2019-10-21, 17:49
  #865
Medlem
Pappan till det barnet e stor jävla idiot så blir juh inte direkt förvånad över att han tiggger pengar på facebook som den luffare han e. Visst sitt här och försvara honom den som vill men det förändrar inget
Citera
2019-10-21, 18:16
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadarKenLurk
Pappan till det barnet e stor jävla idiot så blir juh inte direkt förvånad över att han tiggger pengar på facebook som den luffare han e. Visst sitt här och försvara honom den som vill men det förändrar inget

Jag har ingen uppfattning om denna pappa. Däremot finner jag det komiskt att någon som knappt kan skriva kallar någon för idiot. Din svenska är så dålig att man lätt skulle kunna tro att du är en idiot
Citera
2019-10-21, 18:41
  #867
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadarKenLurk
Pappan till det barnet e stor jävla idiot så blir juh inte direkt förvånad över att han tiggger pengar på facebook som den luffare han e. Visst sitt här och försvara honom den som vill men det förändrar inget

Du skriver verkligen som ett arsle. Det borde vara förbjudet för människor som inte har gått ut grundskola att ens få nämna ordet idiot i något sammanhang som inte handlar om dom själva.
Citera
2019-10-21, 18:45
  #868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Enligt lagen har alla rätt till en värdig begravning och soc står alltid för det om någon inte har råd. Det har inget med försörjningsstöd att göra. Skänk inga pengar till denna insamling.
Fan vad pappan skämmer ut sig, hoppas han redovisar vad pengarna går till.
Han drar väl på en solresa för pengarna..
Citera
2019-10-21, 18:56
  #869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Fan vad pappan skämmer ut sig, hoppas han redovisar vad pengarna går till.
Han drar väl på en solresa för pengarna..
Det där var inte trevligt. Han är i sin fulla rätt att be om pengar till barnets begravning. Om folk inte lägger en slant, så är det upp till oss, om folk GÖR det så är det också upp till dom. Men att beskylla honom för något han troligen inte har en tanke på säger väldigt mycket om dig, inte om honom.
Citera
2019-10-21, 19:26
  #870
Medlem
Smegmas avatar
Jag har inte läst hela den här tragiska historien men har ett hum om vad det är för figurer det handlar om.

Mamman har jag inga kommentarer kring.

MEN pappan, Tattarfjantjäveln med avföring i ryggraden, som lipar ut och TIGGER om pengar till sin sons begravning? Vad i helvete är det frågan om!?

Jag hoppas inte att det swishas en enda jävla krona till den där kuken-med-öron!

Äckliga pundar W-T!
Citera
2019-10-21, 20:01
  #871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Soc betalar normalt för en "fattigbegravning" - enklaste kistan, inga kistdekorationer eller handbuketter, ingen solist (men organisten är gratis), ingen cateringmat till samlingen efteråt. Eftersom han skriver om att han vill att pojken ska bli begravd i Halmstad, så gissar jag att det faller på att han (pojken) var folkbokförd någon annanstans när han dog. I så fall behöver inte Halmstads kommun ta kostnaden, och inte folkbokföringskommunen heller om det inte är där han ska begravas. Var bor pappan..?

Det kan också falla på att pappan är egenföretagare, och därför inte har rätt till försörjningsstöd. Jag VET inte om det påverkar kostnaderna för ett barns begravning, men soc brukar vara stränga med att de som inte i övrigt har rätt till försörjningsstöd, inte heller kan få hjälp därifrån med enstaka utgifter som tandvård eller glasögon. Utan då kräver de att man ska avsluta firman, avsluta studierna, anmäla sig på Af och sluta sig till deras system helt och hållet i stället, vilket förstör liv (men det är en annan diskussion).

Det här KAN alltså stämma, men man ska alltid vara försiktig så man inte blir lurad.

Soc bekostar en enklare begravning, blommor, kista, sten, text, samt enklare begravningsfika(ej gravöl). Så även den enklare begravningen blir fin, dessutom kan man lägga till extra av egna pengar(borde pappan rimligen ha om han har råd med en ny familj) och då köpa finare sten, dyrare blommor, mer fika/öl etc.
Citera
2019-10-21, 20:31
  #872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Japp, jag ställde klockan för att amma mina barn var tredje timme på natten i början, men oftast vaknade dom själva innan dess. Och jag skulle aldrig drömma om att sova en hel natt när jag har en nyfödd hemma. Det är ett onaturligt påfund att ge ersättning och låta bebisen ligga ensam natten igenom. Amningen är av naturen utformad som så att bebisen ska äta ofta (och få tillsyn på så vis ofta) även på natten.

Även vid ersättning bör man ge nyfödda mat ofta (satte själv klockan var tredje timme på läkarens inrådan, även om min unge levde på ersättning).

Så ditt resonemang funkar även om mamman inte ammar.

Off topic: utan det onaturliga påfundet hade min unge inte fått mat. Hoppas du inte födde upp din unge på onaturligt halvfabrikat såsom pulvergröt när den blev äldre. Riktig gröt med palt är naturligt och järnrikt.
Citera
2019-10-21, 20:32
  #873
Medlem
Det finns riktlinjer, och det är lite krångligare än att "soc betalar begravningen". Så här är lite fakta, slå slipper ni gissa.

https://lavendla.se/begravning/fore-begravningen/begravningshjalp/

/----/

Rekommenderat maxbelopp från socialstyrelsen är dock 22 150 kr år 2016. Det som generellt brukar avgöra beloppets storlek är dödsboets tillgångar på själva dödsdagen och andra eventuella inkomster efter dödsdagen såsom t.ex. innestående lön, pension samt eventuella återbetalningar


/----/
Citera
2019-10-21, 21:23
  #874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
Även vid ersättning bör man ge nyfödda mat ofta (satte själv klockan var tredje timme på läkarens inrådan, även om min unge levde på ersättning).

Så ditt resonemang funkar även om mamman inte ammar.

Off topic: utan det onaturliga påfundet hade min unge inte fått mat. Hoppas du inte födde upp din unge på onaturligt halvfabrikat såsom pulvergröt när den blev äldre. Riktig gröt med palt är naturligt och järnrikt.
Naturligtvis är det ibland nödvändigt med ersättning för att ge en bebis mat, men vad jag menar med att är ett onaturligt påfund att man ska ge flaska för att mamman ska kunna sova, ge sig ut och roa sig eller något... och det är märkligt att det alltid vid omsorgssvikt av små barn är så att dom fått ersättning och inte ammas... kan det hänga ihop med att amning kräver lite mer av mamman, något som dessa mödrar inte klarar av? Som i fallet hailey där mamman skulle få sova ostört tex.. att få barn innebär att du ger upp dig själv och din kropp till en bebis som är helt beroende av dig, dygnet runt. Det är om inte onaturlig så jäkligt konstigt att tro att bebisen ska kunna ges en flaska och sen inte ha någon omsorg alls på flera timmar.
Citera
2019-10-21, 21:33
  #875
Medlem
Det kan vara polisen som gjort det..inte ovanligt!
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Hennes Facebook-konto är raderad. Den togs bort under tisdagen av någon, varför vet jag inte.
Citera
2019-10-21, 22:06
  #876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenar
Det kan vara polisen som gjort det..inte ovanligt!
oj visste inte det. Av vilken anledning gör dem de? Ja trodde de va GM som bad advokat ta bort div sociala medier.

Btw har inte följt med i trådne på länge, men har man fått reda på dödsorsak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in