• 1
  • 2
2019-10-23, 20:58
Medlem
Offerviljas avatar
Varför är oxfilé i affärerna dubbelt så dyrt som entrecôte när alla superkockar säger att entrecôte är finare? Just precis nyss tittade jag på ett Youtube-klipp där Johan "Matgeek" Hedberg intervjuade Johan Jureskog och där sade han att entrecôte var det överlägset bästa köttet. Själv gillar jag också entrecôte mer än oxfilé. Ber om ursäkt till Flashbacks alla matexperter om frågan är för korkad.
Senast redigerad av Offervilja 2019-10-23 kl. 21:03.
Citera
2019-10-23, 21:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Varför är oxfilé i affärerna dubbelt så dyrt som entrecôte när alla superkockar säger att entrecôte är finare? Just precis nyss tittade jag på ett Youtube-klipp där Johan "Matgeek" Hedberg intervjuade Johan Jureskog och där sade han att entrecôte var det överlägset bästa köttet. Själv gillar jag också entrecôte mer än oxfilé. Ber om ursäkt till Flashbacks alla matexpert om frågan är för korkad.
Helt olika typer av kött, inte alls jämförbara. Tillgång och efterfrågan. Man gör inte en carpaccio på entrecote... Men jag som du föredrar grillad entrecote före filén.
Senast redigerad av constant 2019-10-23 kl. 21:05.
Citera
2019-10-23, 21:04
Medlem
jocw2U8ZNLASs avatar
Det har inget med "finhet" att göra. Anledningen till priset är just det, tillgång och efterfrågan.
Citera
2019-10-23, 21:06
Medlem
megacoolmans avatar
Håller med. Det är olika styckdetaljer. Inte alls jämförbara.
Sen skulle jag inte lyssna för mycket på gaphalsen Jureskog.
Citera
2019-10-23, 21:12
Medlem
Citat:
Varför är oxfilé i affärerna dubbelt så dyrt som entrecôte när alla superkockar säger att entrecôte är finare? Just precis nyss tittade jag på ett Youtube-klipp där Johan "Matgeek" Hedberg intervjuade Johan Jureskog och där sade han att entrecôte var det överlägset bästa köttet. Själv gillar jag också entrecôte mer än oxfilé. Ber om ursäkt till Flashbacks alla matexperter om frågan är för korkad.

Absolut ingen korkad fråga och heller inte något att be om ursäkt för. Hade själv ingen aning om svaret och gick in och läste bra svar. Tack för att du ställde frågan, har inte tänk på detta förut.
Citera
2019-10-23, 21:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Då tar jag en planka.
Och den kan man göra på vilket som. Men helt klart är en plankstek smarrigt, på en liten fyllekrog tillsammans med ett par starköl och en Gammel Dansk...
Citera
2019-10-23, 21:22
Medlem
Oxfilé är överskattat, visst den är mörare men entrecote har mer fett och smak.

Entrecoten har ju en fettbit i mitten och brukar ha en rad med senor eller något samt att det är som flera bitar kött som sitter ihop med en tunn bit bindväv och det tilltalar ju inte alla. Oxfilén är väl dyrare för den passar bättre till fest och finare tillfällen.
Citera
2019-10-23, 21:23
Medlem
Citat:
Oxfilen bättre kött entr fetare
Citera
2019-10-23, 21:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Oxfilén är väl dyrare för den passar bättre till fest och finare tillfällen.
Tror också att det till viss del handlar om att de som är osäkra i köket väljer filén. Och så har kossorna mindre mängd med filé.
Citera
2019-10-23, 21:25
Medlem
Entrecote är mycket brosk.
Finns ingen bättre styckdetalj än oxfilé.
Det mesta som säljs i dagligvaruhandeln är dock surt kött.
Man får pynt rejält om man ska ha kvalité.
Citera
2019-10-23, 21:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Två olika styckdetaljer med olika karaktärer. En bra oxfilé är alltid bättre än en bra EC. En bra EC kan vara bra, men aldrig ens i närheten med bra rostas.

EC är bra för nudelsoppor, i wraps, i sallad och grytor enligt mig. Grillad funkar fint. Skulle aldrig steka dem i skivor. För mycket fett för min smak om man vill ha en biff.
Citera
2019-10-23, 21:41
Medlem
Oxfilé håller i princip alltid en minimikvalité medans entrecot är svårare att avgöra hur bra köttet är. Köper du köttet på ICA så är det ingen som vet hur bra entrecoten faktiskt är, medans oxfilén ändå har en viss garanti. Många har nog fått en dyr och seg bit entrecot och är därför mindre benägna att betala stora pengar för den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in