• 5
  • 6
2020-04-21, 14:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Leverpastej är inte "farligt" gällande vitaminerna, däremot är stora mängder mättat grisfett inte bra för det onda kolestrolet. Samt kloggar igen artärerna. Leverpastej är "fett" fet.

Leverpastej som blivit dålig kan vara livshotande att äta, tror det var Agatha Cristie eller andra deckarförfattare som hade skämd leverpastej som mordvapen i någon kriminalroman.

Jag själv älskar leverpastej, men har på senare år begränsat mitt intag rejält. Minskat min förbrukning med i runda slängar 50%, Men beror på fettet, inget annat.

Leverpastej 25% fett, Kalles kaviar 33% fett Nutella.....
Citera
2020-04-21, 14:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakafruFranzon
Smaska i dig du!
Lita på "Livsmedelsverket" bland alla statliga verk.
Verk utan större funktion annat än för sig själva satta i arbete!

Hoppsan! Ditt inlägg studsade många gånger mot foliehatten!
Citera
2020-04-21, 14:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Leverpastej 25% fett, Kalles kaviar 33% fett Nutella.....

Olika typer av fett.
Citera
2020-04-21, 15:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Olika typer av fett.

Jäpp! Olika farliga men farligast är bukfetma, det är generellt farligare att vara fet än att äta fel sorts fett.
Citera
2020-04-21, 15:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jäpp! Olika farliga men farligast är bukfetma, det är generellt farligare att vara fet än att äta fel sorts fett.

Finns/fanns en tumregel gällande fett: Är fettet "fast" i rumstemp. så är fettet "onyttigt" och leder till dåligheter i kroppen. Leverpastej-fettet är "fast" i rumstemp. Jag vet absolut inte om detta stämmer, men kan vara bra att undvika stora mängder leverpastej. (Jag älskar leverpastej!)
Citera
2020-04-21, 15:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Finns/fanns en tumregel gällande fett: Är fettet "fast" i rumstemp. så är fettet "onyttigt" och leder till dåligheter i kroppen. Leverpastej-fettet är "fast" i rumstemp. Jag vet absolut inte om detta stämmer, men kan vara bra att undvika stora mängder leverpastej. (Jag älskar leverpastej!)

Vispgrädde är flytande i rumstempetatur men smör är det inte, men det är samma fett!

Fast du har rätt angående minnesregeln!

Sedan ska man ju veta att kostråd gäller i princip enbart på populationsnivå och inte på individnivå.

Vad säger man när en köttfrossande leverpastejälskande tjockis fyller 90 utan att ha fått tjocktarmscancer? Att han hade tur?

Vad säger man till vegetarianen som ätit och tränat rätt men snart dör i tjocktarmscancer? Att hon hade otur?

Den osunda livsstilen ovan ökar risken för tjocktarmscancer med 300% men risken att drabbas är ändå förhållandevis låg.

Otur är fortfarande den vanligaste cancerorsaken hos människor.
Citera
2020-04-21, 15:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vispgrädde är flytande i rumstempetatur men smör är det inte, men det är samma fett!

Fast du har rätt angående minnesregeln!

Sedan ska man ju veta att kostråd gäller i princip enbart på populationsnivå och inte på individnivå.

Vad säger man när en köttfrossande leverpastejälskande tjockis fyller 90 utan att ha fått tjocktarmscancer? Att han hade tur?

Vad säger man till vegetarianen som ätit och tränat rätt men snart dör i tjocktarmscancer? Att hon hade otur?

Den osunda livsstilen ovan ökar risken för tjocktarmscancer med 300% men risken att drabbas är ändå förhållandevis låg.

Otur är fortfarande den vanligaste cancerorsaken hos människor.

Håller med dig vad du "säger", men generella råd bör man nog "leva efter". Kan efterliknas med "alla som hoppar ner för en skyskrapa dör inte, men de flesta gör det". Finns givetvis folk som överlever "oskadda" efter ett fall på 10-20 våningar, men de flesta dör. Sorry för liknelsen gällande leverpastej. Menar inte att leverpastej skulle vara riktigt så farligt..

Leverpastej är oerhört gott, och innehåller bra med järn.

Tycker inte att leverpastej är speciellt "farligt", men bör kanske ätas med måtta.

Edit: Fan vad jag blev sugen på leverpastej just nu!
Senast redigerad av kraftfoder 2020-04-21 kl. 15:31.
Citera
2020-04-21, 15:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Håller med dig vad du "säger", men generella råd bör man nog "leva efter". Kan efterliknas med "alla som hoppar ner för en skyskrapa dör inte, men de flesta gör det". Finns givetvis folk som överlever "oskadda" efter ett fall på 10-20 våningar, men de flesta dör. Sorry för liknelsen gällande leverpastej. Menar inte att leverpastej skulle vara riktigt så farligt..

Leverpastej är oerhört gott, och innehåller bra med järn.

Tycker inte att leverpastej är speciellt "farligt", men bör kanske ätas med måtta.

Edit: Fan vad jag blev sugen på leverpastej just nu!

Gick och köpte Lidl's grovmalda leverpastej/leberwurst efter att ha läst här i tråden igår!

Mums på knäckebröd med lite HP sås och svartpeppar och sedan toppat med lite rostad lök!
Citera
2020-04-23, 11:47
Medlem
carminaburanas avatar
Ni har fanimej noll koll på olika fetter.

Educate yourselves.

https://youtu.be/b7zWNabebxs
Citera
2021-10-25, 14:58
Medlem
25 Oktober / Leverpastej med förbjudet medel återkallas
av HK Scan, som kan innehålla bekämpningsmedel.
Produkten som återkallas är Scan Skivbar Leverpastej 500 gram och 1 000 gram.
https://live.aftonbladet.se/supernyt...llas.80Qq6oozv

Så dessa kan vara farliga
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här