• 4
  • 5
2012-10-11, 03:04
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Ok, för när jag sökte runt så tittade jag på beskrivningar av förbanden och försökte söka på namnet närskyddssoldat men fann ingen sådan beskrivning när jag letade. Därför blev jag nyfiken på om de har bytt namn eller något sen polaren gjorde lumpen.

Man måste komma ihåg att Närsskyddssoldat är en tjänst från den tiden när Sverige på kort tid kunde mobilisera 1 miljon stående man vid ett invansionsscenario. I nedskärningssperioder är det oftast en tjänst som försvinner och återkommer beroende på målbild. De flesta förband utbildar i Närskyddsuppgifter och lägger på ansvaret åt de reguljära rekryterna att ägna sig åt närskyddsuppgifter (åtminstone vad bevakning beträffar).

Citat:
Av det han berättade så var de rätt rörliga under övningarna iallafall. Eftersom att de agerade som närskydd åt pansarstaben så åkte de ju med i bandvagnar i formation med pansaret.

Absolut. Tjänsten anpassar sig efter vilket förband man ligger på. Jag menade med rörlighet att man inte behöver vara lika rörlig till fots som exempelvis jägarförbanden eller spaningskillarna, därav att elaka tungor pratar om "malajer" även bland tjänster som inte är lika fysiska som deras.

Citat:
Han hade ganska intressanta historier att berätta om när de hade övningar mot jägarförband och hur mycket stryk de åkte på (arga jägare lär bli ilskna av att jag skriver det nu, men jag berättar bara i andrahand här) eftersom att de stackars jägarna inte har någon beväpning att tala om i jämförelse med pansar.

Jägare behöver inte bli arga eftersom det är numer en etablerad militärtradition i Skaraborg, utom möjligtvis i Karlsborg, att de åker på stryk mot pansartrupperna. Efter att ha varit nedgrävda och donat med FATAM under hela natten tar det bråkdelen av en sekund, med viss hjälp av "teknisk apparatur", för att 122:an skall upptäcka deras arma kroppar och sedan är den övningen över.

Mer förvånande är det dock hur usla jägarssoldaterna är på strid i bebyggelse.

Citat:
Men jag är fortfarande kluven inför vilken typ av tjänst jag ska försöka ta mig in på efter GMU. Tanken är inte att jobba för försvarsmakten för evigt (alldeles för dåligt betalt och dåliga karriärsmöjligheter för att det ska locka mig).

Låter som pansarskytte kan vara något för dig. Samma utbildning på vapen som NSKY, inkluderat gamla handeldvapen som AK4 och handkulsprutan (kommer inte ihåg beteckningsnumret), AK5 B-C, AK 47 (Kalashnikov), M16 och PSG 90 m.m. Du får närskyddsuppgifter och bevakningsuppgifter samt den fysiska rörligheten på köpet med skillnaden att du försvarar din stridsvagnspluton.

Är dessutom en rätt efterfrågad tjänst om man vill ägna sig åt utlandsuppgifter i framtiden.
Senast redigerad av NS_14 2012-10-11 kl. 03:15.
Citera
2012-10-11, 12:34
Medlem
hurjapaas avatar
Minnena kommer tillbaks. Gjorde lumpen som PB Närskydd i mitten av 90-talet, 360 dagar. På det regementet gjorde vi gröntjänsten tillsammans med GB ingenjörerna (tack vare det fick vi även sprängutbld). När vi sen skulle få folk att basa över plockades dom bästa av dom sämsta kan man säga. Mkt tid i fält och utbld på ksp 58, grg, m16. Fipplade även lite med ak47 men vi fick aldrig skjuta. Tiden efter närskyddsutbildningen tillbringades i kasernvakten (med välkomna inhopp som B-styrka då och då) :-)
Citera
2012-10-13, 02:02
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Låter som pansarskytte kan vara något för dig. Samma utbildning på vapen som NSKY, inkluderat gamla handeldvapen som AK4 och handkulsprutan (kommer inte ihåg beteckningsnumret), AK5 B-C, AK 47 (Kalashnikov), M16 och PSG 90 m.m. Du får närskyddsuppgifter och bevakningsuppgifter samt den fysiska rörligheten på köpet med skillnaden att du försvarar din stridsvagnspluton.

