2019-10-11, 12:49
  #853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testern
Är du helt dum i huvudet? Vad tillför du debatten eller världen men en sådan urbota dum kommentar?

Det var en illa formulerad gissning.
Citera
2019-10-11, 16:59
  #854
Medlem
fcspicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Ofta faller dessa människor in i samma mönster om trubbel med ekonomin, pendlande humör, alkohol, droger och andra liknande problem. Förr träffade jag många sådana brudar men kastade dem lika snabbt.
2014 skriver hon såhär: https://minfil.com/rdRda08dn9/AK1_png
Observera att sidan tagits bort eftersom hennes Facebook tagits bort. Detta är den cachade versionen som behövde förevigas.

Fast vad har bostadsbidrag med det att göra? Jag har också haft bostadsbidrag under en period trots heltidsjobb etc. Efter jobbyte till ett med högre lön behövdes det inte längre men helt klart bättre än att behöva flytta för att ekonomin försämras under några månader när man har barn.
Citera
2019-10-11, 17:58
  #855
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fcspica
Fast vad har bostadsbidrag med det att göra? Jag har också haft bostadsbidrag under en period trots heltidsjobb etc. Efter jobbyte till ett med högre lön behövdes det inte längre men helt klart bättre än att behöva flytta för att ekonomin försämras under några månader när man har barn.

Här måste jag hålla med. Att söka bostadsbidrag, när man faktiskt har rätt till det och inte fuskar, är inget fult eller konstigt.
Citera
2019-10-11, 22:10
  #856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fcspica
Fast vad har bostadsbidrag med det att göra? Jag har också haft bostadsbidrag under en period trots heltidsjobb etc. Efter jobbyte till ett med högre lön behövdes det inte längre men helt klart bättre än att behöva flytta för att ekonomin försämras under några månader när man har barn.
Ja, precis?! Vad har bostadsbidrag med detta att göra?
Citera
2019-10-20, 22:57
  #857
Medlem
PettaX7s avatar
Pappan försöker få ihop pengar till begravningen via insamling på facebook. Är det verkligen så det funkar; går inte soc eller något in för att fixa det, allra helst eftersom pappan tydligen inte hade vårdnaden om pojken?

https://www.facebook.com/donate/2564480503643898/10157745924701810/
Citera
2019-10-20, 23:20
  #858
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PettaX7
Pappan försöker få ihop pengar till begravningen via insamling på facebook. Är det verkligen så det funkar; går inte soc eller något in för att fixa det, allra helst eftersom pappan tydligen inte hade vårdnaden om pojken?

https://www.facebook.com/donate/2564480503643898/10157745924701810/

Soc betalar normalt för en "fattigbegravning" - enklaste kistan, inga kistdekorationer eller handbuketter, ingen solist (men organisten är gratis), ingen cateringmat till samlingen efteråt. Eftersom han skriver om att han vill att pojken ska bli begravd i Halmstad, så gissar jag att det faller på att han (pojken) var folkbokförd någon annanstans när han dog. I så fall behöver inte Halmstads kommun ta kostnaden, och inte folkbokföringskommunen heller om det inte är där han ska begravas. Var bor pappan..?

Det kan också falla på att pappan är egenföretagare, och därför inte har rätt till försörjningsstöd. Jag VET inte om det påverkar kostnaderna för ett barns begravning, men soc brukar vara stränga med att de som inte i övrigt har rätt till försörjningsstöd, inte heller kan få hjälp därifrån med enstaka utgifter som tandvård eller glasögon. Utan då kräver de att man ska avsluta firman, avsluta studierna, anmäla sig på Af och sluta sig till deras system helt och hållet i stället, vilket förstör liv (men det är en annan diskussion).

Det här KAN alltså stämma, men man ska alltid vara försiktig så man inte blir lurad.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2019-10-20 kl. 23:23.
Citera
2019-10-21, 00:35
  #859
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Soc betalar normalt för en "fattigbegravning" - enklaste kistan, inga kistdekorationer eller handbuketter, ingen solist (men organisten är gratis), ingen cateringmat till samlingen efteråt. Eftersom han skriver om att han vill att pojken ska bli begravd i Halmstad, så gissar jag att det faller på att han (pojken) var folkbokförd någon annanstans när han dog. I så fall behöver inte Halmstads kommun ta kostnaden, och inte folkbokföringskommunen heller om det inte är där han ska begravas. Var bor pappan..?

Det kan också falla på att pappan är egenföretagare, och därför inte har rätt till försörjningsstöd. Jag VET inte om det påverkar kostnaderna för ett barns begravning, men soc brukar vara stränga med att de som inte i övrigt har rätt till försörjningsstöd, inte heller kan få hjälp därifrån med enstaka utgifter som tandvård eller glasögon. Utan då kräver de att man ska avsluta firman, avsluta studierna, anmäla sig på Af och sluta sig till deras system helt och hållet i stället, vilket förstör liv (men det är en annan diskussion).

