2012-10-11, 03:04
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Ok, för när jag sökte runt så tittade jag på beskrivningar av förbanden och försökte söka på namnet närskyddssoldat men fann ingen sådan beskrivning när jag letade. Därför blev jag nyfiken på om de har bytt namn eller något sen polaren gjorde lumpen.
Man måste komma ihåg att Närsskyddssoldat är en tjänst från den tiden när Sverige på kort tid kunde mobilisera 1 miljon stående man vid ett invansionsscenario. I nedskärningssperioder är det oftast en tjänst som försvinner och återkommer beroende på målbild. De flesta förband utbildar i Närskyddsuppgifter och lägger på ansvaret åt de reguljära rekryterna att ägna sig åt närskyddsuppgifter (åtminstone vad bevakning beträffar).
Citat:
Av det han berättade så var de rätt rörliga under övningarna iallafall. Eftersom att de agerade som närskydd åt pansarstaben så åkte de ju med i bandvagnar i formation med pansaret.
Absolut. Tjänsten anpassar sig efter vilket förband man ligger på. Jag menade med rörlighet att man inte behöver vara lika rörlig till fots som exempelvis jägarförbanden eller spaningskillarna, därav att elaka tungor pratar om "malajer" även bland tjänster som inte är lika fysiska som deras.
Citat:
Han hade ganska intressanta historier att berätta om när de hade övningar mot jägarförband och hur mycket stryk de åkte på (arga jägare lär bli ilskna av att jag skriver det nu, men jag berättar bara i andrahand här) eftersom att de stackars jägarna inte har någon beväpning att tala om i jämförelse med pansar.
Jägare behöver inte bli arga eftersom det är numer en etablerad militärtradition i Skaraborg, utom möjligtvis i Karlsborg, att de åker på stryk mot pansartrupperna. Efter att ha varit nedgrävda och donat med FATAM under hela natten tar det bråkdelen av en sekund, med viss hjälp av "teknisk apparatur", för att 122:an skall upptäcka deras arma kroppar och sedan är den övningen över.
Mer förvånande är det dock hur usla jägarssoldaterna är på strid i bebyggelse.
Citat:
Men jag är fortfarande kluven inför vilken typ av tjänst jag ska försöka ta mig in på efter GMU. Tanken är inte att jobba för försvarsmakten för evigt (alldeles för dåligt betalt och dåliga karriärsmöjligheter för att det ska locka mig).
Låter som pansarskytte kan vara något för dig. Samma utbildning på vapen som NSKY, inkluderat gamla handeldvapen som AK4 och handkulsprutan (kommer inte ihåg beteckningsnumret), AK5 B-C, AK 47 (Kalashnikov), M16 och PSG 90 m.m. Du får närskyddsuppgifter och bevakningsuppgifter samt den fysiska rörligheten på köpet med skillnaden att du försvarar din stridsvagnspluton.
Är dessutom en rätt efterfrågad tjänst om man vill ägna sig åt utlandsuppgifter i framtiden.
Senast redigerad av NS_14 2012-10-11 kl. 03:15.
Senast redigerad av NS_14 2012-10-11 kl. 03:15.