• 1
  • 2
2019-09-25, 11:52
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/politik/v-...er-hela-tiden/

Låst artikel men intervjun finns också citerad på

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...som-reser-mest

Är från tidigare i år, men såg det inte på FB och tycker det är ett mycket bra förslag.

Idén är att ha en progressiv flygskatt där man får betala mer i procent ju mer man flyger. Första resan under ett år, inte så dyr, när du kommer upp i 20-30 så börjar det kännas även om man plockar ut några hundra i månaden.

Sjöstedt kallar skämtsamt detta för "Carl Bildt-skatt" och hänvisar till att 70 % av alla flygresor görs av 15% av befolkningen, som dessutom är extrema höginkomsttagare.

Va tycker folk, är det dags att folk som gör mest klimatavtryck börjar betala för sig, i synnerhet när klimatavtrycken är i mångt och mycket grunden för deras inkomst?
Senast redigerad av Spakur 2019-09-25 kl. 11:53. Anledning: Stavning
Citera
2019-09-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
https://www.dn.se/nyheter/politik/v-...er-hela-tiden/

Låst artikel men intervjun finns också citerad på

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...som-reser-mest

Är från tidigare i år, men såg det inte på FB och tycker det är ett mycket bra förslag.

Idén är att ha en progressiv flygskatt där man får betala mer i procent ju mer man flyger. Första resan under ett år, inte så dyr, när du kommer upp i 20-30 så börjar det kännas även om man plockar ut några hundra i månaden.

Sjöstedt kallar skämtsamt detta för "Carl Bildt-skatt" och hänvisar till att 70 % av alla flygresor görs av 15% av befolkningen, som dessutom är extrema höginkomsttagare.

Va tycker folk, är det dags att folk som gör mest klimatavtryck börjar betala för sig, i synnerhet när klimatavtrycken är i mångt och mycket grunden för deras inkomst?

Är ändå lite genomtänkt.

Bättre det än att fortsätta straffa folk som är beroende av bilen.
Citera
2019-09-25, 12:01
Medlem
Det är ett rimligt skatte system, likt hur mycket man betalar beroende på hur mycket man tjänar.

Om jag skulle åka ner 1 gång på 1-3 år för att träffa tjejens familj halvvägs runt klotet, ska jag då betala miljöskatt inte bara för sträckan, utan även lika mycket som en höginkomsttagare som gör samma resa 4-5ggr om året?
Det går ju att resonera att denna person betalar skatten 4-5ggr medans jag bara betalar den 1 gång, men om syftet är att få folk att flyga mindre så bör en ökande skatt vara det bästa alternativet.

Dock bör vi lägga mindre skatt på miljövänligare flygningar som har mindre påverkan, ex via smartare sträckor eller nyare teknik.
Citera
2019-09-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Det är ett rimligt skatte system, likt hur mycket man betalar beroende på hur mycket man tjänar.

Om jag skulle åka ner 1 gång på 1-3 år för att träffa tjejens familj halvvägs runt klotet, ska jag då betala miljöskatt inte bara för sträckan, utan även lika mycket som en höginkomsttagare som gör samma resa 4-5ggr om året?
Det går ju att resonera att denna person betalar skatten 4-5ggr medans jag bara betalar den 1 gång, men om syftet är att få folk att flyga mindre så bör en ökande skatt vara det bästa alternativet.

Dock bör vi lägga mindre skatt på miljövänligare flygningar som har mindre påverkan, ex via smartare sträckor eller nyare teknik.

Grejen är att om en sån här skatt är platt så påverkar den låginkomsttagare mer än folk med mer deg.
Säg att skatten lägger på en tusenlapp, då svider det rätt ordentligt om du tjänar 20-25 å vill ha med familjen.
Men om du tjänar 100-200 i månaden, flyger regelbundet och har vanan att bo på dyra hotell, och om du då säg flyger trettio gånger på ett år så blir det absolut trettio tusen kronor dyrare, men det är en mycket liten del av både dina inkomster och övriga utgifter.
Citera
2019-09-25, 12:27
Medlem
Negressdrottningens avatar
Är det ett problem att höginkomsttagare flyger mer än övriga? Det är som att säga att det är ett problem att höginkomsttagare äter på restaurang varje dag till skillnad från övriga som kanske äter ute vid speciella tillfällen.

