• 1
  • 2
2006-03-12, 12:22
Medlem
milks avatar
Ska man vara glad eller ledsen?

Jag själv är nog snobb, om man ser det ordet som någon som klär sig dyrt, bor bra och lever bra..
Jag gillar att köpa dyrt, dyra kläder och skor etc.
Vi bor i en stor och fin lägenhet mitt i centrum och jag har ganska många tusen på banken, även mina föräldrar får ut endel i månaden..

Ska man vara stolt över detta? Jag är det, men ser att vissa stör sig lite på att man kommer i Marco-Bossi skor och dyra kläder...Jag är heller inte blyg av mig att säga om folk frågar hur jag har råd...Jag svarar, jag har pengarna som krävs...
Som jag sa så stör sig vissa, och bara säger att man är "en jävla snobb"...Dessa "vissa" är naturligtvis inte mina vänner, utan utomstånde...

Men skulle bara vilja ha bekräftat, visst borde man egentligen vara stolt och glad för den levnadsstilen..Eller ska man vara sur för att man inte går runt i trsiga kläder och bor i en sunkig lägenhet i någon sunkig håla utanför stan?
Citera
2006-03-12, 12:24
Medlem
Treks avatar
Det man stör sig på är när dessa "snobbar" skryter om sina pengar och ser ner på andra inte lika lyckligt lottade. Att gå runt i dessa fina kläder kan väl ses som skryt och därför tas det illa upp.

Självklart ligger det en del avundsjuka i det hela.
Citera
2006-03-12, 12:27
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trek
Det man stör sig på är när dessa "snobbar" skryter om sina pengar och ser ner på andra inte lika lyckligt lottade. Att gå runt i dessa fina kläder kan väl ses som skryt och därför tas det illa upp.

Självklart ligger det en del avundsjuka i det hela.

Joo, precis...Men jag går aldrig runt och säger "åhh, jävla äcklig människa som går runt och ser ut sådär"...Nej nej, för jag har varit i EXAKT samma sitts nämligen...Men när folk frågar och jag sarar, det är då folk hettsar till!!
Citera
2006-03-12, 12:31
Medlem
Strifes avatar
Det är ju upp till dig själv om du är stolt. Det samma gäller ju för bonden, han kanske gillar att vara bonde och är stolt över det. Slutsats: Man väljer själv om man vill vara stolt/glad/ledsen eller inte. Om folk inte gillar dig är det ju deras problem.
Citera
2006-03-12, 13:13
Medlem
Johnsads avatar
Jag tycker det börjar bli rätt vanligt att "snobbar" tittar ner på medelklassen.. Några av dem jag umgås med är kanske åt det "rikare" hållet och vissa kan vara lite föör stolta för det, så pass stolta att dom tittar ner på andra. Asså själv bryr jag mig inte. hade jag varit stenrik hade jag tittat ner på andra, bara för jag hade varit stolt.. kastat lite hundringar på folk och sånt.. kalla mig kontroversiell..
Citera
2006-03-12, 13:20
Medlem
Kicker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Ska man vara glad eller ledsen?

Jag själv är nog snobb, om man ser det ordet som någon som klär sig dyrt, bor bra och lever bra..
Jag gillar att köpa dyrt, dyra kläder och skor etc.
Vi bor i en stor och fin lägenhet mitt i centrum och jag har ganska många tusen på banken, även mina föräldrar får ut endel i månaden..

Ska man vara stolt över detta? Jag är det, men ser att vissa stör sig lite på att man kommer i Marco-Bossi skor och dyra kläder...Jag är heller inte blyg av mig att säga om folk frågar hur jag har råd...Jag svarar, jag har pengarna som krävs...
Som jag sa så stör sig vissa, och bara säger att man är "en jävla snobb"...Dessa "vissa" är naturligtvis inte mina vänner, utan utomstånde...

Men skulle bara vilja ha bekräftat, visst borde man egentligen vara stolt och glad för den levnadsstilen..Eller ska man vara sur för att man inte går runt i trsiga kläder och bor i en sunkig lägenhet i någon sunkig håla utanför stan?
Jag har pengarna som krävs - Skulle du säga så till mig så skulle du åka på en fet. jag och många andra hatar sånna som dig, i alla fall stilen och beteendet. Att man skryter om sina pengar är äckligt, det hoppas jag att du vet. Försök istället smälta in i den riktiga världen...herregud. Nu vet jag inte hur du är men som du uttrycker dig så bildar jag en mindre skön uppfattning.

ÅÅh vad less jag blir. riktigt värdelöst...
Citera
2006-03-12, 13:40
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicker.
Jag har pengarna som krävs - Skulle du säga så till mig så skulle du åka på en fet. jag och många andra hatar sånna som dig, i alla fall stilen och beteendet. Att man skryter om sina pengar är äckligt, det hoppas jag att du vet. Försök istället smälta in i den riktiga världen...herregud. Nu vet jag inte hur du är men som du uttrycker dig så bildar jag en mindre skön uppfattning.

