2019-09-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Så skriver man bara om man inget vet. Alkoholism är en sjukdom, och en ärftlig sådan tillika!
Alkoholism är en psykisk svaghet, ibland kan de inte låta bli att dricka, ibland är det faktiskt en helt medveten dum handling att berusa sig
Hade det enbart varit en sjukdom hade väl ingen reagerat så negativt, det gör man ju inte när någon blir sjuk i annat, eller hur ?
Alkolism kan nästan jämföras med viss utvecklingsstörning. Eller tar jag fel ?
Citera
2019-09-12, 21:08
Avslutad
Har ingen aning hur gniden HOL är men här fick han i alla fall avslag på sitt yrkande gällande arvode.(2011)
https://www.realtid.se/bakslag-insider-advokaten
Citera
2019-09-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu skrev väl Karin i bodelningen att det var pga HENNES kontakter de fått köpa lgh och till underpris.

"Hennes kontakter" kan ju innebära att det var hennes föräldrar.

En annan hint är att Karin tydligen äger 60% av lgh, samt att hon inte har några lån på "sin" del.

Före år 2006 var detta ett sätt/upplägg att skydda lgh för framtiden, den part med det mindre ägandet kunde aldrig förfoga eller begära en försäljning etc.

Sedan ändrades detta år 2006 då varje delägare i en brflgh kunde begära att sälja sin del till "marknaden", alltså utomstående.

Jag drabbades av detta själv, eller hot om det pga av den tvist som jag stod ensam på, jag hade yngre barn än HOL och Karin och det togs ingen hänsyn överhuvudtaget till dem. Jag packade, tog barnen och flydde Sverige.

Så synd att svenskarna inte fattar någonting förrens de själva blir drabbade av hur dåligt och osäkert juridiskt och lagmässigt det blev för medborgarna efter 1 juli 2006.
Ta en titt till i bodelningsdokumentet. De hade gemensamma lån. Inte hans, inte hennes - gemensamma.
Citera
2019-09-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Bodelningen i tråden...?
Domen.

Vad trevlig du är.

https://minfil.com/kcG43551nf/Bodelning_Lilja_pdf

OK, jag har inte läst, men den princip jag talade om, gäller självklart. Bodelning tar knappast upp balansposter som gemensamma lån, eller? Vi börjar där...försöker vara trevlig, men när konstiga saker dyker upp, kan jag kanske ifrågasätta...
Citera
2019-09-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
OK, jag har inte läst, men den princip jag talade om, gäller självklart. Bodelning tar knappast upp balansposter som gemensamma lån, eller? Vi börjar där...

Balansposter?

Läs då.

Bra att börja DÄR.
Citera
2019-09-12, 21:12
Medlem
Reguluss avatar
a
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Svårt att få rätsida på händelseförloppet vid skjutningen för allt familjedrama. Tycker att medierna har inte heller redogjort riktigt redigt vad som hände. Jag har sammanfattat för mig själv av bitvis info att HOL blev skjuten vid sin port på 5tr.

Hans portfölj och grejer låg i trappen. Var vet jag inte. Han kanske kastade portföljen på angriparen.

Min uppfattning är att angriparen var en man, med grå tröja eller liknande, som var nedblodad. Om det stämmer så verkar det ha varit närkamp. Har inte sett några uppgifter om angriparen sa någonting till HOL.

Enligt media uppgav HOL två eventuella spår. 1. Torped lejd av KL. 2. Någonting relaterat till hans yrke. Alltså drar jag slutsatsen att han inte kände igen angriparen.

HOL träffades i bröst, huvud och buk enligt medierna. Någon här i tråden påstod att han sköts i ryggen först.

Vad det var för vapen har jag inte sett uppgifter om fast polisen borde ha bra uppfattning om det.

Det är lite oklart varifrån ambulanspersonalen hämtade HOL. Från trappen någonstans eller om han hade tagit sig till porten. Ambulansen åkte med honom kl 9.35 enligt polisen. Våra traumaenheter är numera duktiga på att ta hand om skottskador pga grund av att de haft rikligt med övning pga alla skjutningar så jag antar att det har också bidragit till HOLs återhämtning.

En svart SUV sägs ha åkt från platsen. Osäkert om det var MGM. Om det var han så kan han ha haft en chaffis som kan ha varit en kvinna.

Polisen började leta efter KL som dök upp på brottsplatsen och greps 11.21 enligt häktningsframställan.

