2019-09-25, 14:05
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Du har varken rätt eller fel, och jag tror att jag har mer rätt än vad jag har fel. Pengar är det medel som visat sig fungera bäst. I årtusenden har vi bytt tjänster mot valuta och i dagens Sverige så sker det dessutom helt med fri vilja. Vill du ha en dator? Gå till ett jobb, tjäna pengar och köp en. Du är nöjd, arbetsgivaren är nöjd, försäljaren av datorn är nöjd och datorns tillverkare är nöjd.

Den slutgiltiga frågan är: Vad är problemet med att mer arbete = mer pengar?

Mängden pengar man har visar mängden arbete man utfört. Att belöna arbete är vägen till framgång.

Många känner sig intvingade i arbeten som ger pengar. Personligen har jag talang för programmering. Jag tycker inte det är kul eller intressant/utmanande. Jag tycker det är dötrist, men jag kommer ändå arbeta med detta för att försörja min familj. Jag kommer kanske att välja den tjänst som ger mest pengar därför att framtiden är osäker och jag konkurrerar med alla andra om vård och pension. Vi måste tävla om resurserna och då är pengar det mått som används.

Jag vet att jag blir olycklig av det, men ser inget alternativ.

Ett problem med att låta pengar styra, förutom att de flesta blir stressade och deprimerade är att det skapas helt ointressanta produkter som skall luras på folk. Jag har en känsla av att vi satsar med på sminkforskning och mode än på att bota cancer. Man tjänar snabba cash på det ena och tja, egentligen ingenting på att förlänga folks liv, det kommer ju nya människor som köper nya saker. Det är ju faktiskt bättre om folk dör så fort det skuldsatt sig maximalt! Då skapar vi värde i samhället!
Citera
2019-09-25, 14:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ett problem är att de flesta som flyger mkt, gör det i jobbet. Det betalar inte själva. Så då blir det bara en skatt på ftg, myndigheter och organisationer.

Blir helt orimligt system. Om jag flyger mycket ( på mitt personnr ) i jobbet så straffas jag privat
av hög skatt på någon enstaka privatresa ?

Samt. Skatten gäller väl bara i sverige ? dvs innom, till och från sverige. Hur skall dom beskatta
en resenär från Danmark eller Norge ?
Citera
2019-09-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Innan vi fortsätter så måste du förklara vilken påverkan det är du pratar om. Har du sett Greta i tidningen och har nu fått för dig att flygplan = utsläpp = jorden går under? För att en 16-årig flicka som dessutom inte går i skolan sade det?

Skärp dig för helvete. Jag vet inte hur många gånger vi måste säga detta, men vi kan inte påverka klimatet varken positivt eller negativt. Går du tillbaka till jordens skapelse så kan du se att siffrorna visar att temperaturen alltid varit uppåt och nedåt.

Vi hade ju rätt med invandringen och brottsligheten, menar du att ni nu ska stå på den förlorande sidan enda in i slutet?

Som Stefan Löfven (eller nån) en gång sade: Endast en idiot skulle göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat.

Hade koll på klimatfrågan långt innan Greta. Bryr mig inte om henne.

Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
På mitt företag flög några flera gånger i veckan inrikes men det fick bonusar som de använde privat till sina Thailandsresor flera gånger om året. Det var mycket större press inom företaget på 1980-talet att försöka minska resandet än vad det vara 2000-talet. Företagen kommer undan alldeles för enkelt.

Nog fan borde de som reser mycket betala skatt på flygresorna. Företagsresandet kan styras om det finns telefon, data och videokonferenser. Bilen ger man sig på hur mycket som helst men flygandet kommer alltid undan.

Håller helt med.
Mycket lättare att lägga kostnaderna och ansvaret på vanligt folk, dom har inte samma position att kunna gnälla och protestera.
Citera
2019-09-25, 14:19
Medlem
Negressdrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Många känner sig intvingade i arbeten som ger pengar. Personligen har jag talang för programmering. Jag tycker inte det är kul eller intressant/utmanande. Jag tycker det är dötrist, men jag kommer ändå arbeta med detta för att försörja min familj. Jag kommer kanske att välja den tjänst som ger mest pengar därför att framtiden är osäker och jag konkurrerar med alla andra om vård och pension. Vi måste tävla om resurserna och då är pengar det mått som används.

Jag vet att jag blir olycklig av det, men ser inget alternativ.

Ett problem med att låta pengar styra, förutom att de flesta blir stressade och deprimerade är att det skapas helt ointressanta produkter som skall luras på folk. Jag har en känsla av att vi satsar med på sminkforskning och mode än på att bota cancer. Man tjänar snabba cash på det ena och tja, egentligen ingenting på att förlänga folks liv, det kommer ju nya människor som köper nya saker. Det är ju faktiskt bättre om folk dör så fort det skuldsatt sig maximalt! Då skapar vi värde i samhället!
Har du satsat en endaste krona på sminkforskning så är det ditt och enbart ditt problem. Om staten gör det så får du låta bli att rösta på dom och ge makt. Om företag eller organisationer gör det så är det bara att sluta stödja dom (om du inte vill det).

