2019-10-23, 21:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Oxfilé håller i princip alltid en minimikvalité medans entrecot är svårare att avgöra hur bra köttet är. Köper du köttet på ICA så är det ingen som vet hur bra entrecoten faktiskt är, medans oxfilén ändå har en viss garanti. Många har nog fått en dyr och seg bit entrecot och är därför mindre benägna att betala stora pengar för den.
Hur tänkte du där? Är en entrecote från samma djur som en filé av sämre kvalitet?

Eller menar du att man hänger just filén längre?
Citera
2019-10-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur tänkte du där? Är en entrecote från samma djur som en filé av sämre kvalitet?

Eller menar du att man hänger just filén längre?

Filén upplever mindre muskelrörelse under kossans liv så den är garanterat mörare pga sin position i kroppen. Så beroende på vilket djur och hur det är styckat så är det helt klart större variation på entrecoten än filén

Tycker själv att en bra entrecot är trevligare än bra filé, men vill jag ha mört och fint kött från vanlig butik så kör jag filén då jag inte är någon expert och har svårt att avgöra på sikt om köttet är bra eller inte.
Citera
2019-10-23, 21:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Filén upplever mindre muskelrörelse under kossans liv så den är garanterat mörare pga sin position i kroppen. Så beroende på vilket djur och hur det är styckat så är det helt klart större variation på entrecoten än filén
Där ser man. Okej, jag kan köpa det.
Citera
2019-10-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Entrecote är mycket brosk.
...
Man får pynt rejält om man ska ha kvalité.

Om du får "pynta rejält" hos din kötthandlare och får brosk i din entrecôte, så ska du nog byta kötthandlare.
Citera
2019-10-23, 22:21
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Varför är oxfilé i affärerna dubbelt så dyrt som entrecôte när alla superkockar säger att entrecôte är finare?

Hej.

Det finns betydligt mindre filé än entrecôte på ett djur, problem solved

Dock håller jag generellt med, en välmarmorerad entrecôte är att föredra!
Citera
2019-10-23, 22:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APFSDS
Om du får "pynta rejält" hos din kötthandlare och får brosk i din entrecôte, så ska du nog byta kötthandlare.
Tror det är fettet i köttet som hen menar. Inte brosk dock.
Citera
2019-10-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror det är fettet i köttet som hen menar. Inte brosk dock.

Jag tror hen menar brosk och att han köper dyrt kött "billigt" ur bakluckan på någon bil.

Att det inte är brosk i entrecôte vet alla som gillar kött.
Citera
2019-10-23, 22:55
Medlem
Per definition torde ju oxfilén vara finare, då priset är det dubbla.

Sen om man har personliga preferenser som går åt motsatt håll är det bara att gratulera.
Citera
2019-10-23, 23:00
Medlem
Provokatörs avatar
Entrecôte och iofs allt nötkött i prisklasser som normalinkomsttagaren kan hantera är ett fruktansvärt lotteri. Entrecôte (eller biff) kan se otroligt fin ut i disken, marmorerad med en distinkt 'rib eye' men sen när den ska tillagas så infinner besvikelsen omedelbart.

Ska du vara säker på att få en bra bit entrecôte eller oxfilé så måste du gå upp många hundra kronor i pris per kilo och helst köpa guldkött hos Willys i Östermalmshallen.
Vi torrhänger i 4 veckor väljer vi ut de finaste och mest marmorerade (insprängt fett i köttbiten). Med ben och kappa doppar vi dem i smält raffinerat talg-fett av nöt. Kan liknas som att stöpa ett ljus. Allt detta görs för den anledning att köttet sedan ska klara av ytterligare mörning i ca 4 veckor. Resultatet blir att vi får en köttbit som hängt i ca 8 veckor och liknar inget annat i Sverige och kanske även i Europa.
Nä lägg ner lite extra tid på att ge lite kärlek till oxkinder istället för både oxfilé och entrecôte. Om ni funderar på 'vanligt' nötkött så rekommenderar jag isf den billigaste färska brasilianska oxfilén och då välmarinerad och helst på grillen.

/Provokatör

PS Dom här nya djävla vakuumförpackningarna är i sig ett djävla oskick som gör gissningsleken ännu svårare.
Senast redigerad av Provokatör 2019-10-23 kl. 23:06.
Citera
2019-10-23, 23:41
Medlem
Inget slår en saftigt grillad hel oxfilé med potatisgratäng.
Citera
2019-10-23, 23:46
Medlem
Entrecoté är ju bara massa senor och fett. Orka sitta och dissekera köttbiten.
Citera
2019-10-23, 23:48
Medlem
Mr_Sinisters avatar
För Svennebanan som ändå steker sönder köttet är nog entrecote att föredra men en blodig oxfilé slår det mesta i matväg. En underskattad prisvärd köttbit är annars rostas som rare smakar bättre än en genomstekt oxfilé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in