Det här KAN alltså stämma, men man ska alltid vara försiktig så man inte blir lurad.
går man in och läser vad han skriver så står det att han är sjukskriven från jobbet och har dåliga ekonomiska förhållanden.
Citera
2019-10-21, 08:41
  #860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Soc betalar normalt för en "fattigbegravning" - enklaste kistan, inga kistdekorationer eller handbuketter, ingen solist (men organisten är gratis), ingen cateringmat till samlingen efteråt. Eftersom han skriver om att han vill att pojken ska bli begravd i Halmstad, så gissar jag att det faller på att han (pojken) var folkbokförd någon annanstans när han dog. I så fall behöver inte Halmstads kommun ta kostnaden, och inte folkbokföringskommunen heller om det inte är där han ska begravas. Var bor pappan..?

Det kan också falla på att pappan är egenföretagare, och därför inte har rätt till försörjningsstöd. Jag VET inte om det påverkar kostnaderna för ett barns begravning, men soc brukar vara stränga med att de som inte i övrigt har rätt till försörjningsstöd, inte heller kan få hjälp därifrån med enstaka utgifter som tandvård eller glasögon. Utan då kräver de att man ska avsluta firman, avsluta studierna, anmäla sig på Af och sluta sig till deras system helt och hållet i stället, vilket förstör liv (men det är en annan diskussion).

Det här KAN alltså stämma, men man ska alltid vara försiktig så man inte blir lurad.
Enligt lagen har alla rätt till en värdig begravning och soc står alltid för det om någon inte har råd. Det har inget med försörjningsstöd att göra. Skänk inga pengar till denna insamling.
Citera
2019-10-21, 09:15
  #861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Enligt lagen har alla rätt till en värdig begravning och soc står alltid för det om någon inte har råd. Det har inget med försörjningsstöd att göra. Skänk inga pengar till denna insamling.
Idiot , man får inte den hjälpen när man inte är vårdnadshavare och har lön . Usch ni som ens spekulerar i att han vill ge sin son en begravning är så vidriga och sorgliga små människor. Spelar ju ingen roll vem de en handlar om så ska ni dit och snacka skit och spekulera. Tror ni på fullaste allvar att en man ber om hjälp till hela jävla Sverige om han inte måste ? Kan lova att det satt långt in och därav gjordes i sista sekunden för inga andra alternativ fanns . Men man gör vad man måste för sina barn , även svälja hela sin stolthet om det behövs. Låt killen få hålla sin sons begravning och håll käften . Han har även stoppat insamlingen nu då summan var nådd.
Citera
2019-10-21, 11:18
  #862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staamps
Idiot , man får inte den hjälpen när man inte är vårdnadshavare och har lön . Usch ni som ens spekulerar i att han vill ge sin son en begravning är så vidriga och sorgliga små människor. Spelar ju ingen roll vem de en handlar om så ska ni dit och snacka skit och spekulera. Tror ni på fullaste allvar att en man ber om hjälp till hela jävla Sverige om han inte måste ? Kan lova att det satt långt in och därav gjordes i sista sekunden för inga andra alternativ fanns . Men man gör vad man måste för sina barn , även svälja hela sin stolthet om det behövs. Låt killen få hålla sin sons begravning och håll käften . Han har även stoppat insamlingen nu då summan var nådd.
Det ställs inga krav på fadern att bekosta begravningen i det här fallet.
Citera
2019-10-21, 11:39
  #863
Medlem
Inte ok någonstans att samla pengar till sonens begravning. Oerhört lågt. Hur kan alla dessa fattigpensionärer begravas utan insamling? Varenda nyanländ? I värsta fall kan ha ta ett sms-lån. Så lågt mot sonen. Dessutom lär skadeståndet innefatta en särskilt post för begravningskostnad om mamman döms. Och hon har ju erkänt...
Citera
2019-10-21, 13:19
  #864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Inte ok någonstans att samla pengar till sonens begravning. Oerhört lågt. Hur kan alla dessa fattigpensionärer begravas utan insamling? Varenda nyanländ? I värsta fall kan ha ta ett sms-lån. Så lågt mot sonen. Dessutom lär skadeståndet innefatta en särskilt post för begravningskostnad om mamman döms. Och hon har ju erkänt...
Det är väl upp till var och en kan jag tycka. Folk är ju inte tvingade att donera minsta lilla peng. Men det har de tydligen gjort - så hjärta verkar finnas hos givarna. Och varför "lågt mot sonen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in