2016-12-19, 18:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigtimepommes
Fler som har paket fast i Stockholms sortering? Suttit där sedan den 4 December. Hade känns bättre om någon annan hade paket stillastående där. Paketet är från icke EU land förövrigt och ska in till Sverige.

Är du definitivt inte ensam om (och inget att oroa sig så mycket över, dom kan stå stilla på utrikesterminalen i över en månad innan dom plötsligt dimper ner i lådan utan updatering).
2016-12-19, 18:34
Medlem
Bigtimepommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är du definitivt inte ensam om (och inget att oroa sig så mycket över, dom kan stå stilla på utrikesterminalen i över en månad innan dom plötsligt dimper ner i lådan utan updatering).
Åfan. Skönt att höra. Tack för det.
2016-12-19, 20:27
Medlem
200kgs avatar
Fick ett postförskott skickat från Malmö inlamnat idag vid 18.00 och ska vara framme imorgon, dock stod det på Postnords hemsida att försandelsen kanske blir försenad, men galler det aven postförskott? Tankte på att det narmar sig jul och kan tanka mig att Posten har fullt upp. Men kan jag rakna med att det kommer imorgon eller ar det omöjligt att svara på? Det ar från Malmö-Göteborg.
2016-12-20, 20:18
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad jag vet så kan det ta flera veckor om avsändaren väljer first-class, som typ är som ekonomibrev i Sverige.

Så många omvägar borde det inte ta ifrån Turkiet till Finland.

Prioritaire eller helst ems går mycket fortare. Nu är det ju jul snart med många försändelser som skickas. Tror man behöver välja till registrered för att det vara spårbart efter avresa ifrån US.

Är nog bara att vänta.

Tack för svaret! En vecka senare står det att det har avgått från Helsingfors den 11 december. Ringer till posten. Dom kollar upp med försändelse-id, mitt namn, min adress, mitt telefonnummer. Paketet finns inte. Dom säger också att är det i tullen så ser dom det. Det här känns ju måttligt bra.

Hur är det i Sverige? Använder USPS postnord eller levereras det med någon annan transport? Försökt googla hur det är i Finland men hittar inget vettigt svar.
2016-12-21, 13:25
Medlem
JustZlatans avatar
Jag fick nyss ett sms om att Postnord försökt att nå mig hemma för 13 minuter sedan. Det har dom inte alls det, för jag har varit hemma hela tiden. Så nu kan jag hämta paketet tidigast imorgon.

Varför ljuger de? Varför plingar de inte på dörren när de ska göra det?
2016-12-21, 16:30
Medlem
Är ingen nyhet att posten ljuger, slarvar och stjäl. Samma sak hände mig för ett par månader sedan. Postnord borde ju förlora enorma summor i frakt/hanteringskostnader när det håller på som de gör.
2016-12-21, 17:53
Medlem
Jag vill skicka en iphone till min tjej i ryssland fast undrar vad är bästa sättet att göra detta på? Vad är risker?
Vore det kanske bäst att inte köpa iphone och skicka till henne utan ist att överföra pengar till ehnne så hon kan beställa ifrån apple själv? Fast jag har redan beställt av telia (fast inte betalat) vet inte om det är någon straff eller tvång att köpa iphonen av telia nu.
2016-12-21, 18:21
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazumaaa
Är ingen nyhet att posten ljuger, slarvar och stjäl. Samma sak hände mig för ett par månader sedan. Postnord borde ju förlora enorma summor i frakt/hanteringskostnader när det håller på som de gör.

Dom tar igen lite i bötesbot till företag när man gjort något fel vid inlämning.

T ex ej inlämnat referens-ex som dom kan kontrollväga vid ankomst resulterar i 1000kr i böter
Skulle man ha lämnat in ett ref-ex men klistrat igen kuvertet som det ligger i så är det 1000kr i böter för att dom måste sprätta upp det.

Det är näst intill nolltolerans.

Kom undan med en grej,
Stort utskick på 4500 brev med en fluffig sak i. Fick plats 23 brev i en blå postlåda om man tryckte ur luften.
Finns ett streck i lådan man inte får gå över.
Blev 195 blålådor totalt på 10 postvagnar. (20blålådor /vagn)
Men luften letade sig tillbaka in i kuverten på vägen till terminalen.
Posten ringde och påpekade att det var för mycket i lådorna.
Tolkade som att posten tyckte att typ 20 hade varit lagom i lådan. Då hade det blivit 225blålådor på 12 vagnar istället
Men dom godtog våran förklaring i detta fall men hade inte blivit förvånad om dom inte gjort det
2016-12-21, 19:01
Medlem
jag fick nyss ett stort paket som va skickat med postnord. Kartongen det ligger i(blå postnord-kartong) har inte en repa .. ändå har det troligtvis sorterats och lastats om 3 gånger. Tror dom har haft ngt allvarligt möte om att behandla saker med respekt. Någon som jobbar där?
2016-12-22, 11:08
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Det borde ju ha kommit fram redan. Men det kanske bara har blivit någon fördröjning, det skickas ju mycket julkort nu så Postnord har ju till o med anställt extra personal för att sortera allt post.

Citat:
Ursprungligen postat av Olle1961Sth
Julkortssorteringen började först i slutet av förra veckan, så de kommer fram den här veckan.

Första kortet kom fram igår, som jag vet om.
2016-12-22, 12:04
Medlem
Jag förstår inte hur det fungerar med frimärken?
Hur många frimärken ska jag sätta om jag vill skicka till ryssland ett brev?
2016-12-22, 13:05
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpernicke
Jag förstår inte hur det fungerar med frimärken?
Hur många frimärken ska jag sätta om jag vill skicka till ryssland ett brev?

Beror på hur du ska skicka det. Du kan antingen skicka det som ett vanligt brev, då kostar det inte så mycket men då kan du inte spåra det och har inget skydd om det försvinner. Hur mycket det kostar att skicka beror på vikten.
50 gram = 13 kr
100 gram = 30 kr
250 gram = 55 kr
500 gram = 85 kr​
1000 gram = 160 kr
2000 gram = 230 kr

Om du ska skicka en iPhone som du pratar om så skulle jag tipsa om att skicka med rekommenderat brev, då så kan du spåra brevet och du kan få upp till 10 000 kr tillbaka om brevet skulle försvinna.
50 gram = 143 kr
100 gram = 160 kr
250 gram = 185 kr
500 gram = 215 kr
1000 gram = 290 kr
2000 gram = 360 kr

Eftersom att ett frimärke är värt 6,5 kr och det är lite udda summor så rekommenderar jag dig att ta dig till ett postombud med paketet inslaget och köpa frimärken direkt där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in