Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-02, 01:56
  #2605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Jag plågade mig igenom de där Youtube-kommentarerna till slut. Denna stefanandersson6364 gör verkligen sitt bästa att ta diskussionen, men Simon är precis så självsäkert idiot-okunnig som bara en riktig Skäggbäbis kan vara, och som vi alla här vet av egen erfarenhet är det omöjligt att föra någon som helst vettig konversation med dem. Simon är omåttligt stolt över att ha lurat den alltid lika tillförlitliga ChatGPT att prata om Tychos (liksom patrix också gjorde för ett tag sedan) - ett tecken så gott som något på att argumenten tagit slut för länge sedan.

Vad gäller roligast/dummaste kommentar så är det nog denna, där Simon visar att han sov sig igenom alla fysiklektioner på grundskolan:

Do you know that astronomy / astrophysics students are taught that 3 grams of matter (roughly a sugarcube) would weigh 1000kg on Sirius B? I would be delighted if you could explain why this would be (according to your own research and knowledge) to my stupid and uneducated brain. Let's hear it.

Ja du, ”stupid and uneducated brain” var ju i alla fall rätt…

Lika tokigt som det som sägs i 120RCB tror jag. Något i stil med "Om vi tillämpar Ockhams rakkniv på planetbanorna är det mycket sannolikt att de är cirkulära med konstant hastighet". Så korkat att det inte är värt att kommentera.
Citera
2024-04-08, 17:16
  #2606
Medlem
Inget nytt avsnitt på G?
Citera
2024-04-08, 17:57
  #2607
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
Inget nytt avsnitt på G?

Var ett tag sedan vi fick höra något från RCB nu ja. Jag hoppas Martin fortsätter sin intressanta serie med artiklar från tidningen Nationen, eller någon intressant gäst kanske med kunskap om frimureri och hemliga sällskap. Virus och raketer i vakuum har vi hört till ända nu.
Citera
2024-04-09, 02:53
  #2608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Var ett tag sedan vi fick höra något från RCB nu ja. Jag hoppas Martin fortsätter sin intressanta serie med artiklar från tidningen Nationen, eller någon intressant gäst kanske med kunskap om frimureri och hemliga sällskap. Virus och raketer i vakuum har vi hört till ända nu.

Nytt avsnitt ute nu...kan nog bli intressant men dessvärre tror jag att det även den här gången delvis kommer att handla om felaktigheter kring virus och raketer i vakuum
Citera
2024-04-09, 16:05
  #2609
Medlem
122RCB: Fruktansvärt mycket skitsnack och många felaktigheter, inklusive missförstånd hur "riktig" vetenskap fungerar. Bara ett exempel: Nigel diskuterar referenser och påstår att alla med egna idéer alltid avkrävs referenser och att dessa i sin tur baseras på andras idéer osv. En pålitlig källa kommer inte till av en individ som tror och tycker något. Den tillkommer som ett resultat av samarbete och kritiskt tänkande av många individer och grupper.

I övrigt orkar jag inte kommentera avsnittet. Nigel är en troende figur och blundar för fakta.
Citera
2024-04-10, 10:20
  #2610
Medlem
-Hengpung-s avatar
Tyvärr RCB men det senaste avsnittet med Nigel Howitt var ett av dom tråkigaste avsnitten hittills. Det hade inte alls behövt vara över 2 timmar långt men kanske enbart 45 minuter då det kändes som allt som ville sägas var sagt vid det laget.

Det är viktigt att ha ett eller flera ämnen att diskutera och inte bara samtala för samtalets skull och dra saker i långbänk där enda syftet är att bekräfta varandras teser och som man tydligt märker redan på förhand av samtalets utformning att ni håller med varandra.

