2006-03-31, 16:23
Medlem
pekmezs avatar
Du har lite bra läsning här, obs att det heter strilsäk nu istället för närskydd.

http://www.f20.mil.se/article.php?id=13845
Citera
2006-03-31, 16:25
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet-nr2
Låg också innne på F4 -94 & det var tufft absolut ingen vakttjänst. var Fältarbetare dvs tung skytt+ att sköta sprängningar m.m det var tydligen stor skillnad på närskydd på F4 & I5 som jag kände en som låg på... flyget var betydligt mer krävande

Bah! Är bara ingengörer som gör riktigt fältarbete! Säger som den gamla klassiska ramsan "hellre nerspyd är när skydd".
Citera
2006-04-01, 12:00
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Bah! Är bara ingengörer som gör riktigt fältarbete! Säger som den gamla klassiska ramsan "hellre nerspyd är när skydd".

Ingenjörer ska det nog vara, ditt inlägg blir annars väldigt motsägelsefullt. Eller var det bara en Freudiansk felsägning?
Citera
2007-11-26, 13:40
Medlem
T-bone-s avatar
Kan en närskyddspluton på något sätt liknas vid en eskortpluton?

Blir fundersam då närskydd har försvunnit på P4 och eskort har tillkommit.
Citera
2007-11-26, 17:10
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Kan en närskyddspluton på något sätt liknas vid en eskortpluton?

Blir fundersam då närskydd har försvunnit på P4 och eskort har tillkommit.

Liknas; Absolut.
Samma sak; Ibland.

Ex. på T2 så motsvarade ju eskortpluton och nskypluton varandra fast på de olika logistikenheterna.
Dvs. de hade så vitt jag uppfattade samma uppgifter, men däremot så tröt materielen en hel del för nskyplut förra året och eskort var snäppet "ballare" på den sidan.

På P4 som däremot är ett militärt förband så borde eskortpluton kunna likställas med en nskyplut, ja.

Den huvudsakliga skillnaden ligger nog i termerna.
Rent traditionellt (vilket förstås inte behöver stämma numer) så har närskydd hållit till kring stabsplatser, ledningsplatser osv. medan eskort till stor del sysslar med erskort vid transporter.
Dvs. eskort är traditionellt sett rörligare medan nsky traditionellt sett är mer statiska och rör endast på sig när objektet som skyddas flyttar sig.

Så var det dock inte i mitt fall, men så var vi endast en grupp och inte en pluton så det skilljer sig även lite beroende på vilket antal soldater det rör sig om.
Är ju en väldig skillnad på att utbilda en pluton och att utbilda en grupp, samma sak hör till vilka uppgifter och situationer de kan behärska.

Edit: Eskort har inte ersatt närskydd bör väl tilläggas.
Eskort kommer vara på P4/5, nsky var på P4/1 om jag har förstått det rätt.
Citera
2007-11-26, 17:21
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Liknas; Absolut.
Samma sak; Ibland.

Ex. på T2 så motsvarade ju eskortpluton och nskypluton varandra fast på de olika logistikenheterna.
Dvs. de hade så vitt jag uppfattade samma uppgifter, men däremot så tröt materielen en hel del för nskyplut förra året och eskort var snäppet "ballare" på den sidan.

På P4 som däremot är ett militärt förband så borde eskortpluton kunna likställas med en nskyplut, ja.

Den huvudsakliga skillnaden ligger nog i termerna.
Rent traditionellt (vilket förstås inte behöver stämma numer) så har närskydd hållit till kring stabsplatser, ledningsplatser osv. medan eskort till stor del sysslar med erskort vid transporter.
Dvs. eskort är traditionellt sett rörligare medan nsky traditionellt sett är mer statiska och rör endast på sig när objektet som skyddas flyttar sig.

Så var det dock inte i mitt fall, men så var vi endast en grupp och inte en pluton så det skilljer sig även lite beroende på vilket antal soldater det rör sig om.
Är ju en väldig skillnad på att utbilda en pluton och att utbilda en grupp, samma sak hör till vilka uppgifter och situationer de kan behärska.

Edit: Eskort har inte ersatt närskydd bör väl tilläggas.
Eskort kommer vara på P4/5, nsky var på P4/1 om jag har förstått det rätt.

