2019-09-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu har ju bodelningsförättaren kommit fram till något annat. Som är skrivet i domen, som väl inte har vunnit laga kraft än.

Vad då "annat"?
Citera
2019-09-12, 21:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Alkoholism är en psykisk svaghet, ibland kan de inte låta bli att dricka, ibland är det faktiskt en helt medveten dum handling att berusa sig
Hade det enbart varit en sjukdom hade väl ingen reagerat så negativt, det gör man ju inte när någon blir sjuk i annat, eller hur ?
Alkolism kan nästan jämföras med viss utvecklingsstörning. Eller tar jag fel ?

Så tänker sådana som är som du, ja. Men du har fel. Dock tjänar det ingenting att argumentera emot. För hela din genetik eller epigenetik säger dig att du har rätt. Även om du är helnykterist kan man konstatera att du har problem (slarv?) med stavningen i bland. (Trodde att helnykterister var felfria).
Citera
2019-09-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, har läst. Det jag reagerade mot är att några på forumet tror att skulder har en unik plats. Det har de inte de delas/räknas av, som allt annat. Vad är problemet?
Vad du måste förstå är att det görs överväganden här, man avtalar om saker och ting. Ex.vis lämnade inte KL in sina utdrag ur banktillgodohavanden. HOL har slutligen begärt att ärendet företas till beslut på befintligt material. Han har därvid förklarat Sig avstå från anspråk på del i egendom.

Sluta nu käbbla. Att hålla på att säga vad man gör och inte är inte relevant - det är DENNA bodelning vi har att ta hänsyn till.
Citera
2019-09-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Bodelningen är tydlig. Han tar över bolånen, enligt den.

Edit: för att vara extra tydlig: när han köper ut henne.

Det är en självklarhet att den som får lägenheten/fastighet vid en bodelning också tar över de lån som finns på lägenheten/fastigheten. Lånen är med all sannolikhet gemensamma. Finns det sedan ett övervärde så ska sen andra ha sin andel av det.
I detta fallet tycks man ansett det till 9,3 mkr.
Så HOL har då en lägenhet värd 20 med ett lån på ca 5 ( minns inte summan men totalen av de gemensamma lånen)
Sen kanske han måste låna 9,3 för att betala KL. Då har han 14,3 i lån ca.
Låter helt rimligt om KL ägde 60%
Helt otroligt att två välutbildade jurister kan tvista i årtal om en självklarhet
Citera
2019-09-12, 21:36
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det är en självklarhet att den som får lägenheten/fastighet vid en bodelning också tar över de lån som finns på lägenheten/fastigheten. Lånen är med all sannolikhet gemensamma. Finns det sedan ett övervärde så ska sen andra ha sin andel av det.
I detta fallet tycks man ansett det till 9,3 mkr.
Så HOL har då en lägenhet värd 20 med ett lån på ca 5 ( minns inte summan men totalen av de gemensamma lånen)
Sen kanske han måste låna 9,3 för att betala KL. Då har han 14,3 i lån ca.
Låter helt rimligt om KL ägde 60%
Helt otroligt att två välutbildade jurister kan tvista i årtal om en självklarhet
Har han de pengarna då för ett så stort lån? Så det räcker, eller är det där skon klämmer?
Citera
2019-09-12, 21:37
Medlem
Han fick alltså bostadsrätten vilken i dag är mer värd än vid värderingen i bodelningen vilket K också uttryckte i domstolen.

Citat:
Marknadsvärde
Bostadsrätten har genom bodelningsförrättaren värderats av Densia AB, som bedömt
marknadsvärdet i april 2015 till 18 000 000 kr; se bilaga 2.
En uppdatering bar gjorts, varvid Densia AB bedömt marknadsvärdet i september
2016 till 20 000 000 kr, se bilaga 3.

1,5 år senare är värdet höjt med 2 milj. Vad är den värd i dag då 3 år senare.
Självklart är det en förlust för K.
Citera
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är lite oklart varifrån ambulanspersonalen hämtade HOL. Från trappen någonstans eller om han hade tagit sig till porten. Ambulansen åkte med honom kl 9.35 enligt polisen. Våra traumaenheter är numera duktiga på att ta hand om skottskador pga grund av att de haft rikligt med övning pga alla skjutningar så jag antar att det har också bidragit till HOLs återhämtning.

Enligt kvinnan i länken låg han ute på gatan....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hon-passerade-den-skjutne-pa-vag-till-jobbet-det-skramde-mig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Så tänker sådana som är som du, ja. Men du har fel. Dock tjänar det ingenting att argumentera emot. För hela din genetik eller epigenetik säger dig att du har rätt. Även om du är helnykterist kan man konstatera att du har problem (slarv?) med stavningen i bland. (Trodde att helnykterister var felfria).

Bra skrivet 👏. Alla länder i stort sett plus WHO har erkänt alkoholism som sjukdom. Men vissa behöver lite längre tid för att lära sig saker tyvärr
Citera
2019-09-12, 21:41
Avslutad
Lite fakta kring fastigheten Norr Mälarstrand 62.

http://www.jaktvarvet7.se/information_till_boende_menu.html

Enligt media har HOL uppgett att han inte kände igen gärningsmannen.
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-09-12 kl. 21:45.
Citera
2019-09-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Enligt kvinnan i länken låg han ute på gatan....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hon-passerade-den-skjutne-pa-vag-till-jobbet-det-skramde-mig

Precis, det enda rimliga. Springa nedför trappor skottskadad? Vilket skämt. En skytte som släpps in i en fastighet? Mer skämt! Skytten väntade utanför porten. Som den antagligen gjort många gånger förr. Jag tror att det är hon själv som är skytten, med den blonda slingan som stack ut. Det hindrar inte att jag tycker synd om henne, eftersom han inte dog... "brottningsmatchen" var nog över på ett par sekunder.
Citera
2019-09-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Hilda? Vad är det för nätverk? Finns de på Fejan?

https://www.advokatsamfundet.se/hilda/om-hilda/Hildas-medlemmar/

Hilda består av 100% kvinnor i en yrkeskategori (jurister) som redan till stor del domineras av kvinnor.

Det kan inte bli mycket tydligare att det patriakala samhället är en myt.

I nätverket gäller inga rättsstatliga principer som annars gäller i samhället och mellan myndigheter.

Det är självfallet så att allmänhetens förtroende för rättsväsendet skadas exempelvis när man läser den misstänkte:

"Om domaren som släppte henne fri en tidigare kollega från juristkarriären – sa hon:

Jag blev tacksam när jag såg vad det var för rådman. Hon är väldigt duktig och har bra rykte. Det kändes tryggt."

Vad de gör på åklagarmyndigheten är för mig en gåta. Det är uppenbart jäv.
Citera
2019-09-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Har läst, och skulderna var gemensamma, och räknades som så också, precis som jag hela tiden sagt. Vad är det du/ni inte fattar? Gemensamma skulder delar man på, precis som tillgångar. Och i bodelningen gjordes just det. Det fanns inget konstigt där, eller?

Han ska ta överta lånet, vilket är helt normalt om man blir ensam ägare på en BR.

Vad är ditt problem, och varför är du elak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in