Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
Första gången samägarlagen nämns i tråden vad jag sett. Kan den tillämpas när det gäller gifta makar?
Självklart i samband med skilsmässa!
Jag vet inte om det ens har varit aktuellt med par som fortfarande vill vara gifta med varandra. Vad tror du?
Vid skilsmässa kan part ansöka om tvångsförsäljning av bostaden. I tingsrätt. Äktenskapsbalken 7 kap 8 §.
Samäganderättslagen är också en möjlighet. Där nämns auktion, men mäklare som säljer liknande lägenheter kan också bli ett alternativ.
Det är märkligt att en advokat inte gör en ansökan till tingsrätten med en transparent bodelning när de inte kan enas, utan ser på sin egen skilsmässa som en affärsjuridisk transaktion. Där han är smartast och ska vinna över en kvinna som blivit ett vrak i jämförelse med det hon en gång var.
Det pedagogiska med detta bråk är att det pågått under en tid bostadspriser bara ökar och ökar. Det normala är ju att en part inte vill sälja men blir tvungen. Det går att köpa som alla andra och betala marknadspris på en öppen marknad med alla andra spekulanter på lägenheten. Det blir utgift för mäklare. De pengar som skulle ha flutit in hade gett KL 60% och HOL 40%. Med matematiska beräkningar, där part får ut sin andel minus det banken ska ha. I detta fall hade KL inga skulder.
HOL har en skuld till banken som är endast hans ansvar/problem. Att övertyga banken att få nytt lån med endast lägenheten som säkerhet, utan KLs kontantandel tror inte jag på. Det är motivet, till denna segdragna "vårdnadstvist" om denna lägenhet. Ett motiv som blir starkare ju mer åren går och priset på bostäder eskalerar.
HOL betalar ett högt pris för sin önskan att äga denna lägenhet, och det är sedelärande. Det som är uppenbart är att advokater och jurister kan glömma all juridik, och inte ens ha koll på skillnaden mellan vad som är tvingande lag, formalia och friheten att avtala i princip vad som helst om parterna är överens. Nu är de inte överens, och därför är KL med all rätt mycket arg över att många av hennes rättigheter i bodelningen avtalas bort, i ett avtal där bara en part är nöjd och belåten.
(Om KL vet vad hon ska göra för att vända skutan, behöver HOL en advokat som Thomas Nilsson.)