Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-28, 11:46
  #1
Medlem
JymdKjams avatar
Boris Johnson ber drottningen upplösa den demokratiskt valda församlingen i hopp om att garantera en hård Brexit utan avtal:

https://www.svd.se/uppgifter-johnson...ga-parlamentet

/citat/

Syftet bedöms vara att begränsa parlamentets tid att motsätta sig Johnsons brexitplan inför utträdet den 31 oktober. Varken premiärministern eller Buckingham Palace har hittills kommenterat uppgifterna.

/slut citat/


Vad säger vi? ”Härska & söndra” eller logiskt effektivt?
__________________
Senast redigerad av JymdKjam 2019-08-28 kl. 12:06.
Citera
2019-08-28, 11:50
  #2
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Boris Johnson ber drottningen upplösa den demokratiskt valda församlingen i hopp om att garantera en hård Brexit utan avtal:

https://www.svd.se/uppgifter-johnson...ga-parlamentet

/citat/

Syftet bedöms vara att begränsa parlamentets tid att motsätta sig Johnsons brexitplan inför utträdet den 31 oktober. Varken premiärministern eller Buckingham Palace har hittills kommenterat uppgifterna.

/slut citat/


Vad säger vi? ”Härska & söndra” eller logiskt effektivt?

Är du medveten om att du inte behöver skriva "citat och slutcitat"? Utan kan använda dig av symbolen som ser ut som en pratbubbla.

Helt rätt av Boris Johnson, det får vara slut på daltandet nu.
Citera
2019-08-28, 11:54
  #3
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Är du medveten om att du inte behöver skriva "citat och slutcitat"? Utan kan använda dig av symbolen som ser ut som en pratbubbla.

Helt rätt av Boris Johnson, det får vara slut på daltandet nu.

Sorry, men jag är helt usel på hur FB funkar. Ska testa ditt tips nästa gång! Tack!

När det gäller Boris Johnsons kreativa åtgärd så skulle jag vilja göra samma sak här hemma - resetta hela Riksdagen....
Citera
2019-08-28, 12:38
  #4
Medlem
Vore ju trevligt om drottningen kunde visa lite stake och säga nej. Men det utlöser väl en konstitutionell kris då eftersom det egentligen bara är en formalitet att de har kvar den makten.

UK är ju lite besynnerligt eftersom de inte har någon skriven grundlag så vore kanske på sina plats med en konstitutionell kris.
Citera
2019-08-28, 13:14
  #5
Medlem
godhetsapostelns avatar
Dn väljer sin vinkel. Här är Breitbarts:

Boris Johnson’s government is activating the constitutional mechanism to suspend Parliament on Wednesday, a move which has outraged Remainers because it limits the amount of Parliamentary time available to them to sabotage Brexit taking place at the end of October

Dessutom gratis:https://www.breitbart.com/europe/201...brexit-rebels/
Citera
2019-08-28, 13:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Boris Johnson ber drottningen upplösa den demokratiskt valda församlingen i hopp om att garantera en hård Brexit utan avtal:

https://www.svd.se/uppgifter-johnson...ga-parlamentet

/citat/

Syftet bedöms vara att begränsa parlamentets tid att motsätta sig Johnsons brexitplan inför utträdet den 31 oktober. Varken premiärministern eller Buckingham Palace har hittills kommenterat uppgifterna.

/slut citat/


Vad säger vi? ”Härska & söndra” eller logiskt effektivt?

Tycker Boris Johnson agerar i enlighet med vad han alltid sagt att han ska göra. Det brittiska folket har år 2016 röstat för utträde ur EU samt har nyligen röstat fram Brexit-partiet som största parti i deras EU-val. Vad mer finns att säga? Folket vill ur. BJ:s uppgift som premiärminister är att agera enligt folkets vilja (kallas demokrati) och just det gör han nu.

Det brittiska parlamentet har gjort allt de kan för att motarbeta det oönskade resultatet av folkomröstningen 2016. De har agerat MOT sitt eget folk. Det är aldrig bra för en demokrati. BJ gör nu helt rätt anser jag då han verkställer folkets vilja samtidigt som han sätter press på EU och visar dem att han menar allvar med hård Brexit 31/10. Det BJ gör lär ge den bästa möjligheten för britterna att få till ett justerat utträdesavtal eftersom såväl EU som britterna vet att hård Brexit kan bli enormt kaotiskt. Men jag gillar Boris kamikaze-stil. Tror som sagt det ger britterna bästa utgångsläge inför deras kommande två sista månader som EU-medlem. They will be greatly missed. Men deras beslut måste respekteras. Pinsamt om inte EU kan skärpa till sig och medverka till en "amicable split". Och kamrat Corbyn samt övriga Brexit-motståndare i parlamentet har jag ingen sympati för. Antidemokratiskt agerande från deras sida. De bör skämmas.
Citera
2019-08-28, 13:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tycker Boris Johnson agerar i enlighet med vad han alltid sagt att han ska göra. Det brittiska folket har år 2016 röstat för utträde ur EU samt har nyligen röstat fram Brexit-partiet som största parti i deras EU-val. Vad mer finns att säga? Folket vill ur. BJ:s uppgift som premiärminister är att agera enligt folkets vilja (kallas demokrati) och just det gör han nu.

