2019-09-25, 20:56
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
personliga utsläppsrätter borde väl vara något för vpk?

"Grovt förenklat skulle ett system med personliga utsläppsrätter fungera ungefär så här: Du får en kvot med utsläppsrätter på ett personligt konto och när du handlar så dras utsläppsrätter från kontot.

Om du får ett underskott på ditt konto så får du köpa fler utsläppsrätter och det blir dyrare att släppa ut. Kan du däremot hålla ner dina utsläpp så kan du sälja ditt överskott av utsläppsrätter på marknaden."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...orst-i-varlden

kanske lite krångligt iofs men skulle nog bli bra omsättning på "börsen för utsläppsrätter"?

och rika kommer att fortsätta ha råd att leva som vanligt men det skulle bli en omfördelning av kapitalet då fattiga kan sälja rätten att skita ned till rika
Jag hade tjänat på det så bra förslag.
Citera
2019-09-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
vi kan ju annars göra som EU;
Vi flyger privatjet. EU ökar budgeten för privatjet flygningar med 50 %

https://www.di.se/live/eu-toppar-oka...ed-50-procent/

Shit va sjukt!
Stora ord men när det kommer till deras egen bekvämlighet behövs det tydligen ingen sparsamhet
Citera
2019-09-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Riktigt korkad skatt. Kommer med största sannolikhet bara leda till att höginkomsttagare flyttar utomlands för att betala mindre, och i sin tur följer ju deras företag och jobben de skapar med ut ur Sverige.

Det gör dom ju redan? Både företagen och cheferna. Allra mest under alliansåren då det inte fanns hejd på gullandet.

Med det här förslaget skulle det iallafall kosta lite att komma hem och nöjesjaga i dom gamla hederliga svenska skogarna
Citera
2019-09-25, 21:33
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Ska man bli straffad bara för att man är smart och driven o på det tjänat pengar. Sverige e fan Nord-Korea medium. Fy fan för avundsjuka vänsterkräk.
Citera
2019-09-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
personliga utsläppsrätter borde väl vara något för vpk?

"Grovt förenklat skulle ett system med personliga utsläppsrätter fungera ungefär så här: Du får en kvot med utsläppsrätter på ett personligt konto och när du handlar så dras utsläppsrätter från kontot.

Om du får ett underskott på ditt konto så får du köpa fler utsläppsrätter och det blir dyrare att släppa ut. Kan du däremot hålla ner dina utsläpp så kan du sälja ditt överskott av utsläppsrätter på marknaden."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...orst-i-varlden

kanske lite krångligt iofs men skulle nog bli bra omsättning på "börsen för utsläppsrätter"?

och rika kommer att fortsätta ha råd att leva som vanligt men det skulle bli en omfördelning av kapitalet då fattiga kan sälja rätten att skita ned till rika

Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Jag hade tjänat på det så bra förslag.

Mycket fin idé!
Tror dom flesta hade tjänat på det utom möjligen dom 15 procenten som står för 70 procent av flygandet

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej, då blir det färre taxiresor till Arlanda och det kommer slå mot taxibranschen.

Lol
Citera
2019-09-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Ska man bli straffad bara för att man är smart och driven o på det tjänat pengar. Sverige e fan Nord-Korea medium. Fy fan för avundsjuka vänsterkräk.

Nej, man ska hjälpa till och ta ansvar för den belastning man unnar sig låta gå ut över andra.
Dags att toppen tar samma ansvar som botten.
Citera
2019-09-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Va tycker folk, är det dags att folk som gör mest klimatavtryck börjar betala för sig, i synnerhet när klimatavtrycken är i mångt och mycket grunden för deras inkomst?
Men då är det väl bättre att de med mest klimatavtryck gör mest? Mest utsläpp får ta störst ansvar. Och det är tyvärr fattiga kineser som eldar kol. Om ALLA inrikes transporter i Sverige skulle tvärstoppas så skulle Kina ha kompenserat den nedgången med en lika stor höjning på ett par månader
Citera
2019-09-26, 16:45
Medlem
Kina har ungefär samma utsläpp som Sverige.
I toppen ligger USA, där - surprise - klimatförnekandet också är som mest utbrett.

Är inte det en konstig slump? Att dom som släpper ut mest är dom som tycker att det inte påverkar, och ifall det gör det så är det en självklar rättighet att få göra det.
Citera
2019-09-30, 11:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men då är det väl bättre att de med mest klimatavtryck gör mest? Mest utsläpp får ta störst ansvar. Och det är tyvärr fattiga kineser som eldar kol. Om ALLA inrikes transporter i Sverige skulle tvärstoppas så skulle Kina ha kompenserat den nedgången med en lika stor höjning på ett par månader

ett par månader ?

