• 4
  • 5
2019-10-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur i helvete ska man kunna veta vad du menar? Fläsk är benämning på griskött, inte fett i allmänhet. Skulle du tycka att det var okej och lätt att förstå om jag kallade "det vita i kött " för t.ex. smör?

Fast "fläsk" i sammanhanget "köttet innehåller mycket fläsk" torde ju ha en ganska given betydelse, vilket "köttet innehåller mycket smör" inte har.

Du har aldrig hört ordspråket: "rör på fläsket"?

Men ok, jag tar på mig ansvaret för otydligheten. Det är ju ändå FB och då måste man vara supertydlig för att alla ska förstå, vilket jag inte var, lovar bättring till nästa gång!
Citera
2019-10-25, 18:39
Medlem
sk33s avatar
Ska man ändå lägga ut stora pengar bör man ju köpa älg- eller (ännu hellre) rådjursfilé. Allra bäst såklart skjutet själv. Får oxfilé att framstå som rena tramset.

För att återgå till tråden, folk tycker såklart olika. Jag tycker att Entrecote gör sig väldigt bra på grillen, om man sedan skär bort typ 50% av de där senorna, fläsket, eller vadhelst folk nu kallar det kladdiga seget som inte går att äta upp om man inte svälter. I en stekpanna är oxfilén såklart överlägsen. Förstår dock inte varför folk envisas med att servera den blodig, men var och en får bli salig på sin fason.

Och ja, självklart är oxfilén dyrare pga tillgång och efterfrågan, men för egen del tycker jag att, tja, sjömansbiff, eller rostbiff, eller många andra delar av djuren, är bättre än entrecoten förutom just på grillen kanske.

Som andra varit inne på, köttet är inte dyrt om man jämför med vad folk betalar för sunkmat från kebabkiosken på hörnet. Varje fredag lyxar jag med egenlagad mat för typ 250kr till familjen, det är ju både billigare och godare än pizza åt alla. Lite mer jobb kanske. Och det är inte alltid det blir oxfilé - lövbiff, rostbiff, etc, går också an.
Citera
2019-10-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Ska man ändå lägga ut stora pengar bör man ju köpa älg- eller (ännu hellre) rådjursfilé. Allra bäst såklart skjutet själv. Får oxfilé att framstå som rena tramset.

För att återgå till tråden, folk tycker såklart olika. Jag tycker att Entrecote gör sig väldigt bra på grillen, om man sedan skär bort typ 50% av de där senorna, fläsket, eller vadhelst folk nu kallar det kladdiga seget som inte går att äta upp om man inte svälter. I en stekpanna är oxfilén såklart överlägsen. Förstår dock inte varför folk envisas med att servera den blodig, men var och en får bli salig på sin fason.

Och ja, självklart är oxfilén dyrare pga tillgång och efterfrågan, men för egen del tycker jag att, tja, sjömansbiff, eller rostbiff, eller många andra delar av djuren, är bättre än entrecoten förutom just på grillen kanske.

Som andra varit inne på, köttet är inte dyrt om man jämför med vad folk betalar för sunkmat från kebabkiosken på hörnet. Varje fredag lyxar jag med egenlagad mat för typ 250kr till familjen, det är ju både billigare och godare än pizza åt alla. Lite mer jobb kanske. Och det är inte alltid det blir oxfilé - lövbiff, rostbiff, etc, går också an.

Håller med, men vill dra det ännu längre. För mig är kött enbart en konsistens samt kan ge god smak när man bryner köttet. Men god brynt smak kan vilket kött som helst ge.

Med andra ord, jag köper alltid det billigaste köttet, tillagar det väl med smör och kryddar med salt och peppar och någon specifik krydda beroende på humör.

Att lägga mycket pengar på kött är ju helt värdelöst.
Citera
2019-10-25, 20:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Som många redan varit inne på; oxfilén har nästan alltid högre lägstanivå, men lägre högstanivå, så vill man "sejjfa" så går både biffen och entrecôten bort (HAR iofs varit med om "leversmakande" oxfilé en bra nit över 500 spänn kilot älskar iofs lever, men då köper jag en bit ungnötslever a 79/kilot och gör en Anglais isf för att stå där m frites etc...). En riktigt bra entrecôte slår dock en dito oxfilé alla dagar i veckan.
Citera
2019-10-25, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Prova wagyu, din dumma jävla unge...

Oj.
Du vet alltså inte vad wagyu är.
Jag köper mycket Wagyu, framförallt Hida, filén från wagyu är inte nämnvärt mer marmorerad än dito svenskt/irländskt/amerkanskt kött.
Bevisa mig gärna motsatsen, eller är din grej att hitta på okvädesord för att försöka få mig ur balans?
Det funkar inte.
Citera
2019-10-25, 22:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Trevlig stämning i tråden!