Polisen har även hämtat in andra för att höras. Vilka har inte framkommit. Kanske den som KL påstås ha försökt värva som torped tidigare. Och några till. Kan vara både kvinnor och män. Den där mystiska norrmannen som utpekats här på tråden.

KL-spåret verkar ha varit det som polisen koncentrerat sig på. Uppenbarligen har det inte gett mycket eftersom det de fått fram inte räckte till häktning. Misstankarna kvarstår.

Åklagaren vill inte säga om de har andra misstänkta. Jag tror att de har klent med material.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/aklagaren-misstankarna-mot-tidigare-anhallna-kvinnan-kvarstar/

Tack för en bra sammanfattning. Då verkar det vara som jag trodde: att BO sprungit utför en trappa efter det att han blev skjuten finns inte belagt någonstans.
Senast redigerad av Regulus 2019-09-12 kl. 21:16.
Citera
2019-09-12, 21:13
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Genomgående mönster påvisande allvarlig psykisk sjukdom hos KL. Gissar på vanföreställningssyndrom med paranoia rörande HOL. Syndromet debuterar ofta i medelåldern och är vanligast hos kvinnor.
Håller med. Något är väldigt fel, inte bara - förlåt bara - alkoholism. Sen att hon går in som god man till en man (nu efterlyst efter missad rättegång) som vårdats av å till på psyket får mig än mer att tänka att hon varit inlagd till å från.
Citera
2019-09-12, 21:18
Medlem
Citat:
OK, jag har inte läst, men den princip jag talade om, gäller självklart. Bodelning tar knappast upp balansposter som gemensamma lån, eller? Vi börjar där...försöker vara trevlig, men när konstiga saker dyker upp, kan jag kanske ifrågasätta...
Läs bodelningen. Den är på tretton mycket intressanta sidor. Varsågod. Eftersom detta är en bodelning i en äktenskapsskillnad så tas allt av värde upp.
Citera
2019-09-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charta.12
Jag har följt vad ni har skrivit i den här tråden.
Vet inte om någon av har sett den följande artikel i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/krim/toppjuristens-osanningar-har-avslojats-av-polis-och-domstol/
Kvinnan som misstänks ha beordrat skotten mot Henrik Olsson Lilja har ertappats med flera osanningar.

När hon ringde 112 och viskade att hon blivit slagen ryckte flera poliser ut. Alla nådde slutsatsen att hon inte alls utsatts för våld.

Andra gånger har hon hävdat att såväl hon som en hund drabbats av akuta hälsotillstånd – påståenden som tillrättavisats av myndigheter.

Jobbigt när mer och mer kommer upp i ljuset för allmänheten. Hon blir anmäld för att ha tillkallat polis och ambulans på falska grunder. Vi tycks beskåda en ny Johanna Möller. Pinsamt för alla som naivt köpt hennes lögner irl. Expressen skriver tydligt att misstankarna mot henne kvarstår. Är väl bara en tidsfråga innan de plockar in henne igen.
Citera
2019-09-12, 21:25
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Nej, vi är fler. "Snillen spekulerar", och nej, det finns inga "känslor" inblandade här, såklart, eftersom de båda ägde lägenheten, är skulderna något de "äger" tillsammans, och räknas självklart bort i deras bodelning ( alltså pengar som banken äger och ska återbetalas).

Rakt av, ingen av parterna får "stå" för skulderna, de är utanför delningen och de pengarna ska självklart reserveras innan delning, någon som inte förstår det?

Nu har ju bodelningsförättaren kommit fram till något annat. Som är skrivet i domen, som väl inte har vunnit laga kraft än.
Citera
2019-09-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Balansposter?

Läs då.

Bra att börja DÄR.

Har läst, och skulderna var gemensamma, och räknades som så också, precis som jag hela tiden sagt. Vad är det du/ni inte fattar? Gemensamma skulder delar man på, precis som tillgångar. Och i bodelningen gjordes just det. Det fanns inget konstigt där, eller?
Citera
2019-09-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läs bodelningen. Den är på tretton mycket intressanta sidor. Varsågod. Eftersom detta är en bodelning i en äktenskapsskillnad så tas allt av värde upp.

Ja, har läst. Det jag reagerade mot är att några på forumet tror att skulder har en unik plats. Det har de inte de delas/räknas av, som allt annat. Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in