Kinas ökning av co2 är så stor att om hela sveriges befolkning begick kollektivs självmord i morgon
så skulle kinas ökning ( obs ökningen - inte deras totala utsläpp) kompenseras på ett par månader.

Dessutom, svenskt inrikesflyg släpper ut mindre co2 än svenskt inrikes fartygstrafik.

Ta tex en Gotlandsfärja en tisdagskväll i Februari. 25-30 personer ombord. Du hade kunnat flyga dessa
25-30 personerna tor till visby 10 gånger för samma utsläpp som färjan gjorde.
Citera
2019-09-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Är det ett problem att höginkomsttagare flyger mer än övriga? Det är som att säga att det är ett problem att höginkomsttagare äter på restaurang varje dag till skillnad från övriga som kanske äter ute vid speciella tillfällen.

Vart finns det mest pengar att tjäna? För Kalle som tar sin skruttiga bil till äldreboendet och hem igen? Eller för Carl Bildt som gör en utlandsresa där han skriver avtal och gör affärer?

Tro mig, ingen arbetsgivare skickar iväg sina anställda på ett flyg för skojs skull. Det är helt enkelt mer ekonomiskt och effektivt att ta flyget till Tyskland än att åka brumbrum-bil.

För dom som flyger för skojs skull: Vad fan, låt dom? Hade ni tjänat så pass att ni kan flyga (om ni nu vill det) till en destination som ni själva valt så hade ni gjort det så ofta ni kunde.

Problemet är att ju mer restriktioner vi sätter på dom framgångsrika i samhället, desto mindre sug kommer nästa generation få att bli framgångsrika. Om vi gör det lika attraktivt att vara städare som att vara läkare så kommer ingen vilja bli läkare och till slut fallerar samhället. Men det kanske är dit vänstern vill ta oss? Ett samhälle där alla är lika mycket värda, fast på riktigt?

Jag älskar rika personer. Rika och framgångsrika personer är anledningen till att jag själv kämpat dagligen i flera år att också bli framgångsrik. Jag är ännu inte rik (om man ska mäta i pengar) men framgångsrik är jag. Jag har flera jobberbjudanden så att jag kan välja och vraka, samtliga jobb erbjuder minst 30k före skatt i månaden och inom bara några år kommer jag nog ha ökat min lön med minst 15,000:- jämfört med min ingångslön som var på 25k år 2017.

Jag kommer från en arbetarfamilj och jag har själv jobbat som både städare och vårdbiträde i flera år. Om allt jag kunde se var läkare och ingenjörer som tjänade lika mycket som jag, då hade jag aldrig tagit steget att utvecklats och klättra uppåt.

Rika personer är vad som håller samhället flytande. Eller tror du att folk är anställda av hemlösa mongon? Eller av skuldsatta vårdbiträden? Nej.

Jag är knegare och har arbetat på ett företag där mina kollegor befann sig över hela Sverige. Vi hade möten på skype och träffades ungefär 1 eller 2 gånger om året i verkligheten. Varför klarar inte höjdare och politiker av att göra likadant? Är de helt odugliga eller är det inte lika roligt som att flyga när ingen annan får göra det? Är de små busungar?
Citera
2019-09-30, 17:01
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
https://www.dn.se/nyheter/politik/v-...er-hela-tiden/

Låst artikel men intervjun finns också citerad på

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...som-reser-mest

Är från tidigare i år, men såg det inte på FB och tycker det är ett mycket bra förslag.

Idén är att ha en progressiv flygskatt där man får betala mer i procent ju mer man flyger. Första resan under ett år, inte så dyr, när du kommer upp i 20-30 så börjar det kännas även om man plockar ut några hundra i månaden.

Sjöstedt kallar skämtsamt detta för "Carl Bildt-skatt" och hänvisar till att 70 % av alla flygresor görs av 15% av befolkningen, som dessutom är extrema höginkomsttagare.

Va tycker folk, är det dags att folk som gör mest klimatavtryck börjar betala för sig, i synnerhet när klimatavtrycken är i mångt och mycket grunden för deras inkomst?
Känns som ett riktigt vettigt upplägg.
Citera
2019-10-01, 22:29
Medlem
Carl Bildt flög väl så mycket i tjänsten så han inte med nån entusiasm satte igång och flög en massa privat. Så det skulle nog inte bli så många kronor just där.

Ponera att Jonas en dag blir utrikesminister. Kul när han åker tåg till möte i Australien för att slippa betala sin egen skatt, om han nu tyckte att tjänsteresor skulle ingå.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in