Citat:
Ursprungligen postat av
magisterperra
Om ni tänker er att ni träffar någon och funderar på att inleda ett förhållande, alt. gifta eller skaffa barn med, hur många tidigare sexpartners kan ni acceptera att personen har haft före er?
Frågan går till såväl killar som tjejer. Motivera era svar.
Egna reflektioner:
Runt fem vore kanske det optimala, då skulle jag inte ha några som helst problem.
Jag skulle förmodligen kunna vara i ett förhållande med en tjej som har legat med drygt tio, men inte över tjugo killar före mig. Vid femton börjar det verkligen närma sig gränsen, även om jag känner att det är för mycket redan där.
Jag skulle inte kunna gifta mig eller skaffa barn med en tjej som har legat med över tio killar före mig. Här är alltså kraven högre ställda.
För mig är det ett tecken på mindre bra karaktär, en lösaktig person är mindre pålitlig, en sämre förebild, utsätter sig för fler risker, och är faktiskt oftast mindre intelligent. Jag har dels lägre respekt för en sådan tjej, men jag förutsätter också att hon är mer impulsstyrd och "belönar sig" i andra sammanhang med mat, godis, alkohol etc (om ni förstår resonemanget). Mindre bra karaktärsdrag helt enkelt.
Avslutningsvis vill jag tillägga att i dagens samhälle uppmuntras kvinnor mer eller mindre att vara lösaktiga, och det tror jag kommer skada dem på sikt eftersom att vi män tvekar ofta på att satsa seriöst på sådana tjejer i längden. Tror därför att det är bra med en ärlig debatt om detta.
Vetenskapligt så spelar det absolut roll.
Viktigt få att skilja på vad könen rent biologiskt tänker vs vad som anses ok socialt.
Män värdesätter integritet medans kvinnor värdesätter status.
Så en kvinna kan absolut finna värde i att fånga en man som haft många sexpartners för att det ger henne status som den som vann.
En man skulle aldrig känna så, det skulle bara visa på en kvinna med dålig integritet med någon som haft många sexpartners.
Nu pratar vi regeln å inte undantag såklart.
Det är påvisat att en kvinna med 5+ sexpartners ökar chansen till att inte vara lycklig i ett förhållande/giftermål med 70% gentemot en kvinna med under 5 sexpartners.
Så man får fråga sig vad slutmålet är, om målet är ett lyckligt förhållande med 1 partner som leder till barn och barnbarn och ett rikt liv u pensionen så är det absolut rekommenderat som kvinna att inte vara lössläppt.
Om man istället värdesätter att vara fri å ligga runt så får man absolut göra det utan att det är socialt oacceptabelt, dock så skall man vara medveten om att man inte kommer kunna komma som 30åring med 20+ sexpartners och förvänta sig ett lyckligt liv med man och barn.
Det e bara Biologi, har inget med sociala värderingar att göra.