Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Kan en närskyddspluton på något sätt liknas vid en eskortpluton?
Blir fundersam då närskydd har försvunnit på P4 och eskort har tillkommit.
Liknas; Absolut.
Samma sak; Ibland.
Ex. på T2 så motsvarade ju eskortpluton och nskypluton varandra fast på de olika logistikenheterna.
Dvs. de hade så vitt jag uppfattade samma uppgifter, men däremot så tröt materielen en hel del för nskyplut förra året och eskort var snäppet "ballare" på den sidan.
På P4 som däremot är ett militärt förband så borde eskortpluton kunna likställas med en nskyplut, ja.
Den huvudsakliga skillnaden ligger nog i termerna.
Rent traditionellt (vilket förstås inte behöver stämma numer) så har närskydd hållit till kring stabsplatser, ledningsplatser osv. medan eskort till stor del sysslar med erskort vid transporter.
Dvs. eskort är traditionellt sett rörligare medan nsky traditionellt sett är mer statiska och rör endast på sig när objektet som skyddas flyttar sig.
Så var det dock inte i mitt fall, men så var vi endast en grupp och inte en pluton så det skilljer sig även lite beroende på vilket antal soldater det rör sig om.
Är ju en väldig skillnad på att utbilda en pluton och att utbilda en grupp, samma sak hör till vilka uppgifter och situationer de kan behärska.
Edit: Eskort har inte ersatt närskydd bör väl tilläggas.
Eskort kommer vara på P4/5, nsky var på P4/1 om jag har förstått det rätt.