2023-02-28, 20:51
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Van Halen var bättre med Sammy Hagar än med David Lee Roth. Ta bort Jump så har du fler hits och jämnare album.
Lika bra, fast på olika sätt, skulle jag säga.
Vill jag ha party, så blir det Dave.
Vill jag ha den seriösare sidan så blir det Sammy.
Citera
2023-03-01, 04:30
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jimi Hendrix experience lät ändå ganska nyskapande för sin tid, med låtar som liknade hitlåtar, trots att det var bluesbaserat. Led Zeppelin kan jag också uppleva som lite tråkiga, men även de hade ju en experimentell stil, särskilt de lugnare, akustiska låtarna.

Jag har ofta upplevt studioalbumen som bättre än liveversioner av låtarna, som du säger är det ofta de utdragna solopartierna och improvisationerna som faktiskt gör låtarna sämre.

Det där är snudd på helgerån! Vilka liveversioner menar du, de officiella? Då är i stort sett alla bättre än studioversionerna. Studioversionerna är som filmtrailers, inviter till mer. Ska vi prata inofficiella live bootlegs, som jag säkert äger flest av på hela FB, så finns det ännu bättre liveversioner. Speciellt de tidiga åren innan 1973. Det är ingen överdrift att säga att Led Zeppelin live 1968-1972/1973 var dåtidens bästa liveband. Det gäller bara att hitta konserterna och lyssna men det är en hel vetenskap. Du får dock stor hjälp på traven av boken "Evenings With Led Zeppelin".
Citera
2023-03-01, 04:36
Medlem
Arazands avatar
Den bästa jazzen kommer från Japan.
Citera
2023-03-01, 05:10
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det där är snudd på helgerån! Vilka liveversioner menar du, de officiella? Då är i stort sett alla bättre än studioversionerna. Studioversionerna är som filmtrailers, inviter till mer. Ska vi prata inofficiella live bootlegs, som jag säkert äger flest av på hela FB, så finns det ännu bättre liveversioner. Speciellt de tidiga åren innan 1973. Det är ingen överdrift att säga att Led Zeppelin live 1968-1972/1973 var dåtidens bästa liveband. Det gäller bara att hitta konserterna och lyssna men det är en hel vetenskap. Du får dock stor hjälp på traven av boken "Evenings With Led Zeppelin".

Studiolåtarna är originalen, de man fastnade för från början. Dessutom är produktionen så mycket renare och bättre, och det är det jag vill ha. Liveskivor har ofta undermåligt ljud, för lite bas och när det gäller metal-liveskivor så är det som att instrumenten "blandas ihop" och allt blir bara ett sammelsurium av ljud, snarare än en genuin musikupplevelse.

Det finns liveskivor med bra ljud, men är ganska lätträknade.

Men att du anser det vara helgerån, är väl bara bra, då namnet på tråden är just Kontroversiella musikåsikter
Citera
2023-03-01, 05:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Studiolåtarna är originalen, de man fastnade för från början. Dessutom är produktionen så mycket renare och bättre, och det är det jag vill ha. Liveskivor har ofta undermåligt ljud, för lite bas och när det gäller metal-liveskivor så är det som att instrumenten "blandas ihop" och allt blir bara ett sammelsurium av ljud, snarare än en genuin musikupplevelse.

Det finns liveskivor med bra ljud, men är ganska lätträknade.

Men att du anser det vara helgerån, är väl bara bra, då namnet på tråden är just Kontroversiella musikåsikter

How The West Was Won (live från två kvällar i Los Angeles och Long Beach 1972) har ju en klart renare produktion än studioinspelningarna i original från 1969-1971 (från skivorna låtarna kommer ifrån). Det var en lång process med dessa multitracks och även dubbel DVDn som gjordes av Page tillsammans Kevin Shirley. Det började även innan dess med BBC Sessions 1997. Remastern av The Song Remains The Same från 2007 (av tre kvällar i New York City 1973) är t o m ännu renare än HTWWW. Då pratar vi bara om "officiella och renare". Men det finns så mycket som är bättre, kvällar som inte spelades in professionellt utan bara som bootlegs ifrån publiken. Det finns även en uppsjö av Soundboards (från mixerbordet) eller så kallade matrixes, ihopmixade Soundboard med bootlegs för att beefa upp ljudet. Men som sagt, för den oinvigde är det en hel vetenskap. Men tar man sig aldrig tiden att leta upp och lyssna så kan man ju aldrig veta.

En sak är säker. Få band i historien har pendlat så mellan de högsta topparna och de lägsta dalarna, live, som Led Zeppelin. Det bästa är att det inte är en utförslöpa ju längre tiden går. De högsta topparna rår ingen på.
Citera
2023-03-01, 16:28
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Jo, det är en överdrift. Hendrix, Taste/Rory Gallagher, Cream, Rolling Stones etc?

Och framför allt: Black Sabbath på California Jam slår allt jag hört live av Zeppelin. Bra setlist, lagom mycket jams (varken för lite eller för mycket) och bra tryck i Ozzys röst.
Citera
2023-03-01, 16:43
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Det gäller bara att hitta konserterna och lyssna men det är en hel vetenskap.

Det är verkligen ingen "hel vetenskap" att hitta Zeppelin-bootlegs. Knepigare förr i tiden när man fick hitta obskyra säljare eller byta kassetter med andra, men de sista 20 åren har det bara varit för den nyfikne att besöka valfri välordnad torrentsida så har man kunnat samla på sig hur mycket konserter som helst. Knappast nåt märkvärdigt.
Citera
2023-03-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Zeppelins studioalbum är väl okej, om än ojämna. Av någon anledning tröttnade jag på Zeppelin när jag var 17 år.