Ok, skulle du kalla det ett nerbyte att hamna på eskortpluton istället för pansarskytte?
Kan man komma att eskortera något annat än trossen som är på samma kompani tro?
Citera
2007-11-26, 17:26
Medlem
503s avatar
Citat:
Ok, skulle du kalla det ett nerbyte att hamna på eskortpluton istället för pansarskytte?
Kan man komma att eskortera något annat än trossen som är på samma kompani tro?

Första frågan; Absolut inte.
Du kommer få strida mycket, ni kommer ha samma vapensystem som skånings (fordonen undantagna kan jag anta, ni lär väl åka patgb istället men det är ett uppköp i konfort) men ni kommer att ställas inför mer komplexa situationer och utbildningen lär styras utifrån det.

Andra frågan; Troligen inte iom att det är just ett trosskompani.
Däremot så är det ju inte omöjligt att ni kommer underställas andra kompanier eller plutoner vid behov.
Kan även tänka mig att ni lär underställas första kompaniet vid något eller några tillfällen iom att närskyddet försvunnit därifrån.
Citera
2007-11-26, 17:31
Medlem
T-bone-s avatar
Patgb kommer vi inte åka, dom var tydligen för höga (eller så behöver NBG dom också, vad vet jag) så det var ännu inte bestämt vad vi ska använda. Jag går lite i smyg och hoppas att dom plockar fram pbv302 igen, dom är fräcka.

Jag tycker eskort låter som en kul utbildning men jag har en känsla av att det inte kommer bli lika kul på övningar som för t.ex. pansarskytte.
Men att eskortera enskilda personer eller mindre grupper skulle vara kul om man får göra det.
Citera
2007-11-26, 17:40
Medlem
503s avatar
Citat:
Patgb kommer vi inte åka, dom var tydligen för höga (eller så behöver NBG dom också, vad vet jag) så det var ännu inte bestämt vad vi ska använda. Jag går lite i smyg och hoppas att dom plockar fram pbv302 igen, dom är fräcka.

Jag tycker eskort låter som en kul utbildning men jag har en känsla av att det inte kommer bli lika kul på övningar som för t.ex. pansarskytte.
Men att eskortera enskilda personer eller mindre grupper skulle vara kul om man får göra det.

Första; För höra för vadå?
NBG använder inte patgb, de använder RG32 och Bv308 (en av anledningarna till att jag inte ville vara med, därav vet jag).

Aja oavsett så blir det säkert bra, strf90 är bara roligt uppluckat och totalt jävla ogemytligt nerluckat.
Pbv302 vet jag inte ens om de har kvar några, men jag har svårt att tro att det skulle vara valet iom. att de flesta av fordonen på femte är hjulfordon och därav vore valet av ett hjulfordon för även eskort vara troligt.

Andra; Pansarskytte har inte alltid jätteroligt kan jag säga.
Har själv agerat b-sida mot dessa och det var en utav de tråkigaste dagarna under hela utbildningsåret (fast hade potentiall att bli en utav de roligaste, b-sida, massor att skjuta på och hela köret vet du).
De kommer ju öva för att öva er så ni kommer att ställas inför sådana situationer som ni ska kunna behärska.
Finns ingen mening att konstant öva under händelselösa förutsättningar.
Citera
2007-11-26, 18:26
Medlem
T-bone-s avatar
Dom sa bara att dom var för höga. Jag vågade inte ifrågasätta han som berättade det för han såg sur ut.
Blir säkert tgb 11.
Citera
2007-11-26, 18:31
Medlem
503s avatar
Citat:
Dom sa bara att dom var för höga. Jag vågade inte ifrågasätta han som berättade det för han såg sur ut.
Blir säkert tgb 11.

Är nog mer troligt att det blir Tgb20 eller sprinter isf.
Tgb20 är för övrigt det fordon som nsky haft på P4 tidigare kom jag just på så det är nog ganska troligt om ni inte ska åka patte.
Citera
2007-11-26, 18:44
Medlem
T-bone-s avatar
Sprinter skulle ju suga utifrån vad man har hört om dom, fanns en del Geländewagen som tillhörde S Wadsbo också, vet inte om dom är bättre dock.

Tgb20 har jag faktiskt åkt i tidigare, va rätt mysigt att sitta där bak och sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in