Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-09-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRKL
Jag med troligen . Tack för tipset om synsam för övrigt, de gjorde undersökningen för endast 350 kr!

Är det någon som vet hur Eurocontrol i Nederländerna ser på cannabis?
Förtydligande: Funderar på att åka några dagar tidigare då jag aldrig har varit i Nederländerna innan och då slippa betala flyget hem, då är det bra att veta om besök till coffeeshopkulturen är ett stort no-no eller ej.

Air traffic controllers are people who:

are serviceable
have an excellent eyesight and hearing, and in general an excellent health
do not use psychoactive substances which could affect their alertness.

cannabis lär väl räknas in där?
Citera
2009-09-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRKL
Jag med troligen . Tack för tipset om synsam för övrigt, de gjorde undersökningen för endast 350 kr!

Är det någon som vet hur Eurocontrol i Nederländerna ser på cannabis?
Förtydligande: Funderar på att åka några dagar tidigare då jag aldrig har varit i Nederländerna innan och då slippa betala flyget hem, då är det bra att veta om besök till coffeeshopkulturen är ett stort no-no eller ej.

Vad är det som refundas, flyg+hotell? Måste man boka själv eller fixar Eurocontrol det? Åker man hem samma kväll som testerna?

Cannabis är ett no-no. Eurocontrol ser hårt på droger, så har du brukat eller brukar du droger skall du nog tänka om ditt yrkesval en gång till.

Eurocontrol kontaktar dig med mer utförlig information och en inbjudan till att komma på intervju när dagen för intervjun närmar sig. Du får uppge hur många nätter du måste stanna i hotellet som ligger vid flygplatsen, och de återbetalar flygbiljett, tåg och buss till hotellet i Maastricht så länge du har ett kvitto på dina utgifter.

För övrigt önskar jag er ett lycka till på intervjun i oktober! Var er själva och var beredda på frågor om ert tidigare arbetsliv, skolgång och familj. Du kommer att bli ombedd att lösa några enklare matematiska problem där du skall tänka högt och förklarar hur du löser problemen. Det är väldigt enkelt men det kan vara trevligt att titta närmare på hur man räknar på hastigheter och distanser.

Jag antar att ni även har ett intresse för flygbranschen, så var inte förvånade om ni blir frågade på vad för typ av flygplan ni flög med.

Själv har jag just blivit klar med min Basic-kurs efter att ha genomfört en lyckad praktisk examination här i Tyskland! Nu har jag lite övergångskurser i Maastricht, och flyttar sen till Luxemburg för att göra min rating på IANS!

Trevlig helg!
Citera
2009-09-24, 18:41
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Cannabis är ett no-no. Eurocontrol ser hårt på droger, så har du brukat eller brukar du droger skall du nog tänka om ditt yrkesval en gång till.

Eurocontrol kontaktar dig med mer utförlig information och en inbjudan till att komma på intervju när dagen för intervjun närmar sig. Du får uppge hur många nätter du måste stanna i hotellet som ligger vid flygplatsen, och de återbetalar flygbiljett, tåg och buss till hotellet i Maastricht så länge du har ett kvitto på dina utgifter.

För övrigt önskar jag er ett lycka till på intervjun i oktober! Var er själva och var beredda på frågor om ert tidigare arbetsliv, skolgång och familj. Du kommer att bli ombedd att lösa några enklare matematiska problem där du skall tänka högt och förklarar hur du löser problemen. Det är väldigt enkelt men det kan vara trevligt att titta närmare på hur man räknar på hastigheter och distanser.

Jag antar att ni även har ett intresse för flygbranschen, så var inte förvånade om ni blir frågade på vad för typ av flygplan ni flög med.

Själv har jag just blivit klar med min Basic-kurs efter att ha genomfört en lyckad praktisk examination här i Tyskland! Nu har jag lite övergångskurser i Maastricht, och flyttar sen till Luxemburg för att göra min rating på IANS!

Trevlig helg!

