Citat:
Du har varken rätt eller fel, och jag tror att jag har mer rätt än vad jag har fel. Pengar är det medel som visat sig fungera bäst. I årtusenden har vi bytt tjänster mot valuta och i dagens Sverige så sker det dessutom helt med fri vilja. Vill du ha en dator? Gå till ett jobb, tjäna pengar och köp en. Du är nöjd, arbetsgivaren är nöjd, försäljaren av datorn är nöjd och datorns tillverkare är nöjd.
Den slutgiltiga frågan är: Vad är problemet med att mer arbete = mer pengar?
Mängden pengar man har visar mängden arbete man utfört. Att belöna arbete är vägen till framgång.
Den slutgiltiga frågan är: Vad är problemet med att mer arbete = mer pengar?
Mängden pengar man har visar mängden arbete man utfört. Att belöna arbete är vägen till framgång.
Många känner sig intvingade i arbeten som ger pengar. Personligen har jag talang för programmering. Jag tycker inte det är kul eller intressant/utmanande. Jag tycker det är dötrist, men jag kommer ändå arbeta med detta för att försörja min familj. Jag kommer kanske att välja den tjänst som ger mest pengar därför att framtiden är osäker och jag konkurrerar med alla andra om vård och pension. Vi måste tävla om resurserna och då är pengar det mått som används.
Jag vet att jag blir olycklig av det, men ser inget alternativ.
Ett problem med att låta pengar styra, förutom att de flesta blir stressade och deprimerade är att det skapas helt ointressanta produkter som skall luras på folk. Jag har en känsla av att vi satsar med på sminkforskning och mode än på att bota cancer. Man tjänar snabba cash på det ena och tja, egentligen ingenting på att förlänga folks liv, det kommer ju nya människor som köper nya saker. Det är ju faktiskt bättre om folk dör så fort det skuldsatt sig maximalt! Då skapar vi värde i samhället!