Vi är många som känner igen oss där. Det är brist på vanligt hyfs att kommentera andras mat. Vid korkade frågor och dumma kommentarer från kollegor där man inte gärna fräser ifrån eller gör en stor grej av det brukar vara att använda -vänliga frågan-. Svara aldrig, ställ alltid en motfråga, med vänlig ton och soligt leende. Fråga- svar, ungefär så här.
Varför äter du det där - varför undrar du det?
Det ser ju äckligt ut - Hur menar du?
Det där ju samma mat som igår - ja visst är det bra att det räckte till två dagar.
Fortsätt så där, du har snart knäckt din kollega, det kräver lite skådespelartalang och att man vet ungefär vilka kommentarer som kommer så att man kan förbereda några vänliga motfrågor. Metoden fungerar även utmärkt när man får alltför närgångna frågor, om man är gravid, om man ska skilja sig, om man har xxx.
Citat:
Ursprungligen postat av
Martensite
Finns en snubbe på mitt jobb som varenda jävla dag skall kommentera vad man har för matlåda på jobbet. Så fort man har en maträtt som han inte tycker om så ska han vara spydig och säga "varför äter du det där?". Om man har samma mat två dagar i rad så snäser han om det också. För honom är det tydligen obegripligt att man kan käka samma mat två dagar i rad. Jag själv gör gärna storkok på söndagar så jag har matlådor för hela veckan. Har själv inga problem att käka samma mat varje dag i en vecka.
Varför håller vissa på och kommenterar vad folk äter? Det är väl fan min ensak vad jag väljer att äta.