2019-08-25, 20:42
Medlem
EricBlairs avatar
Det hela bottnar i att i Sverige sköter staten transfereringar till behövande familjer. Detta möjliggörs genom höga skatter och en solidaritet på nationell nivå.

I blatteland så är det ett annorlunda system. Man fördelar inom klanen och de närmaste vänskapskretsen och skiter i och rånar andra klaner.

I Sverige så transfereras det dessutom miljarder från svenskar till blattar så vem som är snål kan ju diskuteras. Att ge tillbaka lite av de allmosor ni lurat åt er är ju generöst..
Citera
2019-08-25, 20:42
Medlem
Men vafan. Man hämtar sina ungar innan maten om de är under 12 år och är de över får de berätta att de planerar att stanna sent.
Citera
2019-08-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Äh det handlar inte om snålhet. Skulle aldrig få för mig att bjuda min sons kamrater!! Ska jag betala för att föda dom? De har egna föräldrar som får försörja sin egna ungar. Jag vill ha mina pengar ifred. Mina föräldrar lärde mig detta och de blev miljonärer till slut.

Om vi tar hämtpizza får föräldrarna swisha pengar först innan vi hämtar pizzan. Ger man fingret så tar de hela handen.

Det handlar inte enbart om pengar och principer. Jag blir nästan fysiskt illamående av gå till jobbet och veta att första halvtimmen så ska jag i princip jobba gratis för att några skitungar skulle ha gratismat i Lördags. Nope.
Det handlar som sagt inte om snålhet.

Du skriver att det absolut inte handlar om snålhet och sen beskriver du hur otroligt snål du är. Sarkastisk eller efterbliven!?
Citera
2019-08-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Svenskarna är inte snåla om man jämför med finnar. De sist nämnda är de snålaste personerna som någonsin sätter sina fötter på jorden.

Nja, enligt en undersökning från sifo så är svenskarna snålast i norden!
Citera
2019-08-25, 20:51
Medlem
Haha minns så väl när man var en kid.
En polares morsa bjöd enbart sina egna ungar på glass. Vi andra (3st till) fick sitta och titta på! Detta hände flera gånger..Och en gång frågade en av oss "kan vi också få?" varav hon svarade fräckt: "Ni får gå hem och äta glass om ni ska ha."

Förövrigt var det poppis att vi kids började hemma hos mig, tog en glass. Och sen knallade vidare till nästa polare och käkade en där.

Vi gjorde såklart rutin på detta för att maxa antal glassar per dag. Då glass e najs som fan!

Men då vi inte fick nån glass av polarn nämnd ovanför så slutade vi o hänga med han.
Citera
2019-08-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svudel
Haha minns så väl när man var en kid.
En polares morsa bjöd enbart sina egna ungar på glass. Vi andra (3st till) fick sitta och titta på! Detta hände flera gånger..Och en gång frågade en av oss "kan vi också få?" varav hon svarade fräckt: "Ni får gå hem och äta glass om ni ska ha."

Förövrigt var det poppis att vi kids började hemma hos mig, tog en glass. Och sen knallade vidare till nästa polare och käkade en där.

Vi gjorde såklart rutin på detta för att maxa antal glassar per dag. Då glass e najs som fan!

Men då vi inte fick nån glass av polarn nämnd ovanför så slutade vi o hänga med han.

Hahaha så bekant. Undertecknads erfarenhet kulminerade när samma sak sades om vatten. Då fick man åka hem till sig själv och dricka vatten.... hon var en tjurig fan... ville väl inte diska eller ngt.
Citera
2019-08-25, 21:19
Medlem
Det handlar om respekt och blyghet inför vännens föräldrar. Man vill inte ens fråga föräldrarna för de kan tvingas säga ja trots att de egentligen vill äta middag med ungen själv eftersom de också är lika skirnödiga. Vad jag minns från min barndom var att man åt hos kompisar ibland och ibland inte. Snarare än snålhet finns nog också en rädsla för tacksamhetsskulder som präglat fram en BYOB- och knytkalasmentalitet i landet generellt. Man ska inte tvinga folk in i tacksamhetsskuld genom att vara för gästfri. Man är inte 'gäst' i Sverige på samma sätt som i de flesta kulturer utan bara en av några individer som möts på en plats som råkar vara någons hem. Självklart väldigt grovdraget i min beskrivning men handlar om social tillbakahållsamhet/feghet i vår kultur skulle jag säga.
Citera
2019-08-25, 21:27
Medlem
balthazar5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojten
Utlänningar har ju i regel äcklig och torr mat så de är väl glada att någon jävel ens vill vidröra den, ännu mindre äta den. Har för övrigt aldrig varit med om att någon svensk familj jag varit hemma hos som liten inte bjöd mig på mat, samma hemma hos vår familj. Det är nog TS som umgås i kretsar där ouppfostrade kretiner verkar.
Javisst, stekt falukorv eller köttbullar med makaroner och ketchup är så mycket mer godare och saftigare än t.ex. baba ganush, musaka eller rostad lamm med grönsaker.
Citera
2019-08-25, 21:38
Bannlyst
Jag blev bjuden på middag hos en svensk familj och de ville på allvar att jag skulle stå för en del av maten de "bjudit" mig på. Då de stod för maten så kom jag med en flaska vitt , som de gärna drack upp. Men maten skulle strängt delas på 4 vuxna. Vi åt laxpudding - Jag försökte skämta till det med att säga - jag betalar gärna men då ska vi väl gå på lyxresturang så jag får bjuda tillbaka för er generositet - men de stod på sig.
Rätt ska vara rätt - och så vips sa jag upp bekantskapen med dem.

