta ner dom och blunda för de problem som finns med multikultisamhället. Även om deras åsikter inte är särskilt förnuftiga så tycker dom ofta som dom gör av en anleding. Om man förbjuder deras åsikter kommer den anledningen aldrig fram.
Citera
2006-03-17, 01:56
Medlem
Llanowars avatar
trådskaparen ville mest få ut aggressionerna efter att ha läst inläggen under John Hron tråden.. och once again.. det är inte så att jag vill tysta alla nazis men jag vill inte att deras åsikter ska publiceras så att unga kan ta del av dom.. och om det är så att man trampar några idealister på tårna så so be it..

självklart vill jag att alla ska tycka som mig annars hade jag inte kunnat tycka så själv.. om något jag anser vara korrekt inte kan/ska/bör appliceras på alla andra så är det en felaktig tanke som ajg inte kan stå för..
Citera
2006-03-17, 02:26
Medlem
DrDoktors avatar
Om man för argumentationens skull antar att man förbjuder nazistiska åsikter, hur hade du tänkt att förbudet skulle upprätthållas, utan att använda tvivelaktiga metoder av arten avlyssning, postkontroll osv?
Du kan inte utrota en totalitär ideologi med totalitära metoder, då skulle du ju egentligen kunna låta hela saken bero, för slutsumman blir densamma.
Citera
2006-03-17, 03:08
Medlem
WaRs avatar
Det är sådanahära människor som gör demokratin läskig.
Citera
2006-03-17, 06:49
Medlem
scoremaxs avatar
Det går för fanken inte att säga så!

Det är inte bara "några idealister man trampar på tårna"..utan hela principen med ett demokratiskt samhälle.

Att undanhålla information från medborgarna är censur oavsett om det är höger eller vänstermaterial som mörkas..
Hör inte hemma i en Demokrati överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in