2019-10-19, 12:08
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det är lite skillnad mellan män och kvinnor och även i vilken ålderskategori dessa tillhör samt special regler för gravida och ammande mammor. Dessutom har varje individ anpassad upptagningsförmåga för vilken del av världen man bor, dvs genetiska variationer och det kan även finnas näringsupptagsskillnader beroende på störd tarmflora och sjukdomar som hindrar upptag av vitaminer, vilket bör göra gränsnivåer individuellt anpassade.

Om man tar fiskleverolja/kosttillskott och äter lever bör man se upp. Gå och ta prover för att försäkra er om att ni inte riskerar A-vitamin förgiftning. Det behövs oerhört små mängder A-vitamin i kroppens dagliga behovscykel så att ta det som kosttillskott rekommenderas inte annat än om läkaren sagt att du behöver detta.

Fördelen med leverrätter är att du blir fruktansvärt mätt och belåten under lång tid framöver om du äter av dessa. Det är alltså möjligt att banta genom att äta lite lever varje dag. Det behövs inte mycket. Det är också därför vissa människor hatar lever.... för det mättar så snabbt och så kraftfullt att man mår illa efter bara en liten bit.

Ja. Jag utgick från värdena för en vuxen man. Men är man t.ex. Gravid eller väldigt ung måste man såklart vara ännu mer försiktig med leverpastej, då ligger maxdosen på lägre nivåer.

Angående sista stycket: Vilket är bra. Lever är som sagt nyttigt i rimliga doser (under ca 80 g per dag. Så som tur är äter de flesta inte farliga doser som TS gör, vilket ju även Livsmedelsverket nämnde i ditt citat.
Citera
2019-10-19, 12:09
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Jag litar mer på anekdoter, än källor som ofta är vinklade av många anledningar.

Okej. Jag har en anekdot: jag vet folk som blivit sjuka av för mycket vitamin A.
Citera
2019-10-19, 12:13
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Ja. Jag utgick från värdena för en vuxen man. Men är man t.ex. Gravid eller väldigt ung måste man såklart vara ännu mer försiktig med leverpastej, då ligger maxdosen på lägre nivåer.

Angående sista stycket: Vilket är bra. Lever är som sagt nyttigt i rimliga doser (under ca 80 g per dag. Så som tur är äter de flesta inte farliga doser som TS gör, vilket ju även Livsmedelsverket nämnde i ditt citat.

Det är också skillnad på lever och lever. En isbjörns lever innehåller direkt dödliga mängder A-vitamin. En arktisk säl innehåller mycket höga värden medan en näringsfattigt uppfödd ko kan ha lever med måttliga mängder A-vitamin. En undernärd kalv kan ha extremt låga nivåer av A-vitamin i sin lever. Givetvis är mängden här en hel lever.
Senast redigerad av ModerRota 2019-10-19 kl. 12:16.
Citera
2019-10-19, 12:16
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det är också skillnad på lever och lever. En isbjörns lever innehåller direkt dödliga mängder A-vitamin. En arktisk säl innehåller mycket höga värden medan en näringsfattigt uppfödd ko kan ha lever med måttliga mängder A-vitamin. En undernärd kalv kan ha extremt låga nivåer av A-vitamin i sin lever.
Okej. Spännande. Nu pratade vi dock om leverpastej, dvs grislever, och värdena däri vilka vi ju fastställt.
Citera
2019-10-19, 12:31
Medlem
Fel

Citat:
Kolla en en Youtube kanal som heter goatis/sw3den. Han är en aktivist som undervisar/debatterar. Han äter mycket lever och bara animaliskt, och påstår att varken han eller hans vänner, eller någon annan som blivit sjuk av detta.

Haha inte blivit sjuka? Han är ju helt jävla psykotisk. Att dra upp honom i en konversation och hänvisa till att han inte är sjuk. Ja du, då har man blivit väldigt långt bort förd bakom ljuset av vad som är friskt och hälsosamt.

https://youtu.be/MYEhjUq4wNA

Tycker du om den snubben?
Senast redigerad av MO0nsHinE 2019-10-19 kl. 12:32. Anledning: Stavade fel
Citera
2019-10-19, 13:49
Medlem
Lite livsmedelshistoria kan kanske vara pedagogiskt lämplig?
Levern är i sig ett renande organ där det samlas både nyttiga och skadliga avfallsprodukter (överskott av olika ämnen). Det har man alltid varit på det klara med. Inälvsmat hade förr dåligt rykte och var inte efterfrågad av de situerade. Därför såldes inälvorna mycket billigt eller till och med skänktes bort. Det underbara med detta var att fattigare människor kunde få en hel del god näring som de annars inte haft råd med.
För ett par generationer sedan, när jordbruket blev mer intensivt med gödning och gödsling, användning av bekämpningsmedel osv. samtidigt som luftföroreningar och annat kom till, blev det mer ovisst om det som lagrades i lever och njurar hos kreatur, fjäderfä och fisk alls var entydigt nyttigt. De dåliga slaggprodukterna tog över på bekostnad av de goda, näringsmässigt tänkt. Det förklarar en ständig ambivalens vad gäller just lever. Det är både nyttigt och onyttigt. Måttfullhet är därför att föredra.
Nötlever, kycklinglever är gott, fiskleverolja är nyttigt, men allt njuts med måtta. Se det som lyxmat, ransonera och njut desto mer när det bjuds!
Citera
2019-10-19, 14:17
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Återigen, inte enligt mig. Enligt gedigen forskning.
I kött finns ca 10 mikrogram A-vitamin per 100 g, i mjölk 28 mikrogram per 100 g. Alltså mikroskopiska mängder i förhållande till leverpastej, och i princip helt omöjligt att äta sig till vitamin A-överdos på. Ditt argument angående förfäderna faller alltså.