Jag älskar sverige, men det finns en slags dumsnålhet bland majoritetsbefolkningen. Jag tror den kommer ifrån rädsla/ångest över att släppa människor nära inpå.
Citera
2019-08-25, 21:58
Medlem
Anledning att man inte bjuder är för att man vill att ungen ska springa hem och äta och samtidigt visa upp sig levande för sina föräldrar. Dom har oftast också en tid dom ska vara hemma och äta.
Är det en ny kompis eller någon som inte är där så ofta så bjuder man på mat.
Citera
2019-08-25, 21:58
Medlem
Skulle väl aldrig falla mig in att skicka upp ungarnas kompisar på rummet medan vi äter. Så jävla sniket det vore.

Man ger mat till alla som är i hemmet och som vill ha, naturligtvis.
Citera
2019-08-25, 22:01
Medlem
CP-Gretas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnumjr
Moderator får gärna flytta tråden ifall den är felplacerad.

Jag minns för ett par år sedan när jag var hemma hos min kompis och hans mamma ropade på honom för att det var matdags, jag fick då vänta på rummet tills hela hans familj hade ätit klart och jag blev inte tillfrågad om jag ens va hungrig. Tänker jag rätt här att det är helt ok beteende eller ligger det lite i den Svenska kulturen att man är lite snål? Åtminstone kunde man ju blivit tillfrågad om man var hungrig.

En annan sak när jag var hemma hos en polare och jag hjälpte honom att packa upp sakerna han handlat, han tog då fram en maskeringstejp och började skriva namn på osten, smöret och mjölken? Vad är detta för tramsigt beteende? Man vill alltså inte att någon annan i familjen ska dricka från mjölken som man köpt? Ska man samla på mjölken och ta med sig den i graven eller hur tänker man här?

Kan rabbla upp flera olika scenarion och situationer. Detta är ett snålt beteende och jag vet inte riktigt vart de kommer ifrån. Jag har flera utländska vänner och när vi ibland går ut för att käka något ihop så blir det oftast bråk om vem som ska betala? Ibland när jag får besök hem av någon utländsk kompis så brukar jag få en tallrik med mat som hens mamma lagat.

En sista situation jag kan berätta om som jag varit med om kan nog vara de värsta beteendet inom snålhet. Jag och tjejen hade blivit bortbjudna på tacos hos hennes tjejkompis och mitt i middagen så tar tjejens kille fram sin telefon och börjar knappa på kalkylatorn vad maten kostade, och då frågar hans tjej vad allt landa på för att sedan säga att vi ska swisha 75kr för middagen. Efter denna incident så har kontakten med de här paret uteblivit radikalt då snålhet är en riktig äcklig egenskap.

Kom gärna med diskussioner eller andra situationer ni varit med om. Invandrarsnack och hatkommentarer undanbedes snällt. Vill gärna få fram om det här ligger i den svenska kulturen eller om det olika från person till person oberoende etnicitet.

Det är olika beroende på familj. Jag var hemma hos en kompis i tonåren på 80-talet vars pappa drev en ICA-butik. Jag fick då snällt sitta med vid bordet och titta på när min kompis och dennes pappa satt och åt både huvudrätt samt efterrätt. Det kändes faktiskt helt absurt. Hade varit bättre att få vänta i vardagsrummet eller något. Blev inte ens bjuden på ett glas dricka. Ingenting.

Själv bjuder jag alltid på allt när folk är på besök. Dock så finns det ett fåtal av mina släktingar och bekanta som envisas med att ta betalt av gästerna när de bjuder till fest. Det känns faktiskt helt absurt att bli "bortbjuden" och inte ens kunna påverka val av mat, kvalitet eller pris, men tvingas splitta deras inköp av ingredienser lika. Har slutat umgås med dessa.

Ja, det här beteendet handlar om snålhet hos vissa svenskar. Jag har en bekant som ofta kommit över på middag hos mig, där jag bjudit på Champagne och dyra skaldjur mm. Tror du att personen någonsin bjudit tillbaka? Nej. Efter typ 7:e gången sa jag ifrån och sa upp kontakten. Folk som är snåla låtsas "glömma bort" att de blivit bjudna.

Har även bjudit ett par klassföräldrar på ett glas vin på krogen när vi haft sammankomster. Tror ni att de bjuder tillbaka eller ens frågar? Nej, samma sak där. De låtsas glömma bort.

När jag var barn var det kutym att man inte åt hos kompisarna, men i mina barns generation så är det regel att de äter hos varandra. Dock gäller inte det vuxna. Jag var och hämtade mitt barn som varit hos en kompis och lekt. Blev då inbjuden av mamman att prata lite på fredagskvällen. Mannen i huset satt dock och såg besvärad ut och vred på sig. När mamman gick ut i köket såg hon att ugnen var påslagen. Hon frågade då mannen om det var han som satt på ugnen? Han gick då ut i köket och jag hörde hur han halvviskade till henne "-Vi skulle ju göra lite gott sen". Jag förstod då att han var hungrig och att jag var i vägen för deras planer, då jag varit ofin och stannat för länge, så jag insåg att det var dags att gå.
Senast redigerad av CP-Greta 2019-08-25 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in