2018-02-24, 03:20
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Är väl troligt att postnord håller kvar alla Kina paket tills i Mars så att dom kan börja håva in feta stålars. Är det nån som fått nåt Kina paket senaste dagarna?

Ja det har dumpit ner paket hela veckan. Tror inte postnord är så jättepigga på att frakta allt till sitt tullager egentligen utan dem vill nog bli av med så mycket som möjligt så fort dem kan.

3 paket kvar nu hoppas dem kommer nästa vecka annars får jag väl skita i att hämta ut dem då det bara var lite tejp och annat skit jag egentligen redan har men tänkte det vore bra att handla billigt medan jag kunde.
2018-02-24, 07:37
Medlem
Morgontidig distribution
är ju ett nytt fraktsätt som dykt upp när man beställer från t ex Apotea. Just från Apotea är denna frakt inbakad i varornas pris, så incitamenten att välja andra fraktsätt sjunker omedelbart till noll.
Paketet levereras lika fort, men hem till dörren av tidningsbudet. Jag fick en leverans idag, alltså på en lördag.

Finns det några tidningsbud här som kan tala om hur mycket ni får betalt för de här leveranserna? Så att jag vet om jag behöver ha dåligt samvete när jag väljer MTD som fraktsätt.
2018-02-28, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Om en bit elektronik lämnade Hong Kong den 14 februari med flyg så borde väl den saten vara framme nu? Är jag utsatt för en komplott?
När är det dags att ta NordPost till rättegång?
Jag behöver dessa lurar med blutooth, de ska låta bra men de är framförallt sexiga. Min supertunna telefon spricker varje gång jag stoppar in 3.5-pluggen.

Citat:

Till Sverige, ja, men det kan ta en månad eller mer innan den lämnar Arlanda.

Det är inte hela sanningen det där.
Frakten på kinapaketen är väl i regel mellan noll till ca 30kr. Det är naivt att tro att det är direktflyg för en tia mellan kina-Sverige. Frakten går till på följande sätt:
Du beställer
Kina packar och ska nu för minimal ersättning flyga detta till dig
Kina hittar tomma platser i flygplans lastutrymme
Någon gång, på något sätt kommer paketet till Sverige. När detta sker vet aldrig postnord.
En rutt med tomma utrymmen i flygplan kan till exempel se ut: Kina-Quatar (vänta 6 dagar på nästa tomma flight) Quatar-Marocko (liknande väntan) Marocko-Frankrike (liknande väntan) Frankrike-Norge (liknande väntan)...... Tills det når Arlanda någon gång inom rimlig framtid.

Tillsammans med övriga 150.000-250.000 dagliga oannonserade försändelser ska nu ditt paket till din postlåda. Sverigehanteringen är sedan 1-5 veckor, som nämns i citeringen. Ville bara förklara själva transporten mer ingående så att folk får mer förståelse när man undrar vart ens kinapaket är.
Mvh inside info
2018-02-28, 10:18
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
De har bland annat anställt 280 personer via ett bemanningsföretag som på torsdag ska börja arbeta med hanteringen av paketen i lokaler i Örebro. Bolaget har skapat 100 nya arbetsstationer, byggt en ny webbsida och ska beställa in högkapacitetskameror för att lättare kunna läsa av information på paketen. Dessutom räknar Postnord med att deras kundtjänst behöver utökas med 14-15 extra tjänster.

Vad kalaset kommer att kosta är ännu inte klart.

Posten går in hårt med att anställa nästan 300 personer..... ska bli intressant läsa alla som får fakturor osv på billiga skitprylar då första mars blir det imorgon.

https://www.breakit.se/artikel/11912...ra-kinapaketen
Senast redigerad av swebarb 2018-02-28 kl. 10:22.
2018-02-28, 13:59
Medlem
2018-02-26
06:59 har fått elektronisk information

Beräknat leveransdatum är 2018-03-01

Förbannat.
2018-02-28, 14:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är avgift oavsett vilken leverantör du väljer.