Det brittiska parlamentet har gjort allt de kan för att motarbeta det oönskade resultatet av folkomröstningen 2016. De har agerat MOT sitt eget folk. Det är aldrig bra för en demokrati. BJ gör nu helt rätt anser jag då han verkställer folkets vilja samtidigt som han sätter press på EU och visar dem att han menar allvar med hård Brexit 31/10. Det BJ gör lär ge den bästa möjligheten för britterna att få till ett justerat utträdesavtal eftersom såväl EU som britterna vet att hård Brexit kan bli enormt kaotiskt. Men jag gillar Boris kamikaze-stil. Tror som sagt det ger britterna bästa utgångsläge inför deras kommande två sista månader som EU-medlem. They will be greatly missed. Men deras beslut måste respekteras. Pinsamt om inte EU kan skärpa till sig och medverka till en "amicable split". Och kamrat Corbyn samt övriga Brexit-motståndare i parlamentet har jag ingen sympati för. Antidemokratiskt agerande från deras sida. De bör skämmas.


Konstigt resonemang, HELA parlamentet är ju valt demokratiskt efter folkets vilja. Boris är garanterat inte vald av folket dock.

Upplösa parlamentet är knappast demokratiskt hur man än ser på saken utan handlar ju bara om att tvinga sin vilja fram utan besvärliga demokratiska beslut i parlamentet.

EU har för övrigt gett dem ett avtal som de själva var med och förhandlade om, ett nytt avtal existerar bara i hjärnan på mycket förvirrade människor. Allt vi sett har bara varit bråkande från britternas sida och kan inte skyllas på någon annan än britterna själva.
__________________
Senast redigerad av oftg 2019-08-28 kl. 13:27.
Citera
2019-08-28, 13:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oftg
Konstigt resonemang, HELA parlamentet är ju valt demokratiskt efter folkets vilja. Boris är garanterat inte vald av folket dock.

Upplösa parlamentet är knappast demokratiskt hur man än ser på saken utan handlar ju bara om att tvinga sin vilja fram utan besvärliga demokratiska beslut i parlamentet.

Vad tycker du är konstigt? Torys (BJ:s parti) har majoritet i parlamentet och Boris är vald av Tory-partiet till deras ledare. Medborgarna röstar i parlamentsvalet på ett parti och inte på vem i det vinnande partiet som ska vara ledare (Precis som i Sverige alltså)

Ang Brexit-omröstningen (från Wikipedia. Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom..._i_EU#Historik)

"Under 2013 lovade det konservativa partiets ordförande David Cameron att ordna en folkomröstning om fortsatt medlemskap[4] om partiet kom i regeringsställning. Efter valsegern 2015 lovade han fortsatt detta och den 20 februari 2016 offentliggjordes datumet för omröstningen 23 juni 2016.[5] Folkomröstningen anses ha utlovats som ett sätt att hålla borta hotet från UKIP i parlamentsvalet, liksom att kunna hålla samman det konservativa partiet (som var splittrat i frågan).[6] Denna, liksom generellt andra brittiska folkomröstningar, är endast rådgivande, och parlamentet behöver inte besluta enligt folkviljan. Premiärministern Cameron försäkrade dock vid upprepade tillfällen att omröstningsresultatet denna gång skulle följas.[7] "

Klart som korvspad tycker jag. Torys har lovat sina väljare att följa folkomröstningen och det är detta Boris nu gör. Demokrati.
Citera
2019-08-28, 13:37
  #9
Medlem
@CenturyVoltaire Nej det är inte demokrati att upplösa parlamentet. Snälla nån. Får väl se om hans lilla regering med en enda rösts övervikt överlever nästa vecka. Lär bli en misstroendeomröstning eller flera.
Citera
2019-08-28, 13:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oftg
@CenturyVoltaire Nej det är inte demokrati att upplösa parlamentet. Snälla nån. Får väl se om hans lilla regering med en enda rösts övervikt överlever nästa vecka. Lär bli en misstroendeomröstning eller flera.

Om deras grundlag tillåter förfarandet att i detta läge upplösa parlamentet vad är då problemet?

Och du svarade inte på frågan angående hur det kan vara odemokratiskt att följa folkets flera gånger uttalade vilja att lämna EU.
Citera
2019-08-28, 13:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Om deras grundlag tillåter förfarandet att i detta läge upplösa parlamentet vad är då problemet?

Och du svarade inte på frågan angående hur det kan vara odemokratiskt att följa folkets flera gånger uttalade vilja att lämna EU.

Jag kan lätt svara på det. EU omröstningen var inte bindande och valdeltagandet var dessutom lågt. Plus att de ljög hejvilt. Det är upp till parlamentet att göra sin uppgift, finns inget bindande i omröstningen.
Citera
2019-08-28, 14:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oftg
Jag kan lätt svara på det. EU omröstningen var inte bindande och valdeltagandet var dessutom lågt. Plus att de ljög hejvilt. Det är upp till parlamentet att göra sin uppgift, finns inget bindande i omröstningen.

Jag har aldrig påstått att folkomröstningen var bindande. Dock LOVADE Tory-partiet att följa omröstningen (se mitt tidigare inlägg med länk till: https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom..._i_EU#Historik)

Och nu fullföljer Torys, genom sin valda ledare Boris, löftet att följa folkets vilja. Rätt vackert tycker jag. Bara så kan demokratin överleva. Det är farligt när en självutnämnd "elit" tror sig veta bättre än folket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback