Citat:
Ursprungligen postat av
magnumjr
Moderator får gärna flytta tråden ifall den är felplacerad.
Jag minns för ett par år sedan när jag var hemma hos min kompis och hans mamma ropade på honom för att det var matdags, jag fick då vänta på rummet tills hela hans familj hade ätit klart och jag blev inte tillfrågad om jag ens va hungrig. Tänker jag rätt här att det är helt ok beteende eller ligger det lite i den Svenska kulturen att man är lite snål? Åtminstone kunde man ju blivit tillfrågad om man var hungrig.
En annan sak när jag var hemma hos en polare och jag hjälpte honom att packa upp sakerna han handlat, han tog då fram en maskeringstejp och började skriva namn på osten, smöret och mjölken? Vad är detta för tramsigt beteende? Man vill alltså inte att någon annan i familjen ska dricka från mjölken som man köpt? Ska man samla på mjölken och ta med sig den i graven eller hur tänker man här?
Kan rabbla upp flera olika scenarion och situationer. Detta är ett snålt beteende och jag vet inte riktigt vart de kommer ifrån. Jag har flera utländska vänner och när vi ibland går ut för att käka något ihop så blir det oftast bråk om vem som ska betala? Ibland när jag får besök hem av någon utländsk kompis så brukar jag få en tallrik med mat som hens mamma lagat.
En sista situation jag kan berätta om som jag varit med om kan nog vara de värsta beteendet inom snålhet. Jag och tjejen hade blivit bortbjudna på tacos hos hennes tjejkompis och mitt i middagen så tar tjejens kille fram sin telefon och börjar knappa på kalkylatorn vad maten kostade, och då frågar hans tjej vad allt landa på för att sedan säga att vi ska swisha 75kr för middagen. Efter denna incident så har kontakten med de här paret uteblivit radikalt då snålhet är en riktig äcklig egenskap.
Kom gärna med diskussioner eller andra situationer ni varit med om. Invandrarsnack och hatkommentarer undanbedes snällt. Vill gärna få fram om det här ligger i den svenska kulturen eller om det olika från person till person oberoende etnicitet.
Det är olika beroende på familj. Jag var hemma hos en kompis i tonåren på 80-talet vars pappa drev en ICA-butik. Jag fick då snällt sitta med vid bordet och titta på när min kompis och dennes pappa satt och åt både huvudrätt samt efterrätt. Det kändes faktiskt helt absurt. Hade varit bättre att få vänta i vardagsrummet eller något. Blev inte ens bjuden på ett glas dricka. Ingenting.
Själv bjuder jag alltid på allt när folk är på besök. Dock så finns det ett fåtal av mina släktingar och bekanta som envisas med att ta betalt av gästerna när de bjuder till fest. Det känns faktiskt helt absurt att bli "bortbjuden" och inte ens kunna påverka val av mat, kvalitet eller pris, men tvingas splitta deras inköp av ingredienser lika. Har slutat umgås med dessa.
Ja, det här beteendet handlar om snålhet hos vissa svenskar. Jag har en bekant som ofta kommit över på middag hos mig, där jag bjudit på Champagne och dyra skaldjur mm. Tror du att personen någonsin bjudit tillbaka? Nej. Efter typ 7:e gången sa jag ifrån och sa upp kontakten. Folk som är snåla låtsas "glömma bort" att de blivit bjudna.
Har även bjudit ett par klassföräldrar på ett glas vin på krogen när vi haft sammankomster. Tror ni att de bjuder tillbaka eller ens frågar? Nej, samma sak där. De låtsas glömma bort.
När jag var barn var det kutym att man inte åt hos kompisarna, men i mina barns generation så är det regel att de äter hos varandra. Dock gäller inte det vuxna. Jag var och hämtade mitt barn som varit hos en kompis och lekt. Blev då inbjuden av mamman att prata lite på fredagskvällen. Mannen i huset satt dock och såg besvärad ut och vred på sig. När mamman gick ut i köket såg hon att ugnen var påslagen. Hon frågade då mannen om det var han som satt på ugnen? Han gick då ut i köket och jag hörde hur han halvviskade till henne "-Vi skulle ju göra lite gott sen". Jag förstod då att han var hungrig och att jag var i vägen för deras planer, då jag varit ofin och stannat för länge, så jag insåg att det var dags att gå.