2019-10-19, 16:21
Medlem
Levern = Enkelt utryckt kroppens medfödda reningsorgan av blod
som förorenats innan transport till blodomloppet.
I levern du stoppar i käften,
finns allt du inte trodde fanns när din pastej ligger på mackan.
Nämner bara några: Antibiotika, i billig importerad lever!
Tungmetaller från foder och vatten!
Övrigt, all sköns hormonpreparat för lönsam snabbast tillväxt!

Farligt, knappast jag vet fler som överlevt "kuren" men..
Citera
2019-10-19, 16:36
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Okej jag erkänner att A-vitamin är iprincip omöjligt att överdosera bortsett från leverpastej. Men vitamin D och B12, kan man enkelt, även idag, överdosera.De "överdoserade" kött. Så nej mitt argument faller inte.

Dagliga behovet är, enligt livsmedelsverket.
B12 - 2ug(RDI). Per100g: nötkött 2,6ug. Lamm/fårkött 2,6ug

D -10ug(RDI). Per100g: Fläskkött 53ug. Korv 44ug.

Bara för att man ligger över rekommenderat dagligt intag överdoserar man inte Du får kika på tabellerna för skadliga mängder istället.
Citera
2019-10-19, 16:37
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Så det går 100 gram A-vitamin på c:a 0,004100000 g leverpastej, menar du?
Läs meningen igen
Citera
2019-10-19, 18:40
Medlem
Näringsupptaget är aldrig hundra procent, ännu mindre vad gäller vitaminer och andra spårämnen. Är viktigt att hålla detta i huvudet också.
Citera
2019-10-19, 18:52
Medlem
Rospigg1s avatar
asgott att steka leverpastej, med bea och pomes frites. godast med bredbar, gör små biffar av pastejen och stek på
Citera
2019-10-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Många säger att leverpastej är farligt då det innehåller höga mängder vitamin A som kan leda till förgiftning. Stämmer det?

Jag brukar äta 200 gram leverpastej per dag, antar att jag isåfall bör åka på förgiftning snart?

Toxisk dos för vitamin A är >3000 μg/dag; 100g leverpastej ger dig 4100 μg, men kroppens effektiva upptag av vitaminen (absorptionsförmåga) ligger på 70-90%.

Lugna ned dig med din pastej, annars blir det tack och hej!
Citera
2019-10-19, 22:41
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Okej. Jag har en anekdot: jag vet folk som blivit sjuka av för mycket vitamin A.
Berätta gärna mer
Citera
2019-10-19, 22:52
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Berätta gärna mer
Okej. Vad vill du veta?
Citera
2019-10-19, 22:54
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
asgott att steka leverpastej, med bea och pomes frites. godast med bredbar, gör små biffar av pastejen och stek på

Skojar du nu eller? Aldrig hört talas om att steka bredbar pastej, men vad vet jag, det kanske är dögott!?
Citera
2019-10-19, 22:58
Medlem
BFG9000s avatar
Nu har jag gjort lite mer research och i början när jag skrev att det inte är någon fara till TS, så utgick jag från att människan har bara ätit animaliskt utan problem. Jag tänkte att om man jämför RDI som jag gjorde innan och utgår från livsmedelsverkets 10ug D-vitamin, så kan man tydligen äta upp till 2500ug för att bli sjuk. Alltså 250 gånger mer än rekommenderat. Medans A vitamins RDI 900ug,så är 3000ug skadligt enligt flera källor. Så man kan alltså bara äta drygt 3 gånger RDI för att skadas av A-vitamin. Hade inte kunnat tänka mig den skillnaden mellan annat kött och en halv leverpastej. Tack jag har lärt mig mycket det har varit givande.

Undrar fortfarande varför så många säger att de inte blir sjuka av att äta mycket lever. Menar då givetvis de som gjort detta under längre tid.
Senast redigerad av BFG9000 2019-10-19 kl. 23:26.
Citera
2019-10-19, 23:05
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Okej. Vad vill du veta?
Deras kost, hur länge det tog för dem att bli sjuka, vilka symtom? Tog de blodprover? Vad visade proverna isåfall?
Citera
2019-10-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Många säger att leverpastej är farligt då det innehåller höga mängder vitamin A som kan leda till förgiftning. Stämmer det?

Jag brukar äta 200 gram leverpastej per dag, antar att jag isåfall bör åka på förgiftning snart?
Jag bodde i Danmark för flera år sedan. Där köpte man varm nybakad "leverpostej" till morgenmaden. Vansinnigt gott och lätt att slafsa i sig några hekton.
Hörde aldrig talas någon A-vitaminförgiftning, men danskarna åt osunt överlag och rökte som skorstenar så några hekto leverpastej gjorde förmodligen varken till eller från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in