Vart finns det mest pengar att tjäna? För Kalle som tar sin skruttiga bil till äldreboendet och hem igen? Eller för Carl Bildt som gör en utlandsresa där han skriver avtal och gör affärer?

Tro mig, ingen arbetsgivare skickar iväg sina anställda på ett flyg för skojs skull. Det är helt enkelt mer ekonomiskt och effektivt att ta flyget till Tyskland än att åka brumbrum-bil.

För dom som flyger för skojs skull: Vad fan, låt dom? Hade ni tjänat så pass att ni kan flyga (om ni nu vill det) till en destination som ni själva valt så hade ni gjort det så ofta ni kunde.

Problemet är att ju mer restriktioner vi sätter på dom framgångsrika i samhället, desto mindre sug kommer nästa generation få att bli framgångsrika. Om vi gör det lika attraktivt att vara städare som att vara läkare så kommer ingen vilja bli läkare och till slut fallerar samhället. Men det kanske är dit vänstern vill ta oss? Ett samhälle där alla är lika mycket värda, fast på riktigt?

Jag älskar rika personer. Rika och framgångsrika personer är anledningen till att jag själv kämpat dagligen i flera år att också bli framgångsrik. Jag är ännu inte rik (om man ska mäta i pengar) men framgångsrik är jag. Jag har flera jobberbjudanden så att jag kan välja och vraka, samtliga jobb erbjuder minst 30k före skatt i månaden och inom bara några år kommer jag nog ha ökat min lön med minst 15,000:- jämfört med min ingångslön som var på 25k år 2017.

Jag kommer från en arbetarfamilj och jag har själv jobbat som både städare och vårdbiträde i flera år. Om allt jag kunde se var läkare och ingenjörer som tjänade lika mycket som jag, då hade jag aldrig tagit steget att utvecklats och klättra uppåt.

Rika personer är vad som håller samhället flytande. Eller tror du att folk är anställda av hemlösa mongon? Eller av skuldsatta vårdbiträden? Nej.
Citera
2019-09-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p

Håller med om att lägre skatt/subventionering av miljövänliga alternativ är ett bra komplement till straffskatter/ansvarstagande för att få ner utsläppen
Citera
2019-09-25, 13:36
Medlem
Ett problem är att de flesta som flyger mkt, gör det i jobbet. Det betalar inte själva. Så då blir det bara en skatt på ftg, myndigheter och organisationer.
Citera
2019-09-25, 13:46
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Om vi gör det lika attraktivt att vara städare som att vara läkare så kommer ingen vilja bli läkare och till slut fallerar samhället.

Jag tror att du har fel här. Att vara städare är inget jobb som ger intellektuell utmaning eller en känsla av mening i livet jämfört med att vara läkare. Många läkare jobbar utan lön som motivation, hur tror du läkare utan gränser fungerar?

Om pengarna inte styrde skull många välja sånt som de är bra på och ger dem mening istället för att slava efter pengar hamsterhjulet.
Citera
2019-09-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Är det ett problem att höginkomsttagare flyger mer än övriga? Det är som att säga att det är ett problem att höginkomsttagare äter på restaurang varje dag till skillnad från övriga som kanske äter ute vid speciella tillfällen.

Vart finns det mest pengar att tjäna? För Kalle som tar sin skruttiga bil till äldreboendet och hem igen? Eller för Carl Bildt som gör en utlandsresa där han skriver avtal och gör affärer?

Tro mig, ingen arbetsgivare skickar iväg sina anställda på ett flyg för skojs skull. Det är helt enkelt mer ekonomiskt och effektivt att ta flyget till Tyskland än att åka brumbrum-bil.

För dom som flyger för skojs skull: Vad fan, låt dom? Hade ni tjänat så pass att ni kan flyga (om ni nu vill det) till en destination som ni själva valt så hade ni gjort det så ofta ni kunde.

Problemet är att ju mer restriktioner vi sätter på dom framgångsrika i samhället, desto mindre sug kommer nästa generation få att bli framgångsrika. Om vi gör det lika attraktivt att vara städare som att vara läkare så kommer ingen vilja bli läkare och till slut fallerar samhället. Men det kanske är dit vänstern vill ta oss? Ett samhälle där alla är lika mycket värda, fast på riktigt?