Tråkigt! Nigel Howitt har kopierat hela sin livsfilosofi av den psyksjuka judinnnan Ayn Rand. Jag medger att hon haft en del bra poänger men på det stora hela företräder hon en materialistisk, ateistisk och extremindividualistisk position av sjukliga proportioner som inget folk i världshistorien någonsin bekännt sig till - ej på grund av hjärntvätt men det är helt enkelt inte så människan fungerar. I ett Ayn Rand samhälle så skulle människan inte vara extremt upplysta och självmedvetna men i stället vara extremt olyckliga och samhället skulle präglas av hög självmordsstatistik.
__________________
Senast redigerad av -Hengpung- 2024-04-10 kl. 10:22.
Citera
2024-04-10, 15:55
  #2611
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
a) psyksjuka b) judinnnan Ayn Rand.
a) Kan du vara vänlig och berätta vilka kvalifikationer du har för att bedöma detta? Är du läkare? Vilka symptom stödjer din föreställning om psykisk sjukdom?
b) Var vänlig och berätta varför ifrågavarandes persons ras är relevant.
Citera
2024-04-15, 00:16
  #2612
Medlem
Googles nya telefon kommer att ha inbyggd satellit-kommunikation (endast text i dagsläget, men jag antar röst kan komma eftersom de går via Starlink-satelliterna).
https://www.androidauthority.com/pix...ivity-3433498/
Detta borde väl vara ett otroligt fint tillfälle för Cui Bono att en gång för alla avslöja ”satellit-bluffen”! Köp en ny telefon och plocka isär den och analysera hur den är konstruerad för att fejka rymd-kontakt.
Ser fram emot en detaljerad rapport i ett kommande avsnitt!

Nej vänta jag glömde… Cui Bonos ”forskning” består ju bara av att titta på evighetslånga Youtube-videor, aldrig att ta reda på något i första hand. Synd! Hade varit kul att få veta hur man fejkar kommunikation där det inte finns radio eller mobiltäckning!
__________________
Senast redigerad av Andelslott 2024-04-15 kl. 00:19.
Citera
2024-04-15, 13:21
  #2613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Googles nya telefon kommer att ha inbyggd satellit-kommunikation (endast text i dagsläget, men jag antar röst kan komma eftersom de går via Starlink-satelliterna).
https://www.androidauthority.com/pix...ivity-3433498/
Detta borde väl vara ett otroligt fint tillfälle för Cui Bono att en gång för alla avslöja ”satellit-bluffen”! Köp en ny telefon och plocka isär den och analysera hur den är konstruerad för att fejka rymd-kontakt.
Ser fram emot en detaljerad rapport i ett kommande avsnitt!

Nej vänta jag glömde… Cui Bonos ”forskning” består ju bara av att titta på evighetslånga Youtube-videor, aldrig att ta reda på något i första hand. Synd! Hade varit kul att få veta hur man fejkar kommunikation där det inte finns radio eller mobiltäckning!

Någon härinne som är lite händig kan ju plocka isär mobilen och skapa en ny youtubekanal med en serie videos 🙂
Citera
2024-04-16, 13:18
  #2614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Någon härinne som är lite händig kan ju plocka isär mobilen och skapa en ny youtubekanal med en serie videos 🙂

Det finns gott om information om hur satellit-telefoner fungerar, de börjar ju bli ganska vanliga (man kan till och med köpa ett Uridium-modem till sin vanliga telefon) men jag har en känsla av att RCB inte är så värst mottagliga för detta.
Citera
Igår, 18:15
  #2615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Det finns gott om information om hur satellit-telefoner fungerar, de börjar ju bli ganska vanliga (man kan till och med köpa ett Uridium-modem till sin vanliga telefon) men jag har en känsla av att RCB inte är så värst mottagliga för detta.

Nej, det lär knappast hända. Dock är det fortfarande en sak som sticker ut som jag för mitt liv inte förstår. I den långa diskussionstråden i en Youtube-video, där Simon och en kritiker debatterar Tychosmodellen, refererade till sist Simon till en NASA-sida som beskriver Kepplers lagar m.m. Han gjorde så utan att vare sig förklara varför eller senare kommentera kritikerns respons.

Det här är så vitt jag känner till den enda gången han gett upp, krupit till korset eller kommit till insikt. Visst kan det vara en slags ironi eller trötthet som ligger bakom men i så fall har han misslyckats eftersom artikeln i sak motsäger det Tyhosmodellen bygger på.

Det förvånar mig att inte fler i denna tråd höjt på ögonbrynen åt detta. Det är ju egentligen en enorm händelse 😅
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback