• 1
  • 2
2006-03-12, 15:48
Medlem
cavalls avatar
Jag hade tur i oturen att bli detta på P5 (Boden) när jag gjorde lumpen.

Något jag inte blev klok på, det blev ingen av oss förövrigt.
Det var om detta var en sorts malajtjänst eller inte.

Är det någon här som har koll på vad man kan jämställa det med?
Citera
2006-03-12, 17:05
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag var närskyddsgruppchef i Kallinge, F17, 1991. Då räknades det som en ganska kvalificerad utbildning, i klass med flygbasjägare. Konditionskraven var väl ganska lindriga (milen på 50 min) men det var väldigt mycket fält, två veckor åt gången vilket var ganska krävande. Min lillebror hade samma tjänst 10 år senare och då hade det förslappats rejält. Då fanns även flickor (!!!) i plutonen och mycket tid gick åt att vakta själva flottiljen (ungefär som ett vanligt väktarjobb), något närskydd aldrig gjorde på min tid.
Citera
2006-03-12, 17:28
Medlem
503s avatar
jag ska ligga inne som närskydd i skövde, så ni får gärna berätta lite om befattningen om ni har lite tid över
Citera
2006-03-12, 17:51
Medlem
Hans Castorps avatar
Först var det grundläggande gröntjänst i sex veckor. Därefter tilldelades vi olika befattningar: Gruppchef, hundförare, sjukvårdare eller fältarbetare. Vi tränades i våra befattningar intensivt under ett antal veckor. Sedan bar det ut i fält, två veckor i stöten. Efter halva tiden skulle vi gå högvakten, och det tog ju en del tid att få puts och studs på vapenhantering och marscherande.

En sak som var bra på min tid var att närskydd var priviligerade nog att ine behöva leka ordningsvakter på flottiljen, det fick andra stå för. Nu är det nog så att närskydd också måste gå vakt. Vi var också privilligerade ekonomiskt och vi fick göra väldigt många roliga saker. Vi sprängde av bara helvete, skjöt en massa vapen, tex pistoler, diverse kulsprutor, kalaschnikov och M16. Vi fick också flyga flygplan och helikopter vid ett flertal tillfällen. Vi räknade ut att under en vecka med skjutövningar i fält, skjöt varje soldat ca 1000 skott. Det är rätt mycket pang för pengarna.

Det mest bestående minnet är alla fältveckor vi hade. I allt från -18 till stekande sol till snöblandat regn. Här avslöjades ganska snart vilka som pallade och vilka som inte gjorde det. Under första halvåret rensade befälen rätt mycket i plutonen. Vi var ca 60 som ryckte in på plutonen och vi var 36 när vi muckade, så en hel del förpassades till att bli hangarsopare.

Jag tyckte det var en bra militär utbildning, vi lärde oss mycket och det var ganska krävande. Dock hade Pliktverket släppt in för måga kärringar på plutonen som bara hade långt hår och gnällde. Fast de flesta rensades ju bort med tiden. Vår lumpartid utsträcktes till ett år, vilket gällde såväl plutonsbefäl som gruppchefer och meniga.

Hoppas jag kunnat bidra med någon kunskap om livet som närskyddare.
Citera
2006-03-12, 20:36
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
[...]
Hoppas jag kunnat bidra med någon kunskap om livet som närskyddare.

Japp det har du verkligen, tack så mycket.
Känner på mig att lumpen kommer bi väldigt roligt
Citera
2006-03-13, 22:18
Medlem
nollans avatar
var sjukvårdare på en NSKY-pluton på numera nedlagda I5 för några fåtal år sedan.

kan säga att jag å mina närskyddsgossar hade det rätt slitigt i jämförelse med många andra på regementet. en hel del fält som tidigare sagt och mkt knalla/åka skidor beroende på väderlek. under lyckosamma omständigheter gjorde vi uppsittning i terrängbil 20.

tanken med enheten är väl just att man ska utgöra närskydd åt andra, typ upprätta bevakning kring förbandsplatser eller knutpunkter.

de vapensystem vi hade var utöver AK5; granatgevär m/48, KSP58 samt granattillsatsen till AK5.

lycka till grabbar!
Citera
2006-03-14, 10:43
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall

Enligt pliktverket idag så är vell närskydd lillebror till skytte om man ska tolka deras "kategorier". Lite svårt att jämställa det med något iom. att många tjänster ser inte likadant ut som för 10-15 år sedan.
Citera
2006-03-20, 22:13
Medlem
burntfacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall

På F4 där jag gjorde lumpen var närskydd den mest krävande tjänsten, de hade otroligt mycket fälttid och fick göra mycket tunga uppgifter. De slapp vakta flottiljen, detta skötte mitt kompani (låg inne som vakt).

Hur som helst, verkar vara en väldigt rolig tjänst. Men krävande...
Citera
2006-03-30, 17:14
Medlem
På min bataljon såg vi ned på dem som malajer. BatC skrapade ihop ett gäng överblivna gubbar till NSK och gav dem en jävla massa gröntjänst. För att de skulle bli motiverade sa deras plutonchef att de gjorde halv jägartjänst, ungefär som "flygbasjägarna".
Citera
2006-03-30, 19:18
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gynofag
På min bataljon såg vi ned på dem som malajer. BatC skrapade ihop ett gäng överblivna gubbar till NSK och gav dem en jävla massa gröntjänst. För att de skulle bli motiverade sa deras plutonchef att de gjorde halv jägartjänst, ungefär som "flygbasjägarna".
ssssssscchhh!!! säg inget!

skoja bara. jaså det säger du? när och var utspelade sig detta? är bara nyfiken.
Citera
2006-03-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burntfaceman
På F4 där jag gjorde lumpen var närskydd den mest krävande tjänsten, de hade otroligt mycket fälttid och fick göra mycket tunga uppgifter. De slapp vakta flottiljen, detta skötte mitt kompani (låg inne som vakt).

Hur som helst, verkar vara en väldigt rolig tjänst. Men krävande...
Låg också innne på F4 -94 & det var tufft absolut ingen vakttjänst. var Fältarbetare dvs tung skytt+ att sköta sprängningar m.m det var tydligen stor skillnad på närskydd på F4 & I5 som jag kände en som låg på... flyget var betydligt mer krävande
Citera
2006-03-30, 20:34
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet-nr2
Låg också innne på F4 -94 & det var tufft absolut ingen vakttjänst. var Fältarbetare dvs tung skytt+ att sköta sprängningar m.m det var tydligen stor skillnad på närskydd på F4 & I5 som jag kände en som låg på... flyget var betydligt mer krävande
WHAT?!
mkt har förändrats på 10 år i sånt fall. läste sjukvård med folk från F4 och deras närskydd var tydligen en plojtjänst mer eller mindre...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in