Jag älskar rika personer. Rika och framgångsrika personer är anledningen till att jag själv kämpat dagligen i flera år att också bli framgångsrik. Jag är ännu inte rik (om man ska mäta i pengar) men framgångsrik är jag. Jag har flera jobberbjudanden så att jag kan välja och vraka, samtliga jobb erbjuder minst 30k före skatt i månaden och inom bara några år kommer jag nog ha ökat min lön med minst 15,000:- jämfört med min ingångslön som var på 25k år 2017.

Jag kommer från en arbetarfamilj och jag har själv jobbat som både städare och vårdbiträde i flera år. Om allt jag kunde se var läkare och ingenjörer som tjänade lika mycket som jag, då hade jag aldrig tagit steget att utvecklats och klättra uppåt.

Rika personer är vad som håller samhället flytande. Eller tror du att folk är anställda av hemlösa mongon? Eller av skuldsatta vårdbiträden? Nej.

Tackajs jika.
Du tror att om rika får börja ta ansvar för den påverkan deras lyxkonsumtion har så finns det inget incitament för att vara rik?
Då flyttar wallenbergarna in i en etta utanför Örebro och börjar söka städjobb för 15 tusen i månaden.
Wow.

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ett problem är att de flesta som flyger mkt, gör det i jobbet. Det betalar inte själva. Så då blir det bara en skatt på ftg, myndigheter och organisationer.

Effekten blir nog i vilket fall att flygandet minskar. Vissa möten går att ta via Skype, men då kan man förstås inte sitta å ta ett glas rött efter. Måste man måste man.

Jag vet flera som tjänar rätt bra och som åker utomlands fem sex gånger per år för att enbart turista.
Citera
2019-09-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag tror att du har fel här. Att vara städare är inget jobb som ger intellektuell utmaning eller en känsla av mening i livet jämfört med att vara läkare. Många läkare jobbar utan lön som motivation, hur tror du läkare utan gränser fungerar?

Om pengarna inte styrde skull många välja sånt som de är bra på och ger dem mening istället för att slava efter pengar hamsterhjulet.
Du har varken rätt eller fel, och jag tror att jag har mer rätt än vad jag har fel. Pengar är det medel som visat sig fungera bäst. I årtusenden har vi bytt tjänster mot valuta och i dagens Sverige så sker det dessutom helt med fri vilja. Vill du ha en dator? Gå till ett jobb, tjäna pengar och köp en. Du är nöjd, arbetsgivaren är nöjd, försäljaren av datorn är nöjd och datorns tillverkare är nöjd.

Den slutgiltiga frågan är: Vad är problemet med att mer arbete = mer pengar?

Mängden pengar man har visar mängden arbete man utfört. Att belöna arbete är vägen till framgång.
Citera
2019-09-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Tackajs jika.
Du tror att om rika får börja ta ansvar för den påverkan deras lyxkonsumtion har så finns det inget incitament för att vara rik?
Då flyttar wallenbergarna in i en etta utanför Örebro och börjar söka städjobb för 15 tusen i månaden.
Wow.
Innan vi fortsätter så måste du förklara vilken påverkan det är du pratar om. Har du sett Greta i tidningen och har nu fått för dig att flygplan = utsläpp = jorden går under? För att en 16-årig flicka som dessutom inte går i skolan sade det?

Skärp dig för helvete. Jag vet inte hur många gånger vi måste säga detta, men vi kan inte påverka klimatet varken positivt eller negativt. Går du tillbaka till jordens skapelse så kan du se att siffrorna visar att temperaturen alltid varit uppåt och nedåt.

Vi hade ju rätt med invandringen och brottsligheten, menar du att ni nu ska stå på den förlorande sidan enda in i slutet?

Som Stefan Löfven (eller nån) en gång sade: Endast en idiot skulle göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat.
Citera
2019-09-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields

På mitt företag flög några flera gånger i veckan inrikes men det fick bonusar som de använde privat till sina Thailandsresor flera gånger om året. Det var mycket större press inom företaget på 1980-talet att försöka minska resandet än vad det vara 2000-talet. Företagen kommer undan alldeles för enkelt.

Nog fan borde de som reser mycket betala skatt på flygresorna. Företagsresandet kan styras om det finns telefon, data och videokonferenser. Bilen ger man sig på hur mycket som helst men flygandet kommer alltid undan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in