Problemet med dig är att du inte förstått vad det innebär att vara en man. Du säger att du kan programmering, programmering är fantastiska pengar, en underbar arbetsmiljö (för det mesta) och otroliga fördelar så som träning på arbetstid, privat utbildning på arbetstid, sjukvårdsförsäkring och på top-tier arbetsplatser så har du även lunch för dagen och kanske en tjänstebil/betald pendling.

Ditt jobb, din uppgift som man, ditt uppdrag på denna jord, är att försörja din familj. Du måste inte, men det är djupt rotat i din biologi (om du är frisk) att det som gör dig lyckligast är att se din familj trygg, bekväm och mätt.

Är du deprimerad så gör du något fel. Pengar är inte allt, och vantrivs du med ditt jobb så är min poäng att du dels kan söka andra jobb, eller acceptera att du inte är på jobbet för att ha roligt.
Citera
2019-09-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Blir helt orimligt system. Om jag flyger mycket ( på mitt personnr ) i jobbet så straffas jag privat
av hög skatt på någon enstaka privatresa ?

Samt. Skatten gäller väl bara i sverige ? dvs innom, till och från sverige. Hur skall dom beskatta
en resenär från Danmark eller Norge ?

Ett sätt kan väl vara att skilja på privat och tjänst men ha progressiv beskattning på båda. Tjänsteresor finns ju redan idag.

Enda problemet jag ser med detta är att personer som Carl Bildt kommer sätta ner foten och säga att detta får inte genomföras eftersom det kommer påverka MIG negativt. Vi får lägga kostnaderna nån annanstans
Citera
2019-09-25, 14:44
Medlem
Bra populism. Börja all klimataktivism uppifrån, i praktiken - eller tig. Sluta personligen resa och köp nya kläder, influencers och makthavare. Skapa trenden genom att gå före, eller låt bli.

Samma syn på invandringspolitiken hade dikterat att de första flyktingarna placerats i innerstad och fina villaområdena. Sist i för- och bruksorten.
Citera
2019-09-25, 15:04
Medlem
alisvenssons avatar
En "gratis" flygresa per år. Resten med kilometerskatt . Gärna progressiv när man börjar flyga riktigt mycket.
Citera
2019-09-25, 16:43
Medlem
datalogs avatar
Riktigt korkad skatt. Kommer med största sannolikhet bara leda till att höginkomsttagare flyttar utomlands för att betala mindre, och i sin tur följer ju deras företag och jobben de skapar med ut ur Sverige.
Citera
2019-09-25, 16:59
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Bra populism. Börja all klimataktivism uppifrån, i praktiken - eller tig. Sluta personligen resa och köp nya kläder, influencers och makthavare. Skapa trenden genom att gå före, eller låt bli.

Samma syn på invandringspolitiken hade dikterat att de första flyktingarna placerats i innerstad och fina villaområdena. Sist i för- och bruksorten.
Bästa jag läst. Varför ska vi som inte orsakar så mycket klimatskada på grund av fattigdom ta den största lasten genom att beskattas och skämmas ut. Vi får ta hand om invandrarna inte dem.
Har inget emot invandring men de som kommer hit borde inte placeras i problemförorter utan där de har bäst chans att bli framgångsrika nysvenskar och inte gangsters. Alltså bland överklassen.
Citera
2019-09-25, 17:49
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Ett sätt kan väl vara att skilja på privat och tjänst men ha progressiv beskattning på båda. Tjänsteresor finns ju redan idag.

Enda problemet jag ser med detta är att personer som Carl Bildt kommer sätta ner foten och säga att detta får inte genomföras eftersom det kommer påverka MIG negativt. Vi får lägga kostnaderna nån annanstans

vi kan ju annars göra som EU;
Vi flyger privatjet. EU ökar budgeten för privatjet flygningar med 50 %

https://www.di.se/live/eu-toppar-oka...ed-50-procent/
Citera
2019-09-25, 19:32
Medlem
personliga utsläppsrätter borde väl vara något för vpk?

"Grovt förenklat skulle ett system med personliga utsläppsrätter fungera ungefär så här: Du får en kvot med utsläppsrätter på ett personligt konto och när du handlar så dras utsläppsrätter från kontot.

Om du får ett underskott på ditt konto så får du köpa fler utsläppsrätter och det blir dyrare att släppa ut. Kan du däremot hålla ner dina utsläpp så kan du sälja ditt överskott av utsläppsrätter på marknaden."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...orst-i-varlden

kanske lite krångligt iofs men skulle nog bli bra omsättning på "börsen för utsläppsrätter"?

och rika kommer att fortsätta ha råd att leva som vanligt men det skulle bli en omfördelning av kapitalet då fattiga kan sälja rätten att skita ned till rika
Citera
2019-09-25, 20:54
Medlem
JustZlatans avatar
Nej, då blir det färre taxiresor till Arlanda och det kommer slå mot taxibranschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in