Är dessutom en rätt efterfrågad tjänst om man vill ägna sig åt utlandsuppgifter i framtiden.

Är det?

Utlandstjänst är helt klart något jag måste göra. Inom den privata sektorn så är det erfarenhet av riktiga krigszoner som brukar vara meriterande (sällan man får den typen av jobb om man bara har militär träning och övningar i bagaget).

Jag har inte hängt med så bra i vad som är mobiliserat i exempelvis Afghanistan, men inte finns det väl många svenska stridsvagnar eller pansarskyttesoldater där? (förutsatt att de inte rullar omkring i Galten dvs.)

Tjänsten låter dock helt klart intressant, men det måste vara något som även leder till att man får utlandstjänst och primärt FÄLTARBETE i utlandet.
Citera
2012-10-13, 16:12
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Jag har inte hängt med så bra i vad som är mobiliserat i exempelvis Afghanistan, men inte finns det väl många svenska stridsvagnar eller pansarskyttesoldater där? (förutsatt att de inte rullar omkring i Galten dvs.)

Nej, men det är primärt utbildningen till skyttesoldat som är meriterande i sammanhanget. Det andra exemplet som meriterar är statsskyttesoldat men den främsta tonvikten i pansarskytte ligger också den på strid i bebyggelse och övningar i stadsmiljöer så det går på ett ut. Det tredje alternativet skulle vara reguljär infanterist men den utbildningen är i princip nedlagd i Sverige.

Pansarskyttesoldater är som vilka infanterister eller amfibiesoldater som helst förutsatt att verksamheten är förlagt till en pansarpluton.

Citat:
Tjänsten låter dock helt klart intressant, men det måste vara något som även leder till att man får utlandstjänst och primärt FÄLTARBETE i utlandet.

Som sagt. Tänk bara på att uttagningen till utlandstjänst hänger på dina militära betyg och vitsord så sköt dig.
Senast redigerad av NS_14 2012-10-13 kl. 16:17.
Citera
2012-10-13, 16:49
Medlem
Kan vara nyttigt att vara medveten om att det fr.o.m nästa sommar in princip inte kommer vara något skytte på plats inom ramen för FS 2X.
2014 ska vht vara avvecklad, med undantag för OMLT.
Citera
2014-02-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet-nr2
Låg också innne på F4 -94 & det var tufft absolut ingen vakttjänst. var Fältarbetare dvs tung skytt+ att sköta sprängningar m.m det var tydligen stor skillnad på närskydd på F4 & I5 som jag kände en som låg på... flyget var betydligt mer krävande

1a eller 2a nsky?
Citera
2014-05-29, 01:15
Medlem
Mad-Macs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swm29
1a eller 2a nsky?
Jag låg som NSKY på IB12 i Eksjö, och jag mönstrade i Kristianstad 1998. Förrättaren gjorde klart att Närskydd i Eksjö var det jobbigaste som gick att finna i Småland då..
Citera
2015-09-20, 21:41
Medlem
NSKY inom flygvapnet är borta..
Mycket för att flygvapnets NSKY förknippades med Arméns NSKY.
Vi hade olika uppgifter, vi inom flygvapnet skyddade krigsbaserna mot sabotage tillsammans med flygbasjägarna. Vi hade hundar bla..och vi patrullerade/stridsspanade mycket med hund, det var en relativt krävande tjänst, mycket i skogen och på bas
Nu heter det flygvapnets NSKY flygbassäk..
Samma uppgifter, mer eller mindre, men mer fordon (som vi på NSKY inte hade)..
Citera
2015-09-21, 22:19
Medlem
REALINs avatar
Mer fordon främst för att förbandet ska kunna verka inom större område. Men när huvuduppgiften ska lösas (skydd av flygbas) så används inte så många fordon utan då är det till fots som gäller.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in