2023-02-25, 18:03
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Nej, det framgår inte. Du säger att Genesis är... den formuleringen är knappast subjektiv.
Kan ju bara tala utifrån mina egna synsätt. "Världens bästa band" är ju ingen faktabaserad titel.
Citera
2023-02-25, 18:05
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Kan ju bara tala utifrån mina egna synsätt. "Världens bästa band" är ju ingen faktabaserad titel.

Säg walla.
Citera
2023-02-27, 18:17
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Folk brukar säga att deras konserter är som att gå på fest/disco/rave.
Då finns ju alternativet att anordna hemmafest eller gå till en klubb istället. Mycket billigare.
Helt rikligt, fan jag kan ju lika gärna leka DJ här och nu.
Citera
2023-02-27, 18:34
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ptja en annan herre här på forumet har ju en liknande hangup på Rammstein och Jimi Hendrix, så varför inte.

För att svara på ditt svar: Jo de är överskattade. Bästa bluesrockbandet? Bullshit. Hendrix Experience är världens bästa bluesrockband. De tog bluesen och skapade nya normer med den. Zeppelin sysslade mer med traditionell blues. Inget fel med det, men det finns mer spännande.

Sen det här tjatet om världens bästa liveband hit och dit har jag hört många gånger, så en dag satte jag mig och lyssnade på några bootlegs (för att göra en rättvisare bedömning, på officiella liveplattor klipper man i princip bara ihop de bästa tagningarna). Men nej, det var inte vad jag förväntade mig. Page lirar inte jättebra live och de utdragna solopartierna gjorde mig snarare sömnig.

Jo, Led Zeppelin är tyvärr överskattade.

Jimi Hendrix experience lät ändå ganska nyskapande för sin tid, med låtar som liknade hitlåtar, trots att det var bluesbaserat. Led Zeppelin kan jag också uppleva som lite tråkiga, men även de hade ju en experimentell stil, särskilt de lugnare, akustiska låtarna.

Jag har ofta upplevt studioalbumen som bättre än liveversioner av låtarna, som du säger är det ofta de utdragna solopartierna och improvisationerna som faktiskt gör låtarna sämre.
Citera
2023-02-27, 22:37
Medlem
jymdjakets avatar
Håkan Hellström är mer musikalisk än de allra flesta i den här tråden. Folk kan inte skilja tondövhet från sångstil, som ju ev. kan diskuteras.
Citera
2023-02-28, 13:34
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag kan inte hålla ett straight face när jag hör Sabaton. Den där skitnödiga rösten (med rullande r) tillsammans med alla synthdränkta riff gör deras musik så komisk.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2023-02-28 kl. 13:40.
Citera
2023-02-28, 14:50
Medlem
Citat:
Jag kan inte hålla ett straight face när jag hör Sabaton. Den där skitnödiga rösten (med rullande r) tillsammans med alla synthdränkta riff gör deras musik så komisk.

Ja, jag har aldrig fattat grejen med den där fake-accenten. Är det för att låta mer tysk och isåfall varför?

Större delen av deras diskografi tilltalar mig inte alls. Carolus Rex hade dock kunnat vara en av de bästa svenska metalplattorna från 2010-talet, om det inte vore för den jävla synthen...
Citera
2023-02-28, 15:31
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ja, jag har aldrig fattat grejen med den där fake-accenten. Är det för att låta mer tysk och isåfall varför?

Större delen av deras diskografi tilltalar mig inte alls. Carolus Rex hade dock kunnat vara en av de bästa svenska metalplattorna från 2010-talet, om det inte vore för den jävla synthen...
Tror jag läst någonstans att Jocke lagt på rullande r i hopp om att dölja sitt taffliga engelska uttal.
Resulatet blev ju minskt sagt ofrivillig humor.
Citera
2023-02-28, 19:48
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jimi Hendrix experience lät ändå ganska nyskapande för sin tid, med låtar som liknade hitlåtar, trots att det var bluesbaserat. Led Zeppelin kan jag också uppleva som lite tråkiga, men även de hade ju en experimentell stil, särskilt de lugnare, akustiska låtarna.

Jag har ofta upplevt studioalbumen som bättre än liveversioner av låtarna, som du säger är det ofta de utdragna solopartierna och improvisationerna som faktiskt gör låtarna sämre.

Zeppelins studioalbum är väl okej, om än ojämna. Av någon anledning tröttnade jag på Zeppelin när jag var 17 år.
Citera
2023-02-28, 19:50
Medlem
persona.von.gratas avatar
Van Halen var bättre med Sammy Hagar än med David Lee Roth. Ta bort Jump så har du fler hits och jämnare album.
Citera
2023-02-28, 20:43
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Tror jag läst någonstans att Jocke lagt på rullande r i hopp om att dölja sitt taffliga engelska uttal. Resulatet blev ju minskt sagt ofrivillig humor.

Är det inte lite charmen med Sabaton att de måste ha de där rullande r.
Även om det blir väldigt galet. Måste ta & se bandet live någon gång
Citera
2023-02-28, 20:47
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Är det inte lite charmen med Sabaton att de måste ha de där rullande r.
Även om det blir väldigt galet. Måste ta & se bandet live någon gång
Kanske är något av deras signum, men också ett tecken på att de inte är något för mig...
Just nu iallafall. Jag stänger aldrig dörrar. Folk utvecklas hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in