Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
du tänker på Enders mässlingstudie från 1954? den är inte speciellt svårläst. du borde läsa den själv och fundera lite. men jag vet att det är för mycket begärt. du vet ju redan: allt är som det ska, experterna har rätt, och det finns ingen anledning att ifrågasätta den etablerade vetenskapen. kort sagt, det finns ingen anledning att tänka själv, för alla andra har redan tänkt klart åt dig.
bekvämt. tills verkligheten hinner ifatt dig.
Själklart har jag läst den, det är en fin liten artikel. Men den är också över 70 år gammal och den första i sitt slag, så det finns ingen som lyfter fram den som det slutgiltiga beviset på någonting - det har hänt en del sedan dess.
Nu är du ju inte biolog, och det är inte jag heller, men jag har åtminstone 30 års erfarenhet av forskning i ett annat fält, så jag har lite mer insikt i hur det går till än du, som verkar basera det på lika delar science fiction-filmer, konspirationsvideor, professor Baltazar, och fria fantasier. Och en av de bästa sakerna med forskning är att den är självkorrigerande. Så om det finns fatala - eller till och med små - fel i en artikel så är det bara att göra om experimentet, få nya data, och publicera det. Det är det Stefan Lanka påstår att han gjort. Men av någon jättekonstig, helt obegriplig, anledning, så publicerar han aldrig sina data - trots att han gafflat om detta i ett decennium. Inte heller har någon av hans epigoner lyckats med denna bedrift. Vad beror det på tror du?
Nåväl, nu ser jag hemskt mycket fram emot de exakta förutsättningarna för tävlingen som skulle bevisa mässlingvirus existens - inte hittepå, inte antaganden, inte maskinöversatta citat från ett protokoll - något som jag utgår från att du kan på dina fem fingrar!