2019-10-19, 11:20
Bannlyst
Leverpastej är troligen mest farligt för fiskallergiker eftersom man ofta inte tänker att det kan finnas ansjovis i leverpastejen.
Citera
2019-10-19, 11:25
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Nej det tror jag inte, har inte sagt det. Men däremot måste de enligt dig garanterat överdoserat A-vitamin då det finns mycket i animaliskt och mjölk t.ex. Men ändå lever vi köttätare vidare utan att bli sjuka av maten.

Såg nu också att någon annan här äter 1kg leverpastej/vecka. Den personen kommer liksom TS inte bli sjuk.

Skulle då köttätare även bli sjuka av att överdosera D-vitamin och B12 för att nämna några andra vitaminer?

Återigen, inte enligt mig. Enligt gedigen forskning.
I kött finns ca 10 mikrogram A-vitamin per 100 g, i mjölk 28 mikrogram per 100 g. Alltså mikroskopiska mängder i förhållande till leverpastej, och i princip helt omöjligt att äta sig till vitamin A-överdos på. Ditt argument angående förfäderna faller alltså.

Du säger att personen som äter 1 kg inte blir sjuk. Vad baseras detta på? Jag har länkat till forskning som säger exakta motsatsen, du har hittills inte kommit med några belägg för dina påståenden. Så, varifrån kommer informationen?

Edit: varifrån har du fått att köttätare överdoserar D-vitamin och B-12? Det gör man inte, om man inte äter kilovis med kött dagligen.
Senast redigerad av Muscarin 2019-10-19 kl. 11:45.
Citera
2019-10-19, 11:27
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Leverpastej går bra att äta eftersom den inte innehåller så mycket lever och inte äts i några större mängder.
källa:
https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1
Citera
2019-10-19, 11:34
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
källa:
https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1
Precis. Även Livsmedelsverket menar att leverpastej inte ska ätas i större mängder. Räcker inte Livsmedelsverket har jag även länkat andra belägg tidigare i tråden.
Citera
2019-10-19, 11:35
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte, har inte sagt det. Men däremot måste de enligt dig garanterat överdoserat A-vitamin då det finns mycket i animaliskt och mjölk t.ex. Men ändå lever vi köttätare vidare utan att bli sjuka av maten.

Såg nu också att någon annan här äter 1kg leverpastej/vecka. Den personen kommer liksom TS inte bli sjuk.

Skulle då köttätare även bli sjuka av att överdosera D-vitamin och B12 för att nämna några andra vitaminer?
Jag känner många som rökt i många år utan att bli sjuka. Är det ett bevis för att rökning inte är skadligt?
Citera
2019-10-19, 11:41
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:

Ibland är det rätt att bara lägga sig och medge att man har fel. Det är ok, ingen dömer dig.

Hur många fler källor måste du ha?
Citera
2019-10-19, 11:52
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Precis. Även Livsmedelsverket menar att leverpastej inte ska ätas i större mängder. Räcker inte Livsmedelsverket har jag även länkat andra belägg tidigare i tråden.
Så du menar att Livsmedelsverket är en pålitlig källa?
Citera
2019-10-19, 11:55
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Så du menar att Livsmedelsverket är en pålitlig källa?
Läs inlägget igen:
Räcker inte Livsmedelsverket har jag även länkat andra belägg tidigare i tråden
Så, var är dina källor?
Citera
2019-10-19, 12:00
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Det är lite skillnad mellan män och kvinnor och även i vilken ålderskategori dessa tillhör samt special regler för gravida och ammande mammor. Dessutom har varje individ anpassad upptagningsförmåga för vilken del av världen man bor, dvs genetiska variationer och det kan även finnas näringsupptagsskillnader beroende på störd tarmflora och sjukdomar som hindrar upptag av vitaminer, vilket bör göra gränsnivåer individuellt anpassade.

Om man tar fiskleverolja/kosttillskott och äter lever bör man se upp. Gå och ta prover för att försäkra er om att ni inte riskerar A-vitamin förgiftning. Det behövs oerhört små mängder A-vitamin i kroppens dagliga behovscykel så att ta det som kosttillskott rekommenderas inte annat än om läkaren sagt att du behöver detta.

Citat:
Kan man få i sig för mycket A-vitamin?
A-vitamin i stora doser är skadligt (framförallt den preformerade formen). Det är framförallt genom kosttillskott man kan få i sig för stora mängder. Lever är det livsmedel som innehåller mest A-vitamin och även väldigt stora leverintag kan i längden ge överdosering av A-vitamin. Eftersom upptaget av karotenoider minskar i takt med att intaget ökar är det svårt att överdosera A-vitamin via denna väg.

Den allvarligaste effekten av för högt intag retinol är fosterskador. Gravida som tar kosttillskott, till exempel i form av multivitaminer, bör inte äta mer än 1 milligram A-vitamin per dag som extra tillskott annat än om det ordinerats av läkare. Gravida bör också vara försiktiga med fiskleverolja eftersom den kan innehålla höga halter A-vitamin. Gravida rekommenderas också att undvika lever och leverrätter. Leverpastej går bra att äta eftersom den inte innehåller så mycket lever och inte äts i några större mängder.

Nordiska näringsrekommendationer har satt en övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av retinol i kosttillskott om 3 milligram per dag för vuxna. För kvinnor som passerat klimakteriet är den övre gränsen för intag satt till 1,5 milligram per dag. Det beror på att risken för benskörhet och frakturer är högre för kvinnor efter klimakteriet och det inte gått att utesluta att intag på över 1,5 milligram per dag ökar risken för frakturer.

Fördelen med leverrätter är att du blir fruktansvärt mätt och belåten under lång tid framöver om du äter av dessa. Det är alltså möjligt att banta genom att äta lite lever varje dag. Det behövs inte mycket. Det är också därför vissa människor hatar lever.... för det mättar så snabbt och så kraftfullt att man mår illa efter bara en liten bit. Dessutom säger kroppen förmodligen till mycket kraftfullt om den inte vill ha lever, eftersom den vet instinktivt, via evolutionen, att det kan vara onödigt eller rent av farligt.
Senast redigerad av ModerRota 2019-10-19 kl. 12:11.
Citera
2019-10-19, 12:02
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Läs inlägget igen:
Räcker inte Livsmedelsverket har jag även länkat andra belägg tidigare i tråden
Så, var är dina källor?
Kolla en en Youtube kanal som heter goatis/sw3den. Han är en aktivist som undervisar/debatterar. Han äter mycket lever och bara animaliskt, och påstår att varken han eller hans vänner, eller någon annan som blivit sjuk av detta.
Citera
2019-10-19, 12:05
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Kolla en en Youtube kanal som heter goatis/sw3den. Han är en aktivist som undervisar/debatterar. Han äter mycket lever och bara animaliskt, och påstår att varken han eller hans vänner, eller någon annan som blivit sjuk av detta.

Detta är dock anektodiskt och därför irrelevant. Vänligen kom med vetenskapliga källor med faktisk grund.
Citera
2019-10-19, 12:08
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Detta är dock anektodiskt och därför irrelevant. Vänligen kom med vetenskapliga källor med faktisk grund.
Jag litar mer på anekdoter, än källor som ofta är vinklade av många anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in