Lite OT men ändå inte, ett tips, gör en "English roast" och helstek entrecôten! Bryn hårt, enkom salt och peppar (svart och röd). In ugnen på 110 grader (högst). Vatten, extra smörklick, lite soja (om ej söt en nypa socker), skvätt rödvin (alt röd balsamico) -> reducera och ös köttbiten 3-4 ggr. Innertemp en fråga om tycke och smak, 58 skulle jag säga, låt vila minst 20 min.

Hemgjord potatissallad (potatis ("nähä!"), rädisor, rödlök, gräslök, bostongurka, skånsk senap, gnutta salt och peppar och bara så mkt crème fraiche att det håller ihop.

Med en fin köttbit bland det godaste man kan utsätta smaklökarna för! (GÅR att helsteka en halv oxfilé men blir aldrig lika gott).
Citera
2019-10-26, 01:07
Medlem
MittMalmoes avatar
Ett mycket bra alternativ till Oxfile (speciellt den vakuumförpackade) är en butiksstyckad bit Rostas.. ofta 30-50% lägre pris än Oxfile men inte långt efter när det gäller mörhet.

Stor risk att du blir serverad just Rostas då du beställer Oxfile från menyn på många restauranger.

"ROSTAS
Rostas är en del av rostbiffen men under senare år har det blivit allt vanligare att de delas upp och säljs var för sig, vilket har inneburit två fantastiskt fina köttstycken. Rostas är en av de möraste detaljerna efter oxfilén och är t ex utmärkt till fondue. Rostas kallades tidigare ibland för luffarfilé. Fibrerna går lite snett så det är viktigt att alltid skära köttet tvärs över fibrerna."

Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Allt kött i vanliga affärer har blivit så bedrövligt j@vla dåligt att jag givit upp, äter hellre köttfärs. Hittade däremot oxfile förra veckan ( butiksförpackad) såg att den va av det bättre slaget, köpte stekte upp dom och åt.
WOW säger jag bara, oxfilet i fortsättningen 😋 priset va inte helt fel heller 299/kg..
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2019-10-26, 14:22
Moderator
Topic eller inget.
Vem som jobbar med vad, vem som har fingrat flest japanska kvigor och annat ovidkommande får ni ta i PM. Om ni inte klarar av att se var gränsen mellan OnT och OT går så kan vi moderatorer visa var gränsen går genom att belöna gränsöverträdelser med en varning.

/Mod
2019-10-26, 18:31
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Det är två helt olika delar från nöt och lämpar sig för olika rätter.
Att säga de ena är bättre än den andra är helt omöjligt.
Det handlar inte bara om vilka delar utan även om viket djur det kommer i från,
varje ras av nöt har olika karaktär och dessutom olika storlekar då dessa delar.
Dom kött delar som säljs i ”billighets-butiker” , ja där kan man säga att en oxfilé från mjölk-ras håller samma kvalitet som en framdel på en riktig köttras-djur.
Även inom köttras har vi många olika slags djur där egenskaperna varierar enormt mycket.
Även åldern på djuret spelbar in, samt om det är ko eller tjur.
Så att svara på denna fråga så måste man väga in alla faktorer, för annars så blir det helt helt feaktigt.
Som jag är djuruppfödare och dessutom gillar att laga mat, så använder jag alla delar. Vad jag gillar mest om frågan skulle ställas, ja då säger jag Entrecôte .
( men jag kan lag kan laga en oxfilé som Biff Wellington med svampfyllning. Och det får ryggraden att resa sig på er.) Rullkragen
Citera
2019-10-26, 18:49
Medlem
mjukmjukares avatar
Oxfilé vs Entrecote är egentligen ganska ointressant. I så motto att man ev jagar fint eller lite fult.

Jag köper den styckdetalj jag önskar för dagen av någon orsak (eller ev efter butikens utbud) pga min önskan.

Jag ställer inte en Tournedos Rossini på en bra bit Oxfilé med underbara tillbehör mot en riktigt fantastiskt marmorerad och härligt hängmörad Entrecote, omhändertagen och tillagad till perfektion med alla nödvändiga tillbehör framdukade när köttet vilat färdigt och vill mig nåt.

Att köpa/välja
Svaret är kort; -det kött som håller bäst kvalitet för dagen då du handlar. Och möjligen också, vilken kötträtt som är planerad från början. Det kan ju styra.
Men är kvalitet inte gott nog. Köp helt annan detalj. Betala aldrig för skit.

,
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in