ÅÅh vad less jag blir. riktigt värdelöst...

Hehe, tack, jaa, en smäll vill man ju inte ha...Men vad fan ska amns äga då, att man stulit skiten?

Det där med att man ska vara stolt över vad man är, det är helt rätt, även bönder kan vara stolta över det...Men hur man än vrider och vänder på det är det dom som snobbar som får dra det kortaste stråett i alla lägen..!
Citera
2006-03-12, 13:48
Medlem
Sun Rulers avatar
Man skall ha sin stolthet Herren anser frikyrko-Sunny.

Nåväl, det hela bottnar nog i framtoningen man framför det med. Det går att säga en sak på olika vis. Svårt att uttala sig om ditt specifika fall när man inte var där vid de aktuella tillfällena. Kan dock dra en liten parallell till några nyrika polare.

Har pluggat tillsammans med flera kompisar som kom från en typisk medelklassbakgrund och när de var klara och började tjäna bra med flis antog flera av dem ganska dryga roller. De började att se ned på folk som var sämre bemedlade. Drygade sig rejält på olika klubbar. Kunde t.ex. ge pengar till servitörer för att de skulle hämta dit lite snygga brudar till deras VIP-bord. Var inte brudarna tillräckligt snygga bad de servitören avlägsna dem direkt m.m.

De är underbara vänner men denna form av elitism är så osmaklig att det inte finns.
Citera
2006-03-12, 14:01
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk

Självklart ska du vara stolt över dig själv. Om man ser till enbart pengar så finns det dock ganska många människor i Sverige som har det bra (läs: stor förmögenhet) så kommentaren "jag har pengarna som krävs" känns lite farlig. Sedan är det en annan sak att alla inte har intresset/behovet att "klä upp sig" bara för att man har gott om pengar. Folk kanske trivs i att gå runt i jeans och T-shirt.
Citera
2006-03-12, 14:08
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Självklart ska du vara stolt över dig själv. Om man ser till enbart pengar så finns det dock ganska många människor i Sverige som har det bra (läs: stor förmögenhet) så kommentaren "jag har pengarna som krävs" känns lite farlig. Sedan är det en annan sak att alla inte har intresset/behovet att "klä upp sig" bara för att man har gott om pengar. Folk kanske trivs i att gå runt i jeans och T-shirt.

Joo, precis, som jag skrev så har jag med varit i sittuationen där pengar inte varit något som funnits för mycket av så att säga...Och självklart behöver man inte gå i dyra kläder bara för att man har miljoner på banken, men själv anser jag att det är en naturlig del av det hela så att säga. Och jag är stolt, jag var även stolt innan familjen ägde pengar...Men problemet är ju att det känns som om man får ta skit bara för att man bär dyrare kläder/skor/klocker etc.

Då, av någon konstig annledning frågar folk var man köpt grejjerna och hur sjutton man har råd att köpa nya kläder konstant..Då kan inte jag själv finns någon anna kommentar än att , har man pengar så går det, eller har man råd så har man...Vette fan vad man annars ska svara, det är klart, man skulle ju kunna vara kall och bara gå...!!

Men den värsta tiden är tammefan vintern, för då köper man saker som verkligen syns...
Men det värsta är ju ändå när folk inte kan vara glada för andra, det kan komma den dag då DOm får en massa pengar.
Som nu när vintern kom, då köpte jag en rock som räcker ner till knäna med tre knapparsknäpp, en enkel för några tusenlappar...Men direkt då så får man kommentarer att "känner du dig viktigare i den så" och dylikt. Jag köper ju den för att jag tycker den är snygg och bekvämm, även att jag tycker jag ser snygg ut i den...

OCh det har jag märkt, hur man än vrider och vänder så får man mer respekt i samhället om man klär sig propert...Allt blir lättare...

Men problemet är egentligen inte så stort, men börjar tröttna på folk som klagar på allt, vad säger man till dessa?
Citera
2006-03-12, 14:08
Medlem
"Jag har pengarna som krävs" är ett ganska skönt och drygt svar på en korkad fråga.

Det är inte kläderna som avslöjar om du är rik eller inte utan det är oftast hur du uppträder. Att folk ställer frågan innebär att du ger sken av att vara en välklädd fattiglapp som väljer klädmärken framför klädstil.

Lösning: Köp en dyr bil och en dyr båt så kommer frågorna upphöra direkt.
Citera
2006-03-12, 14:14
Medlem
Det är väl attityden dom flesta stör sig på. Bara för att man råkar ha lite mer pengar så är man inte förmer eller bättre än andra på något sätt. Om du går omkring med en överlägsen attityd och ser ner på mindre bemedlade så kommer du få en fet klocka en vacker dag, för att inte säga att dom flesta kommer känna avsmak över dig som person och stöta bort dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in