Du säger att personen som äter 1 kg inte blir sjuk. Vad baseras detta på? Jag har länkat till forskning som säger exakta motsatsen, du har hittills inte kommit med några belägg för dina påståenden. Så, varifrån kommer informationen?

Edit: varifrån har du fått att köttätare överdoserar D-vitamin och B-12? Det gör man inte, om man inte äter kilovis med kött dagligen.
Okej jag erkänner att A-vitamin är iprincip omöjligt att överdosera bortsett från leverpastej. Men vitamin D och B12, kan man enkelt, även idag, överdosera.De "överdoserade" kött. Så nej mitt argument faller inte.

Dagliga behovet är, enligt livsmedelsverket.
B12 - 2ug(RDI). Per100g: nötkött 2,6ug. Lamm/fårkött 2,6ug

D -10ug(RDI). Per100g: Fläskkött 53ug. Korv 44ug.
Citera
2019-10-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Många säger att leverpastej är farligt då det innehåller höga mängder vitamin A som kan leda till förgiftning. Stämmer det?

Jag brukar äta 200 gram leverpastej per dag, antar att jag isåfall bör åka på förgiftning snart?

Jag har käkat leverpastej flera gånger i veckan i 20 år och jag har inte blivit förgiftad, bullshit
Citera
2019-10-19, 15:43
Medlem
Citat:
Övre gränsen för vitamin A är 3000 mikrogram för direkt skada.
I leverpastej går det på 100 gram cirka 4100 mikrogram. Bara på 100 gram är du alltså uppe i direkt skadliga nivåer.
Så det går 100 gram A-vitamin på c:a 0,004100000 g leverpastej, menar du?
Citera
2019-10-19, 15:52
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Kolla en en Youtube kanal som heter goatis/sw3den. Han är en aktivist som undervisar/debatterar. Han äter mycket lever och bara animaliskt, och påstår att varken han eller hans vänner, eller någon annan som blivit sjuk av detta.

Första veckan av Gatis nya diet blev han dödssjuk och hamnade i sjukhus med en infektion så svår att han knappt kunde öppna ett dörrhantag. Men han äter ju rått och fermenterat kött så han verkar inte bry sig om att leva speciellt länge ändå. Han har även knivhuggit 3 personer som gick i samma skola som honom och hamnat på psyket flera gånger.

Han avbröt den enda rätta dieten "veganska" för att han bajsade på sig utomhus i vuxen ålder när han inte kunde hantera fibrerna

Källa: Hans egna youtube kanal sv3rige
Citera
2019-10-19, 16:05
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Första veckan av Gatis nya diet blev han dödssjuk och hamnade i sjukhus med en infektion så svår att han knappt kunde öppna ett dörrhantag. Men han äter ju rått och fermenterat kött så han verkar inte bry sig om att leva speciellt länge ändå. Han har även knivhuggit 3 personer som gick i samma skola som honom och hamnat på psyket flera gånger.

Han avbröt den enda rätta dieten "veganska" för att han bajsade på sig utomhus i vuxen ålder när han inte kunde hantera fibrerna

Källa: Hans egna youtube kanal sv3rige
Han blev dödssjuk och bajsade på sig av veganism ja.

Han har sagt som jag nämnde tidigare i tråden aldrig blivit sjuk av att bara äta kött och lever = "överdos" av vitaminer.

Att han knivhuggit folk kan jag inte säga något om. Vet inget om det. Vet bara att han sa att det är falska rykten.
Citera
2019-10-19, 16:08
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Äckligt är det i alla fall men det är en annan femma. Tror inte du behöver vara orolig om du inte slänger i dig 1 kg om dagen.

Jag tyckte när jag var liten en mild variant med gurka i var god men nu hatar jag leverpastej och bara lukten av det får mig att må illa.

Smaken ändras oftast med åldern av någon anledning åt båda hållen.
Har du provat leverpastej och bostongurka på macka? Ganska gott faktiskt..

TS, varför frågar du här? Du får nog bättre svar om du googlar och läser på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in