• 1
  • 2
2019-08-24, 15:03
Medlem
Hamnade i diskussion om detta begrepp med användaren Fri, så för att inte förstöra andra trådar så öppnar jag en tråd om detta istället.

Så vad är då exponentiell tillväxt?

Användaren Fri definierar det så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ekonomisk tillväxt är tillväxt av VÄRDE, för vilket ingen föreställbar gräns finns. Biologiskt är exponentiell tillväxt tillväxt i ändamålsenlighet, överlevnadsförmåga, anpassningsförmåga för vilket den fysiska verkligheten sedan 4 000 000 000 år inte känt någon gräns. Och INGENTING har "tagit slut" på kuppen!

Mycket märklig definition på det hela tycker jag. Eller vad säger ni?
Citera
2019-08-24, 15:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Hamnade i diskussion om detta begrepp med användaren Fri, så för att inte förstöra andra trådar så öppnar jag en tråd om detta istället.

När något växer exponentiellt så kan denna tillväxt modelleras som en exponentiell funktion. Det är vad exponentiell tillväxt är, inget annat. Sen vad kvasiintellektuella vill hitta på för definitioner...
Citera
2019-08-24, 15:12
Medlem
kalkryggars avatar
Hahaha. Jag såg tråden och öppnade faktiskt länken som du hänvisade till. Jag har också i ordväxling med Fri hamnat i ett läge där Fri uttalar saker som man förstår vad Fri skriver men det går inte att tolka det Fri skriver på något logiskt sätt.

Det Fri menar är att den ekonomin växer exponentiellt. Det skulle jag säga att man bara kan hävda om man samtidigt definierar en bestämd tid. Då kan man uppnå det. Men Fri talar ju om att det alltid är så och alltid har varit. Det är omöjligt om man ser på det matematiska.
Citera
2019-08-24, 18:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Användaren Fri skriver mycket stolligheter, men just i detta fall ser jag inget tungy skäl att jämra sig.

Då denna tråd är i denna forumsdel så skulle jag rekommendera ökning i inflationsjusterad BNP/Capita som tillväxt. Då kan folket konsumera för mer värde varje år.

Med exponentiell så menas här en procentuell årlig ökning som är större än 0.

Dvs om ökningen är x% årligen så blir det (1+x)^100 -1 efter hundra år.

Går att läsa mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

------------------------------------------------
Det Fri nog reagerar på är att en del tjommar menar att man inte kan ha exponentiell tillväxt, utan vi måste ha marxistisk stagnation.

Dessa tjommar brukar dessutom envisas med att vi omgående måste införa en Nordkoreansk politik. Inte se hur länge vi kan hålla på med en tillväxt större än 0.

Är det någon förresten som ser ett tillväxt-tak?
Citera
2019-08-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Användaren Fri skriver mycket stolligheter, men just i detta fall ser jag inget tungy skäl att jämra sig.

Då denna tråd är i denna forumsdel så skulle jag rekommendera ökning i inflationsjusterad BNP/Capita som tillväxt. Då kan folket konsumera för mer värde varje år.

Med exponentiell så menas här en procentuell årlig ökning som är större än 0.

Dvs om ökningen är x% årligen så blir det (1+x)^100 -1 efter hundra år.

Går att läsa mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

------------------------------------------------
Det Fri nog reagerar på är att en del tjommar menar att man inte kan ha exponentiell tillväxt, utan vi måste ha marxistisk stagnation.

Dessa tjommar brukar dessutom envisas med att vi omgående måste införa en Nordkoreansk politik. Inte se hur länge vi kan hålla på med en tillväxt större än 0.

Är det någon förresten som ser ett tillväxt-tak?
Nja, jag har ju uttryckligen bett honom förklara vad han menar ett flertal gånger, men uppenbarligen har han inte en susning om vad ordet betyder. Exempelvis har vi detta påstående från en annan tråd:

Citat:
Uppenbarligen INTE! Oljeproduktionen fortsätter att öka exponentiellt. USA som peak oil-bedragarna alltid ljugit om "sinar" är nu självförsörjande på olja, och världens största producent. Hur känns det att alltid ha fel, för att man är för dum i huvet för att fatta vad en ekonomi är för någonting?
Observera att detta är EFTER att jag förklarat att oljeproduktionen har ökat linjärt under de senaste 50 åren. Innan dess var ökningen exponentiell, men det var länge sedan. Men ändå fortsätter han hävda att den växer exponentiellt.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-08-24 kl. 19:58.
Citera
2019-08-24, 19:58
Medlem
Fris avatar
Citat:
Nja, jag har ju uttryckligen bett honom förklara vad han menar ett flertal gånger, men uppenbarligen har han inte en susning om vad ordet betyder. Exempelvis har vi detta påstående från en annan tråd:

Observera att detta är EFTER att jag förklarat att oljeproduktionen har ökat linjärt under de senaste 50 åren. Innan dess var ökningen exponentiell, men det var länge sedan.
Det jag minns att jag förklarade redan i den tråd du citerar, är att VÄRDET av oljeproduktionen, alltså ekonomin, växer exponentiellt.

Hur kan det vara så svårt att förstå? Innan motorer för vilka olja är värdefullt, så var olja bara ett problem. Det läckte upp och förstörde jordbruksmark (i t.ex. Mesopotanien). Sen blev denna "miljöförstöring" VÄRDEFULL för att människor skapade sätt att göra den värdefull, och ekonomin växte exponentiellt.