Precis. Skulle nog säga att Postnord är billigast. När jag har fått paket ifrån Schenker, så lade depå 200 kr i expeditionsavgift, och UPS lade på ca 150 kr.

Postnords 75/125 kr känns då billiga.

Annars är väl en tjänst där avsändaren betalar för tullhanteringen i förväg, att rekommendera. Då behöver man endast betala ev. moms och tullavgift vid mottagandet. Har för mig att DHL har sådana. Men då är vanligen fraktpriset dyrare med. Så man behöver kolla på den totala kostnaden.
2018-02-28, 15:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Precis. Skulle nog säga att Postnord är billigast. När jag har fått paket ifrån Schenker, så lade depå 200 kr i expeditionsavgift, och UPS lade på ca 150 kr.

Annars är väl en tjänst där avsändaren betalar för tullhanteringen i förväg, att rekommendera. Då behöver man endast betala ev. moms och tullavgift vid mottagandet. Har för mig att DHL har sådana. Men då är vanligen fraktpriset dyrare med. Så man behöver kolla på den totala kostnaden.

Sist jag köpte kläder från indien så var det gratis frakt med DHL om man handlade för $100 eller mer.
DHL tog då 50kr för att momsdeklarera och betala in det.
Men det var ett par år sen nu.
2018-03-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Jag betalade 125:- till UPS, men det är några år sedan. Det verkar som att priserna för tull & momshantering har höjts till 184:- per sändning.

https://www.ups.com/se/sv/shipping/z...dditional.page

Tacka vet jag DHL som bara tar 50:- per sändning för tull & momshantering. Försändelsen transporteras hem till bostaden om man inte har svarat på deras SMS om att det ska levereras till deras serviceställe. Efter att man har hämtat försändelsen så kommer ett SMS om betalningen av deras administrativa avgift samt tull och moms.

Postens avgift känn som ett skämt. Det tar extremt lång tid för deras dyra och usla service. Nu kommer det att ta 1-2 veckor extra för en annars extremt långsam frakt.
2018-03-03, 09:34
Medlem
Hej! Någon som vet hur de nya avgifterna påverkar tex köp från eBay med avsändare i Nordamerika?
2018-03-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripus
Hej! Någon som vet hur de nya avgifterna påverkar tex köp från eBay med avsändare i Nordamerika?

Postnord lagrar försändelsen i Örebro
Postnord skickar ut avisering om betalning av moms, speditionsavgift, och ev. tull
Postnord skickar försändelsen vidare till mottagaren om betalning inkommer inom 14 dagar.
2018-03-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Postnord lagrar försändelsen i Örebro
Postnord skickar ut avisering om betalning av moms, speditionsavgift, och ev. tull
Postnord skickar försändelsen vidare till mottagaren om betalning inkommer inom 14 dagar.

Okej och detta är alltså helt nytt för det har aldrig hänt mig tidigare med eBay att jag behöver betala moms? Jag beställde tre paket förra veckan, köpte in hockeybilder, och paketen har ett värde på kanske 500 SEK stycket. De har ju inte levererats ännu så jag antar det blir avgift på dessa och skatt ?
2018-03-03, 12:32
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Morgontidig distribution
är ju ett nytt fraktsätt som dykt upp när man beställer från t ex Apotea. Just från Apotea är denna frakt inbakad i varornas pris, så incitamenten att välja andra fraktsätt sjunker omedelbart till noll.
Paketet levereras lika fort, men hem till dörren av tidningsbudet. Jag fick en leverans idag, alltså på en lördag.

Finns det några tidningsbud här som kan tala om hur mycket ni får betalt för de här leveranserna? Så att jag vet om jag behöver ha dåligt samvete när jag väljer MTD som fraktsätt.

Övergick från Postnord till MTD när möjligheten kom till Apotea. Med Postnord visste man aldrig om man skulle få försändelsen direkt i lådan eller om man skulle behöva åka till ICA på andra sidan stan och hämta. Nu vet man i alla fall när, hur och vart det kommer.
Jag kommer aldrig beställa något mer om Postnord står för distributionen, det kostar mer än det smakar kan man säga

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in