Citat:
Ursprungligen postat av
Sugminstorasalta
Nja, jag har ju uttryckligen bett honom förklara vad han menar ett flertal gånger, men uppenbarligen har han inte en susning om vad ordet betyder. Exempelvis har vi detta påstående från en annan tråd:
Observera att detta är EFTER att jag förklarat att oljeproduktionen har ökat linjärt under de senaste 50 åren. Innan dess var ökningen exponentiell, men det var länge sedan.
Det jag minns att jag förklarade redan i den tråd du citerar, är att VÄRDET av oljeproduktionen, alltså ekonomin, växer exponentiellt.
Hur kan det vara så svårt att förstå? Innan motorer för vilka olja är värdefullt, så var olja bara ett problem. Det läckte upp och förstörde jordbruksmark (i t.ex. Mesopotanien). Sen blev denna "miljöförstöring" VÄRDEFULL för att människor skapade sätt att göra den värdefull, och ekonomin växte exponentiellt.
Vad jag förstår av dessa ändlösa och resultatlösa "diskussioner" är att allt-tar-slut-packet inte fattar vad "värde" är för någonting. Klarar inte av att förstå att samma sak kan användas på ett mer eller mindre värdefullt sätt. De räknar bara antalet oljefat. Fattar inte att en last bil idag förflyttar mer värdefull last för mindre mängd olja än vad den gjorde för 50 år sedan. Och ju mer värdefull oljan blir, desto mer olja utvinns.
För mig är det uppenbart, men somliga andra klarar inte av att inse det. Och jag brukar terrorisera dem med att fråga vad som har tagit slut och peak:at. De brukar svara ungefär: "Kalkoner på Gotland för 1000 år sen".