Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
När något kastas kan energin i armen konverteras till kinetisk energi då den har något att arbeta mot (bollen/skiftnyckeln). Detsamma gäller gasexpansionen i revolvern som har kulan att arbeta mot. Tar vi dock bort kulan och avfyrar ett blankt skott (raketscenariot) så inträffar inte detta. Arbetet blir då noll och därmed också reaktionen och motreaktionen.
P Men Fabian, Lyssna på mig nu då att skulle övertyga dig om något du anser galet och fel då va. Och då har vi det här geväret och kulan. Men vad händer då Fabian om man tar bort kulan och bara har en krutladdning och skjuter ett blankt skott. Vad händer då i rymden?
FF Ja, då blir det också en en … det blir en mindre rörelse. (154:04)
P Det blir en mindre rörelse. Men det blir någon rörelse hävdar du då. Men jag hävdar ju då att det inte blir så mycket rörelse då… Nämen lyssna nu på mig, Fabian som om jag skulle övertyga dig om att något som är tokigt stämmer då va. Om vi om vi tar ner det här exemplet. Vi säger att vi har en kanon. Och så ställer vi den på havsnivå. Och så lägger vi i en krutladdning och så rullar vi i en en en blykula. Och så drar vi av detta. Vad händer då med kanonen, Fabian?
FF Ja, Den åker bakåt
P Jajamän Och sen så så gör vi om det här experimentet och så lägger vi i en träkula. Vad händer då?
FF Ja, den går också bakåt.
P Fast inte lika mycket då va? För du har inte lika mycket tröghet i i i kulan i träkulan…
FF Om utgångshastigheten är densamma i mynningen för båda två. Är hastigheten densamma men vikten halverad, ja då är hastigheten på kanonen, den blir också halverad
P Ja, exakt. Då är vi överens. Å sen så gör vi så, Fabian att vi vi tar bort den här kulan överhuvudtaget och så skjuter en en blank laddning med kanonen. Vad händer då (155)
FF Då åker den fortfarande bakåt
P Jajemän, då är vi fortfarande överens. Sen gör vi så att vi tar den här kanonen och så fraktar i upp den till toppen på ett berg, där luften är lite tunnare. Och så drar vi av samma blanka laddning. Vad händer då?
FF Den åker bakåt precis lika mycket som den gjorde vid havsnivån.
P Ja. Jag skulle ju då hävda att det inte kan göra det då eftersom att däruppe så är luften tunnare, så att den här gasexpansionen som rusar ur kanonen, den stöter inte på, lika mycket motstånd som den gjorde nere på havsnivå, så därför…
FF Det har ingen betydelse (155:58)
P … kommer rekylen i det här fallet att bli något mindre än den var på havsnivån. Och den här trenden kommer att fortsätta, dvs … bogserar man kanonen till toppen av av Mount Everest blir…
FF Får jag säga nåt?
P Javisst
FF ¨Väger krutet nåt? Finns det nån massa i krutet? (156:17)
P Ja men.. ja. Det är klart det finns massa i krutet. Men det är ju egentligen inte det som detta egentligen handlar om.
FF Jo, det är det det handlar om– Hur stor massa och hur hög fart. Hur stor massa och hur hög fart. Det är det det handlar om. Om du använder helt viktfritt krut då gäller det. Då blir det ingen rekyl Men det finns. Utan det är massa som skjuts ut ur kanonen Det har ingen betydelse om den träffar någonting eller inte. Den massan som går ur kanonen, den skjuter kanonen framåt. Sen vad som händer med den massan, om den träffar på andra molekyler eller om den träffar ett ett annat skepp. Det har ingen betydelse för kanonens rörelse bakåt. (156)
Lär du dig aldrig, Patrixx?