Det är inte milsvida svårighetsskillnad mellkan LZ och Hendrix. Jag kan gilla (och starkt dessutom) Hendrix debutalbum men då jag nyss försökte lyssna på Electic Ladyland så fick jag dötråkigt (tvingade mig igenom hela) . Han är bra i sina goda stunder men ändå begränsad. De 4 första LZ-albumen är skitstarka dock innan det efter det blir aningen svagare (fillers blandas därefter med rena mästerverk).
Citera
2023-03-01, 19:11
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Det är inte milsvida svårighetsskillnad mellkan LZ och Hendrix. Jag kan gilla (och starkt dessutom) Hendrix debutalbum men då jag nyss försökte lyssna på Electic Ladyland så fick jag dötråkigt (tvingade mig igenom hela) . Han är bra i sina goda stunder men ändå begränsad. De 4 första LZ-albumen är skitstarka dock innan det efter det blir aningen svagare (fillers blandas därefter med rena mästerverk).

Tänk vad olika man kan tycka. Jag anser att Electric Ladyland är den absolut bästa skivan i sin genre, men Zeppelins 4 första skivor har jag som sagt tröttnat på. Lite för mycket repetiv blues och "baby I'll give you my love".
Citera
2023-03-05, 06:22
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Det är verkligen ingen "hel vetenskap" att hitta Zeppelin-bootlegs. Knepigare förr i tiden när man fick hitta obskyra säljare eller byta kassetter med andra, men de sista 20 åren har det bara varit för den nyfikne att besöka valfri välordnad torrentsida så har man kunnat samla på sig hur mycket konserter som helst. Knappast nåt märkvärdigt.

Är du dum eller? För det första menade jag givetvis att hitta de bästa konserterna och versionerna av dessa konserter (vilket det finns en uppsjö av) från varje turné anno 2023. Det är en hel vetenskap i sig för man måste lyssna igenom precis allt vilket tar veckor även om man sätter av ett par timmar per dag till det. Vilken japanare har en bättre "Blueberry Hill" t ex? Vilken Millard-inspelning från 1977 är hans bästa, t ex? Detta var som svar till någon som enbart verkade känna till Led Zeppelins studioskivor. För någon som börjar nu, är det en hel vetenskap.

För det andra. Tro inte att vad som delas med allmänheten på olika sidor via BT eller annat format är det "bästa" som finns från en given konsert. Jag har varit med i den här svängen i snart 30 år och vet att det alltid, till och från, dyker upp en bättre inspelning/version av något man sagt "att nu blir det inte bättre". I LZ fall så omsätter bara den japanska bootlegindustrin ett BNP av ett mindre land.

Lyssna t ex på en sådan här UPGRADE av Oxford 1973 som kom för drygt ett år sedan, eftersom den kommer från en lägre gen. än sen tiden då en massa soundboards stals från Jimmy och kopierades ett par gånger innan de hamnade på vinyl/CD.

Since I've Been Loving You
http://www.youtube.com/watch?v=s-p7pMUURnA&t=19m43s

Den som inte har tagit sig tid att verkligen lyssna på Led Zeppelin live, i alla format som finns tillgängliga, känner ej till bandet och ska inte uttala sig. Alla dessa är slackers och posers.

Lägger till just nu den ultimata "Blueberry Hill", en matrix.
Los Angeles, CA - The Forum - 4 september 1970

Led Zeppelin - Ultimate Blueberry Hill (Nite Owl Matrix)
https://www.youtube.com/watch?v=uhlqH_qDl88

Som sagt, "slackers och posers", får väl ta sig tiden och lyssna igenom åtminstone EN konsert som man inte kan köpa i affären. Återkom sen, och ljug inte.
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-03-05 kl. 06:46.
Citera
2023-03-05, 09:21
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
För det andra. Tro inte att vad som delas med allmänheten på olika sidor via BT eller annat format är det "bästa" som finns från en given konsert. Jag har varit med i den här svängen i snart 30 år

För min egen del i bootlegsvängen räcker det inte med 30 år. Så för mig behöver du inte förklara ett dugg. Och jo, på de dedikerade sidorna delas de bästa versionerna, om man vet var man ska vara medlem. Men jag har märkt att med din uppnästa know-it-all-attityd så tror du att ingen annan än "Zep-guden själv" vet hur det här funkar. Det är därmed lönlöst och ointressant att diskutera med såna som du.
Citera
2023-03-05, 09:47
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
För min egen del i bootlegsvängen räcker det inte med 30 år. Så för mig behöver du inte förklara ett dugg. Och jo, på de dedikerade sidorna delas de bästa versionerna, om man vet var man ska vara medlem. Men jag har märkt att med din uppnästa know-it-all-attityd så tror du att ingen annan än "Zep-guden själv" vet hur det här funkar. Det är därmed lönlöst och ointressant att diskutera med såna som du.

OK. Du må vara bootlegfrälst, men inte angående Led Zeppelin (ditt användarnamn röjer dig). Du gör som du och många andra vill. Skiter i fakta och kommer vara en av de som alltid varit "slackers and posers" och inte "listeners". Att lämna fan-skapet/supporterskapet bakom sig och bli lyssnare, på riktigt (jag älskade KISS en gång i tiden...och lämnade det bakom mig), fick jag från min far innan han gick bort. Folk som dig och andra idioter angående Led Zeppelin, kommer alltid att vara idioter. Det bara så det är. Det finns ingenting att göra åt det, inte ens posta länkar till något som bör vara musikalisk allmänbildning. För ni tar er aldrig tid att lyssna. Det är där ni tar slut.
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-03-05 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in