Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Bra att någon äntligen diskuterar brottet och inte bara psykiatriska diagnoser och lägenhetsaffärer. Vet vi att BO överhuvudtaget sprang någonstans efter skotten? Blev han inte hämtad i ambulans?
Ett mer sannolikt scenario är väl att skytten drabbades av panik och sprang sin väg efter att ha tryckt av några skott på måfå.
Svårt att få rätsida på händelseförloppet vid skjutningen för allt familjedrama. Tycker att medierna har inte heller redogjort riktigt redigt vad som hände. Jag har sammanfattat för mig själv av bitvis info att HOL blev skjuten vid sin port på 5tr.
Hans portfölj och grejer låg i trappen. Var vet jag inte. Han kanske kastade portföljen på angriparen.
Min uppfattning är att angriparen var en man, med grå tröja eller liknande, som var nedblodad. Om det stämmer så verkar det ha varit närkamp. Har inte sett några uppgifter om angriparen sa någonting till HOL.
Enligt media uppgav HOL två eventuella spår. 1. Torped lejd av KL. 2. Någonting relaterat till hans yrke. Alltså drar jag slutsatsen att han inte kände igen angriparen.
HOL träffades i bröst, huvud och buk enligt medierna. Någon här i tråden påstod att han sköts i ryggen först.
Vad det var för vapen har jag inte sett uppgifter om fast polisen borde ha bra uppfattning om det.
Det är lite oklart varifrån ambulanspersonalen hämtade HOL. Från trappen någonstans eller om han hade tagit sig till porten. Ambulansen åkte med honom kl 9.35 enligt polisen. Våra traumaenheter är numera duktiga på att ta hand om skottskador pga grund av att de haft rikligt med övning pga alla skjutningar så jag antar att det har också bidragit till HOLs återhämtning.
En svart SUV sägs ha åkt från platsen. Osäkert om det var MGM. Om det var han så kan han ha haft en chaffis som kan ha varit en kvinna.
Polisen började leta efter KL som dök upp på brottsplatsen och greps 11.21 enligt häktningsframställan.
Polisen har även hämtat in andra för att höras. Vilka har inte framkommit. Kanske den som KL påstås ha försökt värva som torped tidigare. Och några till. Kan vara både kvinnor och män. Den där mystiska norrmannen som utpekats här på tråden.
KL-spåret verkar ha varit det som polisen koncentrerat sig på. Uppenbarligen har det inte gett mycket eftersom det de fått fram inte räckte till häktning. Misstankarna kvarstår.
Åklagaren vill inte säga om de har andra misstänkta. Jag tror att de har klent med material.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/aklagaren-misstankarna-mot-tidigare-anhallna-kvinnan-kvarstar/