Fan vad underbart detta låter, ska fan fixa mitt vg i matte c sen är det bara att skicka in ansökan.
Citera
2009-09-24, 18:56
Medlem
Om jag fattat det rätt så är det så att om man misslyckas med testerna i Sverige eller andra länder, eller inom Eurocontrol så får man inte göra om testerna i Sverige igen, men man får göra om testerna flera gånger inom Eurocontrol eller i t.ex Danmark, eller Norge? Korrekt?

Läste på Eurocontrols hemsida men såg inte att det stod något om betygskriterier eller liknande, men det står såhär: "have successfully completed secondary education at an advanced level (university entrance level)." Vad innebär det exakt?

På den danska sidan står det såhär: "have bestået studentereksamen, HH, HTX eller HF med et eksamensresultat (gennemsnit) på minimum 8,0 (gl. skala) eller på minimum 6,0 (ny skala)." Vad innebär det i "svenska ord"?

Om jag ansöker till t.ex Naviair, kan jag skicka med betyg och sånt från gymnasiet som det är eller måste jag "översätta" papprena till den danska motsvarigheten på något sätt?
Citera
2009-09-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
Fan vad underbart detta låter, ska fan fixa mitt vg i matte c sen är det bara att skicka in ansökan.

Måste man ha VG i matte C även på eurocontrol?
Citera
2009-09-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril

Nejdå! Jag såg det mer som att ta det kulturella tillfället i akt när man ändå ska dit, men är det reglerna så är det inte mycket att diskutera.

Så hotellet är alltså kostnadsfritt även om man vill stanna någon extra dag i staden, och betalar de då flygbiljetten även om jag stannar lite längre?
Det verkar väldigt knepigt att åka från Stockholm till Maastricht för övrigt, vilken är enklaste rutten, och måste jag fixa allt det här själv?

Tack för att du tar dig tid att svara!

Övriga: Jag skickade in mitt svenska gymnasiebetyg till Eurocontrol helt enkelt, de kanske kikar lite på vad man har läst och om man har IG i allt kanske... jag har dock läst till Matematik D med minst VG.
Citera
2009-09-26, 23:49
Medlem
nexss avatar
Man måste fixa allt utom hotellet själv ja.. jag har tittat lite på de olika valen och jag måste i princip komma dit 20e och åka hem 22. Hinner inte hem den 21a. Det enklaste verkar vara att flyga till Bryssel och sedan ta tåget till Maastricht. Kunde inte hitta några flyg som gick direkt dit.
Citera
2009-09-27, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muuujossan
Om jag fattat det rätt så är det så att om man misslyckas med testerna i Sverige eller andra länder, eller inom Eurocontrol så får man inte göra om testerna i Sverige igen, men man får göra om testerna flera gånger inom Eurocontrol eller i t.ex Danmark, eller Norge? Korrekt?

Nej så är inte fallet vad jag vet, testet "FEAST" får göras en gång inom europa, spelar ingen roll vilken skola du söker. Om du misslyckas med testet är du inte välkommen att prova igen.
Citera
2009-09-27, 01:25
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
Nej så är inte fallet vad jag vet, testet "FEAST" får göras en gång inom europa, spelar ingen roll vilken skola du söker. Om du misslyckas med testet är du inte välkommen att prova igen.

Källa på detta?
Citera
2009-09-27, 01:26
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokkay
Måste man ha VG i matte C även på eurocontrol?

Man måste det för att söka i Sverige så tog det för givet
Citera
2009-09-27, 09:27
Medlem
om feast:

"A result is given directly after the test, or via a letter, e-mail or phone call. These results are computed by the central computer of Eurocontrol in Brussels (each candidate is connected with this computer via internet). The score required to proceed to the next round of selection differs from one air traffic control organisation to another. If a candidate has already successfully participated in a FEAST test, Eurocontrol offers a special certificate for trying it again elsewhere. Each company has a different opinion of whether an applicant is allowed to try the test again or not. According to the rules of Eurocontrol, unsuccessful applicants must wait 2 years before a second attempt."
enligt det allvetande wikipedia.

då hade jag fel på den men du hinner kanske söka 2 ggr till ec då
Citera
2009-09-29, 09:58
Medlem
Gjorde officerstestet igår och fick ganska högt över snittet. Är det något liknande man gör på testerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in