Vad jag förstår av dessa ändlösa och resultatlösa "diskussioner" är att allt-tar-slut-packet inte fattar vad "värde" är för någonting. Klarar inte av att förstå att samma sak kan användas på ett mer eller mindre värdefullt sätt. De räknar bara antalet oljefat. Fattar inte att en last bil idag förflyttar mer värdefull last för mindre mängd olja än vad den gjorde för 50 år sedan. Och ju mer värdefull oljan blir, desto mer olja utvinns.

För mig är det uppenbart, men somliga andra klarar inte av att inse det. Och jag brukar terrorisera dem med att fråga vad som har tagit slut och peak:at. De brukar svara ungefär: "Kalkoner på Gotland för 1000 år sen".
Citera
2019-08-24, 19:59
Medlem
Citat:
Det jag minns att jag förklarade redan i den tråd du citerar,k är att VÄRDET av oljeproduktionen, alltså ekonomin, växer exponentiellt.
Och då återstår ju frågan som du har duckat säkert tio gånger. Exakt VAD är det som får dig att påstå att värdet av oljeproduktionen ökar exponentiellt? Hur mäter du det?

Dessutom: Om du menar värdet av produktionen får du vara noggrann med att påpeka det. Du har ett flertal gånger sagt att "oljeproduktionen ökar exponentiellt" vilket är något HELT annat än att värdet av den ökar exponentiellt.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-08-24 kl. 20:18.
Citera
2019-08-24, 20:05
Medlem
Och så har vi den här som du inte har förklarat.

Citat:
Biologiskt är exponentiell tillväxt tillväxt i ändamålsenlighet, överlevnadsförmåga, anpassningsförmåga för vilket den fysiska verkligheten sedan 4 000 000 000 år inte känt någon gräns.
Det här är synnerligen märkligt. Du använder ordet exponentiell här på ett sätt jag aldrig tidigare sett. Kan du ge ett exempel på icke-exponentiell biologisk tillväxt?
Citera
2019-08-24, 20:21
Medlem
EnGodForlorares avatar
Exponentiell tillväxt innebär att förändringen är proportionell till storleken.

Folk missuppfattar exponentiell tillväxt med att något växer "snabbt". Så är det absolut inte!

Anta att du har ett sparkonto hos en snålbank som bara erbjuder 0,1 % ränta per år. Det är inte mycket, men eftersom räntebeloppet är proportionellt till storleken på sparandet växer pengarna exponentiellt. Efter cirka 700 år har beloppet fördubblats. Efter 700 ytterligare år har det fördubblats igen.

Fördubblingen är karakteristisk för exponentiell tillväxt. Förr eller senare fördubblas det, sedan fördubblas det igen, osv. Då ingenting kan växa obegränsat i evighet är all exponentiell tillväxt ohållbar. Tillslut slår tillväxten i taket och kan inte växa mer. Det är ett faktum lika säkert som döden. Oavsett om det rör sig om hundra atomer som fördubblas vart tiotusende år eller koldioxidutsläpp som ökar med 5 % per år.

Ett aktuellt exempel är jordens befolkning som växer med mellan 1 % och 2 % per år och därför fördubblas mellan vart 35:e och 70:e år. Befolkningstillväxten kommer att avta. Antagligen inom de kommande 50 åren.

Här är en video som förklarar: https://www.youtube.com/watch?v=0BSaMH4hINY
Citera
2019-08-24, 20:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Och då återstår ju frågan som du har duckat säkert tio gånger. Exakt VAD är det som får dig att påstå att värdet av oljeproduktionen ökar exponentiellt? Hur mäter du det?

Dessutom: Om du menar värdet av produktionen får du vara noggrann med att påpeka det. Du har ett flertal gånger sagt att "oljeproduktionen ökar exponentiellt" vilket är något HELT annat än att värdet av den ökar exponentiellt.
Det har den rimligen gjort. Inte snällt varje år. Men över tiden.

Det kan man ju beräkna genom att multiplicera årsproduktionen med genomsnittligt spotpris det året.
Framförallt kommer det att öka om man använder nominella priser iom att inflationen hjälper till.

Men även i fasta penningvärden lär det öka. Av det enkla skälet att BNP/capita ökar och folk är beredda att betala för olja och dess raffinerade produkter. Vidare lär priset för utvinning stiga.
Ovanpå det är det fler som efterfrågar. Men stigande produktionskostnad är det som borde avgöra i slutändan.

Jag har inte kollat men förväntar mig en ökning.
Citera
2019-08-25, 02:35
Medlem
Fris avatar
Citat:

Ett mått är BNP. Förnekar du att BNP-tillväxten är exponentiell?
Och var är listan över alla saker som tagit slut?
Citera
2019-08-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ett mått är BNP. Förnekar du att BNP-tillväxten är exponentiell?
Har lite svårt att se hur BNP är ett bra mått på oljeproduktionens värde. Huruvida den växer exponentiellt vet jag inte. Har du någon källa?

Citat:
Och var är listan över alla saker som tagit slut?
Har redan sagt att jag inte har någon sådan lista och det hör inte till den här tråden.

Men hur var det med icke-exponentiell biologisk tillväxt. Har du något exempel på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in